Jeigu aš demonstruočiausi, tai demonstruočiausi kitaip

Akvilė Giniota
2025-04-18
Kam jie demonstruojasi? Ar nebūtų ramiau, jei jie nesidemonstruotų? Gal galėtų jie tai daryti kukliau? Jeigu aš demonstruočiausi, tai demonstruočiausi kitaip. Ir apskritai – ar tikrai dar yra dėl ko? Taip, praeityje juos diskriminavo, bet juk dabar jau nebėra taip blogai?
Jeigu aš demonstruočiausi, tai demonstruočiausi kitaip

Tokių argumentų girdžiu nuolat. Vienas tokių pokalbių įvyksta kaip tik tada, kai sužinau apie Vengrijos premjero Viktoro Orbano sprendimą uždrausti „Pride“ eitynes Vengrijoje. Tai aiškus signalas: demokratinės teisės ribojamos, visuomenės laisvė siaurinama. Vis dėlto panašu, didelė visuomenės dalis tam abejinga. „Juk čia TIK gėjų teisės“, – suprask, mažiau svarbios negu kitų žmonių teisės, negu „tikrosios“ problemos.
 
Mūsų visuomenėje vis dar paplitusi nuomonė, kad LGBTI+ teisės yra antraeilis klausimas. Neva jos nėra tokios reikšmingos kaip kitos problemos, neva LGBTI+ bendruomenė reikalauja per daug. Neretai galima išgirsti ir kitą argumentą – mažuma visada bus engiama daugumos, o aštuntokai neseniai man samprotavo „toks gyvenimas, jis neteisingas, tegu susitaiko.“
Tačiau ar nėra taip, kad tam tikrų žmonių judėjimas už savo teises mus erzina labiau negu kitų?

 
Jeigu sutinkame, kad demokratijos esmė yra teisė burtis, reikšti savo pozicijas, kovoti už lygiateisiškumą, tuomet privalome priimti ir tai, kad kai kurių grupių kova mums gali atrodyti nepatogi. Klausimas paprastas: kas pavojingiau – tai, kad egzistuoja „Pride“ eitynės, ar tai, kad jų gali būti nebeleista rengti?
 
Uždraustos eitynės Vengrijoje, represijos Rusijoje, augantis nepakantumas LGBTI+ bendruomenėms kai kuriose Europos valstybėse rodo, kad žiūrime ne tik į atskirą socialinę grupę, bet ir į bendrai silpnėjančią demokratinę sistemą.
 
Grįžkime prie klausimo – ko jie demonstruojasi? „Pride“ eitynės turi savo istoriją ir kai apie ją papasakoju savo studentams ir studentėms – įprastai šie sako – kodėl mes apie tai nežinojome? (Tad šis straipsnis pasirodo ir mano studenčių*tų prašymu!)
 
Pirmosios „Pride“ eitynės įvyko 1970-aisiais New York‘e. Jos buvo suorganizuotos paminėti lygiai prieš metus – birželį – vykusių „Stonewall“ riaušių. Šios riaušės įvyko, kai policija eilinį kartą įsiveržė į „Stonewall Inn“ barą – vieną iš LGBTI+ bendruomenės  pasilinksminimo vietų – susemti ir išblaškyti klientų. Kartais tie reidai būdavo taikūs, kartais brutalūs. Iki tol LGBTI+ bendruomenė nesipriešindavo. Tačiau į istoriją įėjusią „Stonewall“ naktį bendruomenė pasipriešino – prasidėjo kelias dienas trukusios riaušės, kurios Britannica enciklopedijoje pažymimos kaip tarptautinio LGBTI+ judėjimo pradžia.

 
„Pride“ eitynės neatsirado dėl to, kad kažkas panoro demonstruotis. „Pride“ eitynės atsirado 1970-ųjų kontekste, kuomet ir LGBTI+ bendruomenė patyrė stiprią priespaudą, ir apskritai JAV vyko nemažai kitų pilietinių judėjimų dėl civilinių teisių: moterų, juodaodžių teisių, pacifistiniai judėjimai ir kt.
 
„Pride“ eitynės yra ne tik dabartinės kovos, bet ir istorinio atminimo dalis. Juk ir mes, lietuviai, neketiname nustoti minėję Sausio 13-osios, Vasario 16-osios ar Kovo 11-osios. Tai, kas buvo kertiniai taškai tautos kelyje į nepriklausomybę, turi išliekamąją vertę. Galime įsivaizduoti, kad LGBTI+ bendruomenei „Pride“ eitynės irgi turi neišmatuojamą vertę. Nuo „Stonewall“ riaušių meto ši bendruomenė tam tikra prasme ėmė judėti savosios Nepriklausomybės link.

 
O kam tos spalvos? Kam tas atviras seksualumas? Ar tai iš tiesų būtina?
Visų pirma, Lietuvoje „Pride“ eitynės yra itin santūrios. Antra, net jeigu jos būtų ryškesnės, reikėtų suprasti, kad karnavališkumas turi savo prasmę. Kuomet LGBTI+ bendruomenė ilgą laiką buvo priversta slėptis, ji susikūrė savas pasipriešinimo formas: slapti klubai, spalvingi vakarėliai, ironija, estetika, kuri laisvės stoką pavertė karnavališka švente. „Pride“ eitynių stilistika kyla būtent iš to – iš noro atsigręžti į tamsią praeitį ir paversti ją atvira saviraiška. Priespaudą patiriantys LGBTI+ bendruomenės nariai savo subkultūroje galėjo žaisti su visuomenės normomis ir per aprangą, makiažą, išvaizdą, judesį galėjo pabrėžti savo neatitikimą normoms, taip stengiantis atsispirti menkinimui ir žeminimui. Tai psichologinis atsakas: kas mūsų nenužudo, padaro mus stipresniais.
 
Ir štai mes vėl grįžtame prie Vengrijos. Viena bendruomenė nutildoma. Kiti – abejingi. Bet ar iš tiesų taip jau nesvarbu?
Laisvė nėra privilegija, ji yra visų mūsų teisė. Demokratija negali būti pasirenkama kaip meniu restorane: šitą teisę pripažinsiu, šitos nenoriu. Kai draudžiamos LGBTI+ eitynės – mes turėtume pasiusti. Nes jei iš vienų atimama teisė į saviraišką, tai yra įspėjimas visiems.
„Pride“ eitynės yra kur kas daugiau nei spalvoti paradai. Jos yra ir demokratijos veidrodis.
Dr. Akvilė Giniota, lytiškumo ugdytoja

manoteises.lt

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    K.Kilčauskas: vakarietiško scenarijaus geriau nesulaukti

    K.Kilčauskas: vakarietiško scenarijaus geriau nesulaukti

    „Dar neturime tragedijos kaip Vakaruose, kur žmonės medicininės pagalbos laukia paromis, bet tendencijos neramina“, &n...
    Medikų fronte – perdegimo epidemija

    Medikų fronte – perdegimo epidemija

    Nuolatinis stresas, didėjantys darbo krūviai, specialistų trūkumas ir itin aukšti pacientų lūkesčiai – tokiomis sudėt...

    Budinti vaistinė


    Mobiliąsias vaistines M.Jakubauskienė vadina sveikintina iniciatyva

    Mobiliąsias vaistines M.Jakubauskienė vadina sveikintina iniciatyva

    Sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė sako, kad mobiliosios vaistinės būtų gera galimybė priartinti vaistų įsigijimą gy...
    Vaistinės atidaromos greičiau, nei „kepami“ vaistininkai

    Vaistinės atidaromos greičiau, nei „kepami“ vaistininkai

    „Vaistinės atidaromos greičiau, nei „kepami“ vaistininkai“, – aiškinama verslo atstovams, nor...

    razinka


    Sveika šeima


    Elektroninės patyčios: planas tėvams

    „Jei tradicinės patyčios baigiasi pasibaigus pamokoms, elektroninės gali tęstis ištisą parą“, – apie neraminančias skaitmeninio smurto tendencijas „Vaikų linijos“ organizuotoje paskaitoje „Elektroninės patyčios: kaip tėvai galėtų padėti vaikams?“ kalbėjo kampanijos „Be patyčių&ld...

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Tamsioji senatvės pusė – šiurpūs savižudybių rodikliai

    Urugvajuje vyresnio amžiaus žmonių savižudybių mastas kelia nacionalinį susirūpinimą, tačiau statistiniai duomenys atskleidžia, kad Lietuvoje situacija dar kritiškesnė. Abiejų šalių ekspertai kaip pagrindines problemas įvardija nutrūkusius socialinius ryšius, vienišumą ir pagalbos trūkumą.

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Henrikas Vaitiekūnas Egalitarizmo kritika
    Pasiryžę gimdyti? Niekada!
    Gediminas Karoblis Pasiryžę gimdyti? Niekada!
    Jeigu aš demonstruočiausi, tai demonstruočiausi kitaip
    Akvilė Giniota Jeigu aš demonstruočiausi, tai demonstruočiausi kitaip

    Naujas numeris