Ne­lai­mes ke­ly­je pa­de­da mažin­ti ir pi­lie­tiškas el­ge­sys

Aigustė Tavoraitė
2016-09-22
Ska­ti­nant vai­ruo­to­jų ir pės­čių­jų są­mo­nin­gu­mą bei pi­lie­tiš­ku­mą žu­vu­sių­jų eis­mo įvy­kiuo­se skai­čių ša­ly­je per pas­ta­rą­jį de­šimt­me­tį pa­vy­ko ge­ro­kai su­ma­žin­ti. Prie to stip­riai prisidėjo pen­ke­rius me­tus vyk­dy­tas ir to­kiam pa­čiam lai­ko­tar­piui me­tų pra­džio­je pra­tęs­tas pro­jek­tas „Sau­go­ki­me vie­ni ki­tus ke­ly­je“. Ta­čiau ko­dėl žmo­nės vis dar ne­re­tai sto­ko­ja at­sa­ko­my­bės tiek už sa­vo, tiek ki­tų eis­mo da­ly­vių sau­gu­mą?
Ne­lai­mes ke­ly­je pa­de­da mažin­ti ir pi­lie­tiškas el­ge­sys
Nors žuvusiųjų eismo įvykiuose kasmet mažėja, vis dar netrūksta blogo elgesio pavyzdžių keliuose. Saugaus eismo ekspertai sutaria, kad 85–90 proc. eismo įvykių priežasčių yra žmogiškasis faktorius – žmogiškojo elgesio klaidos.

Pi­lie­tišku­mas ug­do­mas pa­mažu

„Il­gą lai­ką gy­ve­nu­si ag­re­sy­viai vi­suo­me­nė ne­ga­li per vie­ną die­ną tap­ti so­cia­liai at­sa­kin­ga“, – pa­ste­bė­jo psi­cho­lo­gė, „Lie­tu­vos drau­di­mo“ pyk­čio ke­liuo­se val­dy­mo kon­sul­tan­tė Eg­lė Ma­sals­kie­nė. Pa­sak jos, vie­na psi­cho­lo­gi­jos te­ori­ja, siū­lan­ti skirs­ty­ti žmo­nes pa­gal men­ta­li­te­tą, tik­ruo­ju pi­lie­tiš­ku­mu įvar­di­ja aukš­čiau­sią žmo­gaus kaip as­me­ny­bės au­gi­mo eta­pą, kuo­met rū­pi­nan­tis ki­tais pa­si­rū­pi­na­ma ir sa­vi­mi.

„Tai – eko­lo­giš­kas po­žiū­ris į vi­suo­me­nę. Pa­da­rius ge­rą dar­bą – in­for­ma­vus ati­tin­ka­mas ins­tan­ci­jas apie ne­blai­vų eis­mo da­ly­vį ar­ba pa­si­da­li­nus at­lie­ka­mu at­švai­tu – ne­bū­ti­na ti­kė­tis iš­kart su­lauk­ti at­sa­ko. Gal­būt pra­si­su­kus ne­ma­žam žmo­nių ra­tui tai su­grįš ta­vo vai­kui ar ki­tam ar­ti­ma­jam“, – kal­bė­jo spe­cia­lis­tė.
Ta­čiau to­kį su­vo­ki­mo ly­gį ga­li­ma pa­siek­ti tik pa­ma­žu.

 
El­ge­sį le­mia ir cha­rak­te­ris
Sie­kiant di­din­ti tar­pu­sa­vio su­vo­ki­mą ke­ly­je svar­bu ne tik ak­ty­viai elg­tis ki­tų eis­mo da­ly­vių at­žvil­giu, bet pir­miau­sia at­si­gręž­ti į sa­ve. „Is­to­riš­kai su­si­for­ma­vo po­žiū­ris, jog nu­ti­kus au­to­įvy­kiui kal­čiau­siu lai­ko­mas au­to­mo­bi­lio vai­ruo­to­jas, ta­čiau jo­kiu bū­du ne pės­čiasis. Vy­rau­ja toks įsi­ti­ki­ni­mas, kad vai­ruo­to­jai tu­ri bū­ti la­biau at­sar­gūs ir pa­si­rū­pin­ti sau­gu­mu, o pats ga­liu ei­ti „kur pa­puo­la“. Juo la­biau re­tas ku­ris pės­čiasis bai­mi­na­si dėl gre­sian­čios bau­dos“, – aiš­ki­no E.Ma­sals­kie­nė.

Ji pri­dū­rė, kad pės­tie­ji kaip sa­va­ran­kiš­kos trans­por­to prie­mo­nės ne­įsi­są­mo­ni­na ir dvi­ra­čių. To­dėl drą­siai iš­žy­giuo­ja prieš at­va­žiuo­jan­tį dvi­ra­tį gal­vo­da­mi, kad jam leng­viau su­sto­ti nei au­to­mo­bi­liui. O juk yra prie­šin­gai – stai­giai prieš per­ėją stab­dy­da­mas dvi­ra­tin­kas ga­li pa­tir­ti trau­mą.

Ko­dėl mes ne­si­rū­pi­na­me sa­vo sau­gu­mu, le­mia ir kul­tū­ri­nė nuo­sta­ta – „el­giuo­si, taip kaip ir ki­ti“. Be to, ski­ria­si ir žmo­nių po­žiū­ris į tai, kas yra sau­gu­mas. „Vie­ni vi­suo­met el­gia­si la­bai at­sar­giai, ne­ina per ar­ti ša­li­gat­vio kraš­to ir kt. Jie la­biau pa­si­rū­pi­na sa­vi­mi ir ke­ly­je. Ta­čiau yra ir to­kių, ku­rie tie­siog pa­si­kliau­ja sėk­me. Ga­li­ma sa­ky­ti, ši­to­kį el­ge­sį nu­le­mia ir cha­rak­te­ris“, – pa­ste­bė­jo psi­cho­lo­gė.
 
Mo­ko tik as­me­ni­nė pa­tir­tis
Dar vie­nas mo­men­tas – ne­tu­rin­tis vai­ra­vi­mo pa­tir­ties žmo­gus ne­ga­li su­pras­ti vai­ruo­jan­čio­jo trans­por­to prie­mo­nę.
„Pa­vyz­džiui, nie­ka­da ne­vai­ra­vu­siai vy­res­nio am­žiaus mo­te­riai nė į gal­vą ne­at­ei­tų, kad au­to­mo­bi­lio švie­sos ga­li jos lai­ku ne­ap­švies­ti, kai ji ei­na tam­siai ap­si­ren­gu­si nak­tį kel­kraš­čiu. O vai­ruo­to­jui pa­ma­čius žmo­gų, kai li­ko du met­rai, ir pa­suk­ti vai­rą į ša­lį jau yra su­dė­tin­ga, – aiš­ki­no E.Ma­sals­kie­nė.

- Žmonės yra plačiai informuojami apie saugų, atsakingą elgesį kelyje, dažnai puikai žino, kad reikia užsisegti atšvaitą. Tačiau vis dėlto tik tam tikroje, netgi avarinėje, situacijoje susidūręs asmuo gali išties tai įsisąmoninti.“ 

To­dėl, psi­cho­lo­gės nuo­mo­ne, ver­tin­ga bū­tų tie­siog gat­vė­se su­teik­ti ga­li­my­bę nau­do­jant spe­cia­lius aki­nius kom­piu­te­ry­je tam tik­ras su­mo­de­liuo­tas si­tu­a­ci­jas pa­ma­ty­ti ki­to da­ly­vio aki­mis.
 
Efek­ty­viau­sia – mo­ky­ti nuo mažens
Sie­kiant su­ma­žin­ti ne­lai­mes da­bar pa­si­tel­kia­ma daug ini­cia­ty­vų – įvai­riais ka­na­lais tran­sliuo­ja­mos so­cia­li­nės re­kla­mos, at­švai­tų da­li­ni­mo ak­ci­jos, pla­ti­na­mi in­for­ma­ci­niai lei­di­niai, or­ga­ni­zuo­ja­mi mo­ky­mai ug­dy­mo įstai­go­se.
Pi­lie­tišku­mui ug­dy­ti la­bai svar­bu pa­ska­tin­ti ir ak­ty­vius ap­ta­ri­mus vi­suo­me­nė­je – in­ter­ne­te ar gy­vai, vai­ra­vi­mo ar pa­pras­to­se mo­kyk­lo­se.

Žmo­gaus nuo­sta­tos daug dažniau kei­čia­si tik sa­vo požiūrį išsa­kant gar­siai ir dis­ku­tuo­jant.

„Ki­tas ke­lias – dirb­ti su vai­kais. Aišku, tai – il­gas pro­ce­sas, vai­sių duo­dan­tis tik po ko­kių 20 me­tų, ta­čiau efek­ty­vus. Išmo­kius nuo mažens pi­lie­tiškai re­a­guo­ti kas­die­nėse si­tu­a­ci­jo­se, at­skir­ti skun­di­mą ir in­for­ma­vi­mą, ieško­ti būdų išspręs­ti vi­suo­me­nei opią pro­ble­mą, ga­li­ma ti­kė­tis ir so­cia­li­nės at­sa­ko­my­bės pa­di­dėji­mo ke­liuo­se “, – sa­kė spe­cia­lis­tė.¬


Komentaras
Su­si­sie­ki­mo mi­nist­ras Ri­man­tas Sin­ke­vi­čius:


- Nors žu­vu­sių­jų eis­mo įvy­kiuo­se kas­met ma­žė­ja, vis dar ne­trūks­ta blo­go el­ge­sio pa­vyz­džių ke­liuo­se. Ne­ži­nia, ar vi­suo­met do­ras ir są­ži­nin­gas eis­mo da­ly­vis, pa­ma­tęs ke­ly­je šiurkš­čiai pa­žei­džian­tį tai­syk­les as­me­nį, ga­li jį pa­veik­ti ar su­lai­ky­ti. To­dėl ma­tant pa­vo­jin­gai be­si­el­gian­tį, rei­kė­tų in­for­muo­ti tei­sė­sau­gos ins­ti­tu­ci­jas.

Ta­čiau ne­de­rė­tų eis­mo da­ly­vių kul­tū­ros ug­dy­mą su­pras­ti ties­mu­kai, tik kaip pa­žei­di­mų ir baus­mių sis­te­mą. La­bai svar­bios ne tik nuo­bau­dos ar sank­ci­jos pra­si­žen­gu­siems, bet ir švie­tė­jiš­kos pre­ven­ci­nės prie­mo­nės vi­siems eis­mo da­ly­viams. Sau­gaus eis­mo eks­per­tai su­ta­ria, kad 85–90 proc. eis­mo įvy­kių prie­žas­čių yra žmo­giš­ka­sis fak­to­rius – žmo­giško­jo el­ge­sio klai­dos.

Pro­gra­mų ir ren­gi­nių, ku­riais sie­kia­ma ug­dy­ti eis­mo da­ly­vių pi­lie­tiš­ku­mą – dau­gy­bė ir ti­kė­ti­na, at­ei­ty­je jų tik dau­gės. Ga­liu pa­mi­nė­ti pra­tęs­tą ini­cia­ty­vą „Sau­go­ki­me vie­ni ki­tus ke­ly­je“, kon­kur­sus ,,Sau­go­ki­me jau­nas gy­vy­bes ke­liuo­se“. Be to, per pas­ta­ruo­sius ke­le­tą me­tų Lie­tu­vos ka­len­do­riu­je at­si­ra­do ne­ma­žai at­min­ti­nų die­nų, su­si­ju­sių su eis­mo sau­gu­mu.
Be­je, no­riu pri­min­ti, kad ki­tą­met įsi­ga­lios nau­ja­sis ad­mi­nist­ra­ci­nių nu­si­žen­gi­mų ko­dek­sas ir nuo­bau­dos už gru­bius Ke­lių eis­mo tai­syk­lių pa­žei­di­mus bus kur kas griež­tes­nės. 


Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    „Pagaliau nebereikės, negražiai kalbant, virti gydytojui kavos“, – ilgai lauktais pokyčiais džiaugiasi Lietuvos ...
    J.Buterlevičiūtė: gyventi kančioje nėra normalu

    J.Buterlevičiūtė: gyventi kančioje nėra normalu

    „Jis taip vaitodavo iš skausmo, kad galvą užsidengdavo pagalve“, – apie sunkiai sergančiųjų kasdienybę pasakoja skausmo specialist...

    Budinti vaistinė


    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vasaros sezonui įgaunant pagreitį, specialistai perspėja atkreipti dėmesį į kelionių vaistinėlės sudėtį – ją būtina ruo&scar...
    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    „Sperminas skystas – vartojamas prie bendro silpnumo, po infekcinių susirgimų, prie neurastenijos, prie širdies...

    razinka


    Sveika šeima


    Svarbios, tačiau dažnai pamirštos – pėdos

    Vasarą norisi daugiau keliauti, mankštintis, poilsiauti, tačiau tam dažnai trukdo pavargusios ir sudirgusios pėdos. Dirbantiems stovimą darbą šiltuoju metų laiku taip pat kyla daugiau iššūkių. „Vasaros metu pėdos greičiau prakaituoja, oda linkusi sausėti ir trūkinėti, o įvairios infekcijos plinta dar...

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Su kiekvienu laipsniu kyla ir savižudybių skaičius

    JAV psichiatrė dr. Narissa Price perspėja, kad ekstremalaus karščio pavojai kur kas didesni nei vien dehidratacija ar šilumos smūgis. „Jei turite psichikos sveikatos problemų, pavyzdžiui, nuotaikos, nerimo sutrikimų, sergate depresija ar šizofrenija, ekstremalus karštis situaciją gali dar labiau paa&...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Pažinti sapioseksualą
    Henrikas Vaitiekūnas Pažinti sapioseksualą
    Kai kelionė tampa gyvybės klausimu: onkologinių pacientų pavėžėjimas
    Marius Čiurlionis Kai kelionė tampa gyvybės klausimu: onkologinių pacientų pavėžėjimas
    Socdemų sveikatos reforma Jums kainuos sveikatą ir pažeis Konstituciją
    Vytautas Mitalas Socdemų sveikatos reforma Jums kainuos sveikatą ir pažeis Konstituciją

    Naujas numeris