Daugelis patraukliai supakuotų užkandžių yra itin perdirbti ir turi daug nesveikų priedų, skatinančių persivalgymą bei priklausomybę. Tyrimai rodo, kad pakuotės dizainas – ryškios spalvos, animaciniai personažai – stipriai veikia vartotojų, ypač vaikų, elgseną.
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos teigimu, šiuo metu Lietuvoje nėra teisės aktų, įpareigojančių pateikti informaciją apie sveikatai nepalankų vaikams skirtą maistą (išskyrus, energinių gėrimų reklamos ribojimą).
Siekdamos mažinti vaikų nutukimo, diabeto ir širdies ligų riziką kai kurios šalys imasi draudimų. Lietuvoje apribojimų kol kas nėra.
Kūrybinė laisvė
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos teigimu, šiuo metu Lietuvoje nėra teisės aktų, įpareigojančių pateikti informaciją apie sveikatai nepalankų vaikams skirtą maistą (išskyrus, energinių gėrimų reklamos ribojimą). Taikomi bendrieji informacijos apie maistą teikimo principai.
Pasak Sveikatos apsaugos ministerijos atstovės Ievos Gudanavičienės, antsvoris ir nutukimas yra pagrindinė auganti problema, kuri turi didelę įtaką vaikų, o vėliau ir suaugusių žmonių ligotumui ir negaliai, bei yra našta biudžetui.
„Vaikų nutukimo ir jo lemiamo kitų lėtinių neinfekcinių ligų plitimui turi įtakos nepakankamas vaikų ir jų tėvų mitybinis ugdymas, įpročiai šeimose, sveikatai nepalankių maisto produktų, kurių sudėtyje daug sočiųjų riebalų, cukrų ar druskos, rinkodaros ir reklamos įtaka vaikams bei kitos priežastys. Atsižvelgiant į tarptautinę praktiką ir mokslinius tyrimus, sveikatai nepalankių maisto produktų reklama gali daryti neigiamą poveikį vaikų ir jaunimo mitybos įpročiams“, – teigia SAM Visuomenės sveikatos departamento patarėja sveikatos stiprinimo klausimais.
Visgi kol kas ministerija uždrausti animacinių personažų atvaizdų naudojimo ant maisto produktų, kuriuose yra daug cukrų, energijos ar sočiųjų riebalų, pakuočių nesvarstė. Šiuo metu yra nustatytas draudimas į ugdymo įstaigas tiekti produktus, turinčius daug angliavandenių, vaikams pardavinėti energinius gaiviuosius gėrimus. Sveikatai palankūs maisto produktai ženklinami „Rakto skylutės“ simboliu.
2023-2024 m. profilaktinių mokinių sveikatos patikrinimų duomenimis, 23 proc. 7-17 m. vaikų Lietuvoje buvo per didelio svorio, iš jų 7,1 proc. – nutukę. PSO duomenimis, dažniau antsvorio turi berniukai nei mergaitės.
Specialistė: padės tik edukacija
Gyvensenos medicinos specialistė Adrija Amita Kulvinskaitė sako, kad žmones natūraliai labiau traukia tas maistas, kuris yra skanus ir patrauklus savo prekine išvaizda. Šiuolaikiniame pasaulyje – tai dažnai daug cukraus ar skonio stipriklių turintys produktai: įvairūs traškučiai, sausainiai, batonėliai ar tie patys Lietuvoje daugelio mėgstami varškės sūreliai bei kremai, kurie padeda mūsų smegenims greitai pajausti malonumo jausmą.
„Animacinių filmų ar kiti populiarūs herojai ant šių produktų maisto pakuočių – rinkodaros dalis, kurios tikslas paskatinti rinktis vieno ar kito prekės ženklo produktą. Tai paremta psichologija, nes ypač vaikams gana greitai susiformuoja emocinis ryšis su jų mėgstamais personažais, kuris tokiu būdu dar labiau stiprinimas per maistą ir, deja, ne patį sveikiausią“, – pastebi medicinos diagnostikos ir gydymo centro „Hila“ gyvensenos medicinos specialistė Adrija Amita Kulvinskaitė.
A.A.Kulvinskaitė pastebi, kad tai daro poveikį ir tėvams, kurie jaučia spaudimą rinktis produktą, patinkantį jų atžaloms. „Todėl kalbant ne tik apie animaciniais herojais išmargintas maisto pakuotes, bet ir apskritai apie visavertę mitybą, pirmiausia svarbu edukuoti tėvus. Tik suprasdami visavertės ir subalansuotos mitybos svarbą, patys rodydami pavyzdį tėvai galės šiuos principus perduoti vaikams. Tuomet vaikai ir būdami vyresni galės atsakingai priimti savarankišką sprendimą nusipirkti vienokį ar kitokį užkandį, galbūt paragauti ir tų pačių mėgstamais personažais papuoštų produktų, bet kritiškai įvertinti jų maistinę vertę ir naudą“, – pataria gyvensenos medicinos specialistė.
Jos manymu, apie tai su vaikais svarbu kalbėti jau nuo ankstyvos vaikystės, įtraukti juos į maisto gaminimo procesą ir leisti patiems patirti, kaip skirtingi maisto produktai virsta šeimos vakariene. „Taip, tai atima nemažai laiko mūsų įtemptoje kasdienybėje, bet padeda formuoti sveiką santykį su maistu, kuris lydi vaikus visą gyvenimą“, – sako A.A.Kulvinskaitė.
Svetur
Uždraudė animacinius personažus
Tyrimai rodo, kad tokie vizualiniai elementai kaip pakuotės spalva, animacinių personažų ar įžymybių atvaizdai, forma ir tekstūra vaidina svarbų vaidmenį pritraukiant dėmesį ir kuriant prekės identitetą. Gerai apgalvota ir įtaigi pakuotė gali iškreipti skonio bei sveikatingumo suvokimą, įtikinti pirkti sveikatai nepalankius produktus, skatinti produktu dalintis socialiniuose tinkluose, lemti impulsyvų pirkimą.
Reaguodama į augantį vaikų nutukimo lygį, Meksika priėmė reglamentus, draudžiančius naudoti animacinius personažus, įžymybių, sportininkų ar talismanų atvaizdus ant daug cukraus, kalorijų ar riebalų turinčių maisto produktų ir gėrimų pakuočių. Prekiniai ženklai „Kellogg’s“ ir „Cheetos“ pašalino arba uždengė tokius vaikų mėgstamus personažus kaip Tigras Tonis (Tony the Tiger) ir Gepardas Česteris (Chester Cheetah). Reglamentu taip pat reikalaujama ant pakuotės priekinės dalies pateikti įspėjamuosius ženklus, jei produkte yra daug kalorijų, cukraus, natrio, sočiųjų riebalų ar transriebalų.
Tokio reguliavimo tikslas – sumažinti nesveiko maisto patrauklumą vaikams, kadangi tyrimai rodo, jog vaikai dažniau renkasi produktus su jiems patinkančiais personažais.
Į naujus reikalavimus gamintojai reagavo ne tik pašalindami personažus, ar pakeisdami pakuočių dizainą, bet ir koreguodami produktų sudėtį. Esant reglamento pažeidimams prekės konfiskuojamos. Meksikos institucijos svarsto galimybę reglamentuoti ir skaitmeninę rinkodarą bei reklamą, kadangi vaikai vis dažniau susiduria su itin perdirbto maisto reklama įvairiuose žiniasklaidos kanaluose, socialiniuose tinkluose.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: