Per budėjimą GMP vairuotojai nuvažiuoja kaip iki Čekijos

Sima Kazarian
2025-07-14
„Mūsų vairuotojas per parą gali nuvažiuoti ir apie tūkstantį kilometrų – kaip nuo Vilniaus iki Čekijos. Tik į tokias keliones vyksta du autobuso vairuotojai ir jie keičiasi pusiaukelėje“, – sako Mažeikių GMP profsąjungos vadovas Andrius Plonis. Kai GMP vairuotojams pridėta paramediko pareigybė, darbo krūvis stipriai padidėjo, tačiau darbdavys problemą ignoruoja – tvirtina Greitosios medicinos darbuotojų profsąjungos „Solidarumas“ vadovė Jolanta Keburienė.
Per budėjimą GMP vairuotojai nuvažiuoja kaip iki Čekijos
Sveikatos apsaugos ministerija įvedė prievolę, kad iki kitų metų sausio visi GMP vairuotojai privalo įgyti paramediko kvalifikaciją, jei jos neturi. Su kitais po šio termino darbo sutartis bus nutraukta.

Kaip žinoma, dar 2023 m. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) įvedė prievolę, kad iki 2026 m. sausio visi GMP vairuotojai privalo įgyti paramediko kvalifikaciją, jei jos neturi. Su kitais po šio termino darbo sutartis bus nutraukta.
 
Lietuvos paramedikų asociacijos prezidentas Rytis Malašauskas teigia, kad didžioji dalis vairuotojų jau įgavo reikiamą kvalifikaciją. „Žmonių paruošta net daugiau. O dalis nusprendė nesimokyti, nors tarnyboje jie liks iki termino pabaigos. Laikysis įsikabinę darbo vietos, nes viliasi, kad šis pakeitimas bus atšauktas. Nenuostabu žinant, kaip dažnai pas mus taip nutinka“, – mano R.Malašauskas.
 
Signalai apie augantį krūvį
 
„Tai padės sustiprinti GMP brigadas ir padidinti paramediko profesijos prestižą“, – prieš porą metų inicijuojamus pokyčius pristatė SAM. Reikėtų pridurti, kad tikslas pirmiausiai praktinis-ekonominis – geresnis personalo resursų panaudojimas.
 
Tačiau iš profsąjungų pasigirsta signalai, kad tapus paramedikais vairuotojams neužtikrinamas darbo ir poilsio balansas, stipriai išaugo krūviai.
Tai patvirtina GMP darbuotojų profsąjungos „Solidarumas“ vadovė Jolanta Keburienė.
 

Tačiau R.Malašauskas, tuomet SAM padėjęs pristatyti šią naujovę tvirtina, kad tokie skundai – iš piršto laužti. „Tapę paramedikais, jie daro viską, ką anksčiau. Aišku, žinių turės daugiau, daugiau turės dirbti kartu su paramedikais, bet vadovauja brigados vadas, jie – tik pagalbininkai. Negalėčiau pasakyti, kad dirbti tenka daug daugiau ar sunkiau“, – sakė Kauno miesto klasterinėje brigadoje Seredžiaus pastotėje dirbantis R.Malašauskas.
 
Jis pastebi, kad kaip specialiosios tarnybos vairuotojo pareigybėse ir anksčiau buvo įtraukta papildomų funkcijų. „Tik jie neįsiskaitę šių dalykų ir kelia bangas, kad turi daugiau pareigų. Jei įsiskaitytų, suprastų, kad daug daugiau tikrai nedaro“, – aiškino pašnekovas.
 
Kilometražo nereguliuoja
 
Tačiau J.Keburienė teigia, kad niekas nereglamentuoja nuvažiuojamo kilometražo, kuris tikrai nemažas. 
 
„Vairuotojas paramedikas budi visą parą, per kurią kartais pravairuoja iki 960 kilometrų, – teigia ji. – Tačiau jis ne tik veža, bet ir kaip komandos narys visur eina kartu su mediku.“
 
„Aš, būdama paramedikė, kelionės metu pailsiu. O mano kolega vairuotojas įtemptai dirba. Nuvairavus jo pareiga ištraukti neštuvus, padėti man, nunešti, pildyti kortelę... Paskui tenka sėsti vėl už vairo ir važiuoti atgal“, – darbo rutiną perteikė J.Keburienė.
 
„Lietuvos sveikatos“ pakalbintas vairuotojas iš Klaipėdos patvirtino, kad tikrai būna visokių budėjimų. „Kartais važiuojame non stop. Kartais būna ir laisvo laiko. Yra tokių budėjimų, kad vos į tualetą spėji, per parą turi tris, keturis, penkis iškvietimus“, – pasakojo vyras.
 
„Važiuojam ir važiuojam“
 
„Ir važiuoti, ir pas pacientus eiti, jie visada turėjo, – tęsia R.Malašauskas. – Čia brigada. Negi nori tokį darbą dirbti ir sėdėti skaitydami laikraštį?... Baigėsi tie geri laikai, kur būdavo keturi žmonės brigadoje. Kurie likę nuo akmens amžiaus, tie kitaip galvoja. Kai skaitau atsiliepimus kartais darosi juokinga. Čia toks darbas. Negali sėdėti mašinoj ir tik vairuoti, turi gelbėti žmogų, gyvybę, padėti.“
 

„Taip, gal to darbo tikrai padaugėjo, nes žmonės pradėjo dėl bet ko kviesti greitąją, – sutinka jis. – Mes važiuojam, ir važiuojam... Bet kad tikrai užtenka laiko ir pavalgyti, ir pailsėti. Nėra, kad atsisėdai ir dvidešimt keturias valandas pravažiavai. Visaip būna: savaitgalį lietuviai moka švęsti, ateina išmokų metas irgi užbaliavoja... Tuomet būna to darbo daugiau... Per parą nuvažiuojame 600 kilometrų ir daugiau. Bet nėra taip, kaip jie pasakoja“, – nesutinka Lietuvos paramedikų asociacijos prezidentas Rytis Malašauskas.

 
Kreipėsi į darbdavį
 
J.Keburienė pasakoja, kad surašiusi darbo valandas, nuvažiuojamus kilometrus, aktyvų GMP vairuotojų darbo laiką iš įdomumo nuomonės ji paklausė dirbtinio intelekto. „Žinokite, jis tiesiog sušvito raudonais įspėjamaisiais ženklais. Kad tai nepakeliamas krūvis, kad būtina nedelsiant kreiptis į darbdavį, į visas instancijas šalyje, kurios atsakingos už šios srities reguliavimą, – pasakojo profsąjungos vadovė. – Tačiau kai kreipiausi į darbdavį, GMP tarnybą, gavau kiek kitokius skaičiavimus, kurie rodo, kad bendrai vis dėlto susidaro kelios laisvos valandos per parą, kurios ir yra laikomos poilsiu. Be to, argumentuojama, kad ne visos dienos yra vienodos, kartais krūvis mažesnis.“
 
Kilnių žmonių profesija


Prieš tai kalbėjęs vairuotojas iš Klaipėdos teigia, kad nors nuvažiuoja daug, tikrai nenori skųstis darbo sąlygomis. „Lietuvos sveikatai“ jis paaiškino, kad į pirmą vietą kelia solidarumą, pagalbą kolegai, norą gerai atlikti savo darbą. „Daug ką lemia žmogaus asmeninės savybės, profesionalumas. Vieni nori daugiau dirbti, kiti į darbą žiūri labiau pro pirštus“, – kalbėjo pašnekovas.
 
Nors kai kurie vairuotojai skųstis nelinkę, J.Keburienė vis tiek mato problemą. „Šis darbas tikrai vos ne religija. Dauguma žmonių čia yra pasišventę ir nemato problemos. Bet aš, kaip darbuotojų atstovė, ją matau. Esu įsitikinusi, kad negalima dirbti parą be poilsio, nes ilgainiui darbuotojai perdegs, taps atsainūs“, – neabejoja J.Keburienė.
 
Siekia ir 1000 km
 

Mažeikių greitosios medicinos pagalbos profesinės sąjungos vadovas Andrius Plonis į situaciją pro pirštus nežiūri: padėtis rimta. „Jei per parą vienas vairuotojas kartais nuvažiuoja apie tūkstantį kilometrų, kaip nuo Vilniaus iki Čekijos, tai įsivaizduokite. Tokių kelionių metu autobuso vairuotojai važiuoja du ir keičiasi pusiaukelėje. O pas mus ir tūkstantis, ir devyni šimtai kilometrų... – kalbėjo jis. – Yra buvę, kad mano vairuotojas beveik miega už vairo. Sakau, duok aš parvairuosiu iki Mažeikių. Nes jaučiu, kad jau nei man, nei jam nėra saugu.“

 
O zuiti budėjimo metu tenka po visą regioną. „Telšiai – tarpinė insultų stotis. Jei pacientas vyresnis, neaiškus insulto laikas, vežame į Telšius. Ten ištiria, paskiria gydymą ir grąžina namo. Jaunesnius veža į Šiaulius, infarktus – į Šiaulius, iš ligoninės infarktus – į Klaipėdą...“ – kelionių kryptis vardijo A.Plonis.
 
Į tualetą – pas žmones
 

Dar vienas kalbintas vairuotojas dirba Kaune. Jis pasakojo, kad nepravažiuoja tiek daug kilometrų, kaip kolegos regionuose. „Per parą būna du keturi šimtai kilometrų. Manau, kad tai – normalu“, – konstatavo pašnekovas.
 
Tačiau yra kita bėda – anot jo, kas nors turi skaičiuoti aktyvų darbo laiką. „Kartais mes, vairuotojai, tarp savęs pakalbame, kad nori nenori tenka į tualetą pasiprašyti pas žmones. Nesmagu, bet tiesiog nėra laiko tam reikalui“, – teigė kaunietis. – Kažkas turėtų išsakyti, kiek turime aktyvaus darbo dirbti. Mes žiūrime į kolegas ugniagesius. Jie tikrai nedirba tokiu krūviu kaip mes, tačiau jų alga – tokia pati kaip ir mūsų.“
 
Kreipsis į Darbo inspekciją
 
Profsąjunga „Solidarumas“ turi planų suorganizuoti konferenciją Seime su Darbo inspekcija, kreiptis į Transporto inspekciją dėl vairuotojų darbo poilsio režimo, kadangi pokalbiai su vadovybe kol kas rezultato nedavė.
 
Beje, po Greitosios medicinos pagalbos tarnybos reformos, nesklandumų neišvengta ir šiame fronte, mat vairuotojų paramedikų alga Panevėžyje pernai sumažėjo. „Nors koeficientas liko tas pats, bet pagal naują darbo užmokesčio tvarką nuimtas priedas, dėl ko darbuotojai į rankas gauna mažesnę pinigų sumą nei iki tol“, – užbaigė J.Keburienė.

 
Darbdavio komentaras

Teiginiai neatitinka tikrovės

Palyginti 2025 m. pirmo pusmečio duomenis su 2024 m. atitinkamu laikotarpiu, GMP vykimų skaičius sumažėjo 2 proc. punktais, t.y. praktiškai nesikeitė. Taip pat jokių pokyčių organizuojant GMP ekipažų komplektaciją pastaruoju metu nebuvo. Sezoninis ir geografinis darbo krūvio svyravimas lieka (pvz., vasarą išauga krūvis pajūryje), bet jis yra besikartojantis kasmet ir sprendžiamas perskirstant GMP brigadas.
 
Organizuojant GMP darbą, laikomasi Darbo kodekso nuostatų. Neįvardinant konkretaus atvejo ar padalinio, negalime komentuoti dėl tariamo krūvio situacijos ar konstruktyviai jo spręsti. Apie kylančias krūvio problemas darbuotojai gali informuoti savo tiesioginį vadovą arba GMPT administracijoje atsakingus asmenis. Pastaruoju metu gautas vienas skundas, susijęs su krūviais, taip pat vyksta dialogas su profsąjunga, tačiau klausimų pobūdis visai kitas, nei įvardinama jūsų užklausoje.
 
Vairuotojo-paramediko pareigybė įvesta dar 2007 m., todėl teiginys „jūsų atstovai skundžiais dėl itin padidėjusio krūvio vairuotojams, kai jie tapo du viename-vairuotojai ir paramedikai“, neatitinka tikrovės. Atvirkščiai – patirtis rodo, kad paramedikai, slaugytojai labai džiaugiasi kvalifikuotais kolegomis vairuotojais-paramedikais, kurie kolegialiai padeda spręsti pacientams kilusias sveikatos problemas.
 
Profesinės kvalifikacijos reikalavimai GMPT darbuotojams numatyti sveikatos apsaugos ministro įsakyme. Iki 2026 m. sausio 1 vairuotojams nebūtina turėti paramediko kvalifikaciją. Kadangi laiko iki pokyčių liko ne tiek ir daug, raginame kolegas kuo greičiau susimąstyti apie savo ateitį GMPT ir imtis atitinkamų veiksmų, užsitikrinant įsakyme numatytus reikalavimus.

lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    V.Kvedaras: buvo metas, kai laukdavau, kada tai greičiau baigsis

    V.Kvedaras: buvo metas, kai laukdavau, kada tai greičiau baigsis

    „Jaustis šimtu procentų geras negali niekada. Chirurgija gali pažerti ir pažeria įvairiausių netikėtumų“, &ndas...
    A.Šimaitis užsikrėtęs dviračių sportu

    A.Šimaitis užsikrėtęs dviračių sportu

    Klaipėdos universiteto ligoninės generalinis direktorius daktaras Audrius Šimaitis sako geriausiai galvą nuo įtemptų darbų ...

    Budinti vaistinė


    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vasaros sezonui įgaunant pagreitį, specialistai perspėja atkreipti dėmesį į kelionių vaistinėlės sudėtį – ją būtina ruo&scar...
    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    „Sperminas skystas – vartojamas prie bendro silpnumo, po infekcinių susirgimų, prie neurastenijos, prie širdies...

    razinka


    Sveika šeima


    Atsisakę dažiklių, išvengiate kur kas daugiau

    Iš naftos išgauti sintetiniai dažikliai siejami su lėtinėmis ligomis, padidėjusia vėžio ir neuroelgesio sutrikimų rizika, ypač vaikams. Tačiau ekspertai pabrėžia, kad dažikliai yra tik viena itin perdirbtų maisto produktų sudedamoji dalis. „Sintetinių maisto dažiklių pašalinimas automatiškai nepaverč...

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Svajonė gyventi ilgiau ir sveikiau – vis arčiau

    Senėjimą lėtinantis vaistas rapamicinas gali pailginti gyvenimą beveik taip pat veiksmingai kaip kalorijų ribojimas – teigiama naujame Rytų Anglijos universiteto mokslininkų tyrime.

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Kognityvinis disonansas
    Henrikas Vaitiekūnas Kognityvinis disonansas
    Lyčių lygybė – ilgalaikės taikos architektė
    Margarita Jankauskaitė Lyčių lygybė – ilgalaikės taikos architektė
    Pagalbos mirti dilemos
    Paulius Skruibis Pagalbos mirti dilemos

    Naujas numeris