Dar praėjusių metų gruodžio 19-ąją per televiziją gyvai transliuota Izraelio ministro pirmininko Benjamin Netanyahu vakcinacija nuo koronaviruso davė startą beveik visuotinam vakcinavimui. Per dvi savaites išganingos vakcinos sulaukė apie 12 proc. Izraelio gyventojų ir šalis pagarsėjo kaip viena greičiausiai vakcinuojančių piliečius nuo COVID-19, o pasaulis sakė: „Štai, kaip puikiai tvarkosi Izraelis“. Bet yra vienas BET.
Izraelio sėkmę skiepijant gyventojus temdo vienas faktas – palestiniečiai, kurių visuotina imunizacija nuo COVID-19 nepasiekė. Apie 5 mln. jų, gyvenančių Vakarų Krante ir Gazoje, skiepyti tiesiog atsisakyta.
Lygios teisės – ne, Izraelis negirdėjo
Atrodytų tai, kad Izraelis yra nedidelė valstybė tiek geografiniu požiūriu, tiek gyventojų skaičiumi, skaitmenizuota nacionaline sveikatos priežiūros sistema, yra tie lemiami veiksniai, leidžiantys sparčiai siekti gerų vakcinacijos rodiklių pasauliniu kontekstu. Be to, Izraelio Vyriausybė pasitelkė ir karines pajėgas, kurios padeda administruoti vakcinavimą bei prisideda prie vakcinos logistikos šalyje. Na, galima įžvelgti ir ministro pirmininko norą laimėti artėjančius rinkimus, tad tai galbūt dar prisidėjo prie šalies piliečių vakcinacijos greičio ir sėkmės.
Tačiau Izraelio sėkmę temdo vienas faktas – palestiniečiai, kurių visuotina imunizacija nuo COVID-19 nepasiekė. Apie 5 mln. jų, gyvenančių Vakarų Krante ir Gazoje, skiepyti tiesiog atsisakyta. Vakcinacija nuo COVID-19 teikiama tik Izraelio Palestinos piliečiams. O praėjusią savaitę Izraelio sveikatos priežiūros klinikose buvo išmesta šimtai besibaigiančio galiojimo vakcinos dozių.
Nuo 2007-ųjų šios dvi palestiniečių teritorijos – Vakarų Krantas ir Gaza – kenčia Izraelio blokadą. Toks režimas turėjo nemenkos reikšmės gyventojų sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumui ir kokybei plačiąja prasme. Izraelio okupacijos metu Palestinos sveikatos priežiūros sistema liko nepakankamai aprūpinta. Užuot sveikatos priežiūros sistemą kūrę savarankiškai, palestiniečiai okupuotose teritorijose buvo priversti pasikliauti išorės pagalba, kad patenkintų pagrindinius sveikatos priežiūros poreikius. O pasaulį sukausčius pandemijai Palestinos valdžios institucijos neturėjo galimybių įgyvendinti veiksmingų pandemijos švelninimo strategijų ar įsigyti reikiamų vaistų bei pakankamai vakcinų palestiniečiams apsaugoti nuo užsikrėtimo COVID-19.
L.S. skaičius
12
- tiek proc. Izraelio gyventojų vakcina nuo koronaviruso paskiepyta per dvi savaites.
Gelbės PSO ir Rusija
Dėl sunkios finansinės padėties Palestinos savivaldai gali prireikti reikšmingos išorinės pagalbos norint įsigyti didesnį kiekį COVID-19 vakcinų. Keletas Palestinos pareigūnų paminėjo galimybę dalį vakcinų gauti iš PSO organizuojamos programos COVAX, pagal kurią COVID-19 vakcinos tiekiamos skurdesnėms šalims. Tačiau tikėtina, kad tai užtruks ilgai - vakcinos, skirtos COVAX, dar nėra įgijusios PSO „skubaus naudojimo“ patvirtinimo, kas yra būtina sąlyga joms platinti.
Gruodžio pradžioje Palestina taip pat teigė pasiekusi susitarimą su Rusija, kad artimiausiomis savaitėmis gautų maždaug 4 mln. rusiškos „Sputnik V“ vakcinos dozių. Deja, Rusijos pareigūnai neseniai pranešė dar neturį pakankamai vakcinos atsargų, kad įvykdytų užsakymus ne savo šalies viduje. Tačiau norint pristatyti vakcinas okupuotų teritorijų gyventojams, palestiniečiai turės koordinuoti veiksmus su Izraelio režimu, kuris kontroliuoja viską, kas vyksta Vakarų Krante ir Gazoje.
Tarptautinė teisė palanki Palestinai
Visa tai nebūtų buvę svarbu, jei Izraelis vykdytų teisinį, moralinį ir humanitarinį įsipareigojimą skiepyti palestiniečius, gyvenančius karinėje okupacijoje. Izraelio pareigūnai bando išvengti atsakomybės tvirtindami, kad Palestina dar tik prašys Izraelio pagalbos įsigyti vakcinų ir kad pagal Oslo susitarimus visoms vakcinacijos programoms Vakarų Krante turėtų vadovauti pati Palestinos savivalda. Tačiau Ketvirtosios Ženevos konvencijos 56 straipsnyje numatyta, kad okupavusi šalis privalo užtikrinti „profilaktinių ir prevencinių priemonių, būtinų kovai su užkrečiamųjų ligų ir epidemijų plitimu, priėmimą ir taikymą“. Kitaip tariant, Izraelis yra teisiškai įpareigotas įsigyti pakankamą kiekį COVID-19 vakcinų palestiniečiams, gyvenantiems karinėje okupacijoje, ir užtikrinti tinkamą jų vakcinaciją.
Izraelio ir tarptautiniai įstatymai draudžia Izraeliui leisti platinti tą vakciną Gazoje ir Vakarų Krante, kurios ji nepatvirtino savo šalies piliečiams. Tad Izraelis ne tik atsakingas už palestiniečių, gyvenančių okupuotose teritorijose, skiepijimą, bet ir teisiškai įpareigotas užtikrinti, kad įsigytos vakcinos atitiktų Izraelio sveikatos sistemos patvirtinimo kriterijus.
Tarp kitko
Tiesa, palestiniečiai ne vieninteliai pasaulyje, likę už borto vakcinos dalybų varžybose. Kol pasaulio ekonomikos milžinės turi pakankamai lėšų ir politinės galios kovoti dėl didelių vakcinos kiekių ir jais savo piliečius aprūpinti itin sparčiai, dauguma prastai gyvenančių valstybių nėra pajėgios užtikrinti nei pakankamo vakcinų kiekio įsigijimo, nei logistikos ar nenutrūkstamos šalčio grandinės, nei masinės piliečių vakcinacijos programos.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: