Kadangi šiandien visi pacientai, kuriems reikia pas specialistus patekti greitai, ir tie, kuriems konsultacija nėra tokia skubi, stovi vienoje eilėje, Sveikatos apsaugos ministerijos nuomone, būtų racionalu suskirstyti pacientus pagal riziką. Kaip greitai pacientui reikia specialisto konsultacijos, spręstų šeimos gydytojas.
Siekis mažinti eiles
Kaip aiškina sveikatos apsaugos viceministrė Laimutė Vaidelienė, kadangi šiandien visi pacientai, kuriems reikia pas specialistus patekti greitai, ir tie, kuriems konsultacija nėra tokia skubi, stovi vienoje eilėje, būtų racionalu suskirstyti pacientus pagal riziką. Kaip greitai pacientui reikia specialisto konsultacijos, spręstų šeimos gydytojas. Pagal pirminį ministerijos siūlymą, kai reikalinga itin skubi pagalba, pacientas turėtų ją gauti per savaitę, vidutinės rizikos pacientų grupė – per mėnesį. Likusieji – per kelis mėnesius.
„Pacientus šeimos gydytojai žino ir ieško įvairių būdų, kad tik tas pacientas greičiau patektų pas gydytojus, o mes duosim įrankį į rankas“, – pristatydama naujovę aiškino L.Vaidelienė.
Šis siūlymas, pasak SAM, turėtų prisidėti prie eilių pas medikus mažinimo.
Trūksta pacientų nuomonės
Kiek kitokių įžvalgų turi gydymo įstaigų vadovai. Premjero Gintauto Palucko patarėjas sveikatos klausimais, Vilniaus rajono centrinės poliklinikos vadovas Evaldas Navickas nusiteikęs kategoriškai.
„Šiuo klausimu nenoriu turėti jokios nuomonės. No comment (liet. – be komentarų)“, – nesileido į komentarus E.Navickas.
Atlyžęs jis aiškina, kad naujoji tvarka yra interpretuojama neteisingai, be to, yra pateikiama nekorektiškai, taip pat netinkamai iškomunikuota visuomenei.
„Komunikuojant apie tokį dalyką svarbu, kad atsirastų medikų bendruomenė, idėjos palaikymas iš pacientų“, – taupiai kalbėjo premjero patarėjas.
Atsakomybė – ant gydytojo pečių
Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos prezidentas, Širvintų pirminės sveikatos priežiūros centro direktorius Kęstutis Štaras nuogąstauja, kad pacientų skirstymas į tris grupes, kai sprendimą, kada pacientas turi pakliūti į specialisto rankas, priima šeimos gydytojas, supriešintų medikus ir pacientus.
„Gali būti subjektyvių atvejų. Medikai gali būti kuo nors paskatinti, kad užrašytų pacientą apžiūrai pas specialistą greičiau ir suteiktų galimybę pakliūti į pirmumo grupę. Jei yra skubi ambulatorinė pagalba, nemanau, kad tai spręstų problemą“, – svarstė K.Štaras.
Be to, anot jo, ant šeimos gydytojų pečių būtų užkrauta papildoma atsakomybė dėl paciento sveikatos būklės.
„Pacientai pas specialistus vienaip ar kitaip papuola, bet pacientui kreipiantis į tuos specialistus, pas kuriuos yra ilgos laukimo eilės ir kurių yra didelis trūkumas, jo būklė gali pablogėti, komplikuotis. Negali visu šimtu procentu įžvelgti, kas paciento gali laukti. Kas jį ištiks, tarkime, po mėnesio“, – įspėjo Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos prezidentas, Širvintų pirminės sveikatos priežiūros centro direktorius Kęstutis Štaras, atkreipęs dėmesį, kad tokio masto pokyčiams derėjo pasiruošti iš anksto atlikus pilotinį bandymą.
Didės administracinė našta
Vilkaviškio PSPC direktorė Milda Žemavičienė tikina, kad siūlymą įvesti pacientų skirstymą į tris grupes jau išnarstė su kolektyvu. Ji įsitikinusi, kad naujoji tvarka pakeistų tik vieną – įstaigai augintų administracinę naštą. Tokios nuomonės ji laikosi pasakodama, kad Vilkaviškio PSPC jau ir anksčiau pagal vidines tvarkas yra taikomas pacientų skirstymas. Savo pacientus ir jų ligas kaip penkis pirštus pažįstantys gydytojai supranta, kada atvejis skubus, o kada ne, tad atvejais, kai pagalbos pacientui reikia čia ir dabar, prioritetą teikia iškart.
„Žinome savo pacientus, kurie yra poliligoti, su lėtinėmis ligomis. Mūsų atvejo vadybininkai, išplėstinės praktikos slaugytojai dirba prie registracijos langelio. Skubūs pacientai su negalavimais bet kokiu atveju ateina iš ryto. O pakartotinoms konsultacijoms registruoja gydytojai, patys atsižvelgdami į paciento būklės sudėtingumą: atsižvelgiama, kam reikalingi kraujo ar kiti tyrimai. Nejau pacientui su aukštu spaudimu pasakysi atvykite po savaitės, ar tam, kuriam reikia kraujo tyrimų“, – stebisi direktorė. Anot jos, pacientų diferenciacijos į grupes principą pajuto ir kovido laikotarpiu, kuomet reikėjo teikti pagalbą užsikrėtusiems virusu, atskirti nuo sveikų ir sergančiųjų.
„Gydytojai, manau, nesusidurs su jokiais sunkumais. Pas mus įstaigoje eilių nėra. Kadangi turime išankstinę pacientų registraciją, o registruotis pas gydytojus galima keturis mėnesius į priekį, pacientus registruojame iškart, kai tik yra laisvas talonas. Tais atvejais, kai pacientas neturi registracijos, keliauja pas atvejo vadybininką, išplėstinės praktikos slaugytoją. Pacientas, atvykęs į gydymo įstaigą, paslaugą turi gauti čia ir dabar“, – tvirtą nuomonę išsakė M.Žemavičienės tikindama, kad įstaigos viduje tokio principo ir laikosi.
Komentuoti: