Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV) kenčia nuo masinių šaudynių epidemijos ugdymo įstaigose. Saugumo ekspertai, mokytojai ir moksleivių tėveliai suka galvą ką daryti, kad būtų geriau. Mokslininkai tikina, jog galimybė apie kilusio pavojaus riziką pranešti tyliai padeda užkirsti kelią nusikaltimui.
Moksliniame žurnale „Pediatrics“ publikuoto tyrimo autoriai teigia, kad anoniminių pranešimų linija padeda užkirsti kelią daliai ginkluotų išpuolių JAV mokyklose.
Pranešti, nereiškia skųsti
Moksliniame žurnale „Pediatrics“ publikuoto tyrimo autoriai teigia, kad anoniminių pranešimų linija padeda užkirsti kelią daliai ginkluotų išpuolių JAV mokyklose. Tyrimo metu paaiškėjo, kad anoniminė raportavimo sistema („Say Something Anonymous Reporting System“) per maždaug ketverius metus padėjo sustabdyti beveik keturias dešimtis (38) ginkluotos agresijos aktų. Anoniminių pranešimų linijos veikia daugiau nei pusėje šalies mokyklų, o tokią ginkluotų išpuolių prevencijos formą palaiko ne tik mokslininkai, bet ir nacionalinės institucijos.
„Konfidencialių pranešimų linija patį sprendimą informuoti apie galimą pavojų paverčia priimtinesniu. Ypač tiems moksleiviams, kurie baiminasi, kad bendraamžiai juos atstums, sužinoję, kad šie informavo apie pavojaus riziką. Tyrimai parodo, kad baimė būti atstumtiems arba patirti kerštą, ne vieną sustabdo prabilti apie galimai įvyksiantį nelaimingą incidentą“, – rašo US Secret Service National Threat Assessment Center.
Vyraujančios jaunuolių baimės atskleidžia ne tik įtampą tarp moksleivių, bet ir jų nepasitikėjimą mokytojais. Dalyje mokyklų veši gero nežadantys įsitikinimai, kad problemą įgarsinantys moksleiviai yra skundikai. Buvusi Federalinių tyrimų specialistė Mary Ellen O‘Toole pastebi, kad kokybiška edukacija gali performuoti įsisenėjusias nusikalstamam pasauliui būdingas nuostatas.
„Turime šviesti moksleivius, kad anoniminių pranešimų linija neskatina išduoti draugų ar įtempti juos į bėdą. Svarbiausia išmokyti jaunuolius atpažinti raudonas vėliavėles (riziką bylojančius ženklus – red. past) ir paskambinti konfidencialios telefono linijos operatoriams“, – sako specialistė, pridurianti, kad planuojamą nusikalstamą veiką išduoda įvairūs požymiai. Deja, bet reikšminga dalis entuziastingai planuoja savižudybę ar ginkluotą agresiją prieš kitą. Ketinimai neretai verbalizuojami, o įgarsinti žodžiai tampa ne tik svarbia informacija apie užkirstiną veiksmą, bet galbūt ir jaunuolio pagalbos šauksmu.
Ar anonimiškumo pakanka?
Edukacijos ekspertas, profesorius Bryanas Warnickas neskuba nurašyti moksleivių gebėjimų atvirai pasidalinti svarbia informacija su mokytojais. Mokyklų bendruomenių narių saugumo namas, anot jo, neturėtų būti pastatytas ant anoniminių pranešimų sistemos pamato.
„Dažniausiai užkirsti kelią ginkluotiems išpuoliams pavyksta toms mokykloms, kuriose moksleiviai pasitiki mokytojais, todėl gali pranešti apie galimo pavojaus riziką. Ugdymo įstaigose turime kurti erdvę, kurioje vaikai jaustų suaugusiųjų rūpestį. Pasitikėjimu grįstas ryšys gali užtikrinti sėkmingą prevenciją“, – „HowStuffWorks“ sako B.Warnickas, kuris priduria, kad mokytojai turėtų ne tik laukti informuojančių moksleivių, bet ir patys pastebėti nerimą keliantį jaunuolių elgesį.
Dažniausiai nusikalsti ginklu ketinančių moksleivių elgesys drastiškai pakinta. Vieni tampa neįprastai pikti ar konfliktiški, o kiti atsiskiria nuo draugų. Iš jaunuolių lūpų gali pasigirsti tiesioginė neapykanta kitų pusėn, o socialinių tinklų paskyrose atsirasti užuominų ar tiesioginių pranešimų apie domėjimąsi ginklais arba disponavimą jais.
Ar skaudžią problemą galėtų išspręsti griežtosios kontrolės priemonės? Ginkluoti patruliai mokyklų teritorijoje, metalo detektorius, rakinamos patalpos? Ekspertas tikina, kad minėtos priemonės bėdos neišspręs. Apšarvavimo strategija tik kursto vienas kito įtarinėjimą, bauginamą nuotaiką ir nuostatą, kad mokykla yra nesaugi vieta, o ginkluoto užpuolimo beveik privalu tikėtis ateityje.
„Mokytojų požiūris į jaunuolius keičia pačių pedagogų žvilgsnį į mokymo procesą. Ar mokytojų akyse moksleiviai yra augalai, kuriuos reikia palaistyti, ar molis, kurį privalu minkyti“?, – „The Conversation“ rašė B.Warnickas, priduriantis, kad bėdos kyla ne dėl saugumo priemonių trūkumo, o veikiau dėl švietimo ir kokybiškos tarpasmeninės komunikacijos stygiaus.
Dažniausiai žūsta dėl ginklų
JAV kelis dešimtmečius dažniausiai vaikai žūdavo nelaimingų autoavarijų metu. Dabar situacija pasikeitė. Tyčinis arba netyčinis šaunamųjų ginklų panaudojimas kiek daugiau nei trejetą metų (nuo 2020 metų) išlieka dažniausia vaikų žūčių priežastis šalyje. CNN duomenimis, pernai JAV įvyko daugiau nei šeši šimtai (656) masinių šaudynių mokyklose.
Dalis ekspertų kaltę verčia JAV ginklų įsigijimo politikai. Kita vertus, B.Warnickas piktžolių šaknų ieško kitur. Ginkluoti išpuoliai, anot jo, neretai įvyksta priemiesčių ugdymo įstaigose, kuriose mokosi vidutines arba aukštas pajamas gaunančių tėvų vaikai. Tokios mokyklos tampa moksleivių kovos dėl gero socialinio statuso ringu. Jaunuoliai verčiami ne tik mokytis emociškai nesveikos atmosferos garde, bet ir užsidėti nematomas bokso pirštines, kasdien įrodinėti savo vertę kitiems. Deja, bet dalis jų pralaimi mūšį, kurio net netūrėjo kovoti.
„Priemiesčių mokyklose moksleiviai aktyviai skirstomi į nugalėtojus ir pralaimėtojus. Jų sėkmė pranoksta akademinių rezultatų sritį. Ir kai mokykla tampa moksleivio socialinio statuso arbitre, tada dalies jaunuolių skauduliai gali atsisukti prieš ją pačią“, – pastebi B.Warnick, priduriantis, kad amerikiečių moksleivių vertybes ir pasaulio suvokimą neigiamai formuoja ne tik socialinės medijos, bet ir Holivudas. Pastarojo filmų produkcija į ginkluotą smurtą žvelgia lengvabūdiškomis akimis. Todėl, deja, dalis moksleivių nusikalstamus veiksmus supranta kaip priimtiną saviraiškos formą ir priemonę būti išgirstiems.
Laimėtojų ir pralaimėtojų arba šaunuolių ir nevykėlių varžytuvės neabejotinai kursto patyčių kultūrą. Pastaroji gali skatinti ir ginkluotą agresiją prieš kitus. „Moksleiviai, kurie patiria patyčias arba tyčiojasi iš kitų yra linkę matyti mokyklą kaip erdvę, kurioje smurtas yra toleruotinas. Daliai moksleivių nėra svetimas ir pyktis kasdienės disciplinos ir bausmių sistemos atžvilgiu. Šiuo atveju jaunuoliai suvokia mokyklą kaip jėgos ir kontrolės erdvę, todėl šiems gali atrodyti, kad joje galima smurtauti“, – rašo ekspertas.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: