Biomedicinos specialistų sėkmės raktas - unikalus LSMU mokymo metodas

Aigustė Tavoraitė
2018-04-13
Aukš­čiau­sios kva­li­fi­ka­ci­jos bio­me­di­ci­nos stu­den­tus ren­gian­tis Lie­tu­vos svei­ka­tos moks­lų uni­ver­si­te­tas (LSMU) iš­lie­ka tarp ša­lies pa­klau­siau­sių aukš­tų­jų mo­kyk­lų. Tai ro­do treč­da­liu iš­au­gęs stu­den­tų skai­čius, po­pu­lia­riau­sių­jų de­šim­tu­ko ne­ap­lei­džian­čios stu­di­jų pro­gra­mos, gau­sė­jan­tis už­sie­nio stu­den­tų bū­rys, itin aukš­ti spe­cia­lis­tų įsi­dar­bi­na­mu­mo ro­dik­liai. Pui­kų pa­ren­gi­mą LSMU už­tik­ri­na prak­ti­ka grįs­tos stu­di­jos ir pa­žan­gūs, uni­ka­lūs mo­ky­mo me­to­dai.
Biomedicinos specialistų sėkmės raktas - unikalus LSMU mokymo metodas

Pro­ble­mi­nis mo­ky­ma­sis
LSMU – vie­nin­te­lė ša­lies moks­lo įstai­ga, Me­di­ci­nos stu­di­jų pro­gra­mo­je tai­kan­ti pa­žan­gaus pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si me­to­dą. Ben­dra­dar­biau­jant su Že­ne­vos uni­ver­si­te­tu su­kur­tas ir nuo 2003 m. uni­ver­si­te­te įdieg­tas me­to­das iš­plė­to­tas bei pa­ma­žu įdieg­tas ir ki­to­se stu­di­jų pro­gra­mo­se. Šiuo me­tu pro­ble­mi­niu bū­du stu­den­tams dės­to­mos ne tik Me­di­ci­nos, Far­ma­ci­jos, bet ir Vi­suo­me­nės svei­ka­tos, Svei­ka­ti­ni­mo ir re­a­bi­li­ta­ci­jos fi­zi­niais pra­ti­mais, So­cia­li­nio dar­bo me­di­ci­no­je, Er­go­te­ra­pi­jos, Slau­gos, Svei­ka­tos psi­cho­lo­gi­jos stu­di­jų pro­gra­mos.

„Pro­ble­mi­nis mo­ky­ma­sis – spe­ci­fi­ne mo­ky­mo­si tech­ni­ka grįs­tas me­to­das. Kuo šis mo­ky­ma­sis ski­ria­si nuo tra­di­ci­nio? Pir­ma­me kur­se stu­den­tai įgau­na pa­grin­di­nių moks­lų, ku­rie bus rei­ka­lin­gi to­les­nė­se stu­di­jo­se, pa­grin­dus. Ant­ra­me, tre­čia­me kur­se pra­si­de­da va­di­na­mie­ji pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si mo­du­liai, ku­rie su­da­ry­ti pa­gal vie­ną or­ga­nų sis­te­mą. Už­si­ė­mi­mų me­tu vis­kas su­ka­si apie vie­ną or­ga­nų sis­te­mą, jos funk­ci­jas, nes vis­kas žmo­gaus or­ga­niz­me yra „su­riš­ta“. To­kiu bū­du stu­den­tas ga­li ge­riau - „nuo iki“ - iš­gvil­den­ti tar­pu­sa­vy­je su­si­ju­sią pa­to­lo­gi­ją“, – aiš­ki­no LSMU Me­di­ci­nos aka­de­mi­jos Me­di­ci­nos fa­kul­te­to pro­de­ka­nė prof. As­ta Ba­ra­naus­kai­tė.

Su­si­rin­kę į pir­mą tu­to­ri­nį už­si­ė­mi­mą stu­den­tai su­gal­vo­ja stu­di­jų ob­jek­tus, po sa­vai­tės at­ei­na jau iš­stu­di­ja­vę, iš­klau­sę pa­skai­tas, at­li­kę prak­ti­kos, la­bo­ra­to­ri­nius, sa­va­ran­kiš­kus dar­bus. Ta pa­ti gru­pė iš­si­trau­kia pla­ną, ku­rį bu­vo su­da­rę pro­ble­mai spręs­ti. Jį ar­ba pa­tvir­ti­na, ar­ba at­me­ta, įver­ti­na pa­gi­lin­to­mis ži­nio­mis, ap­ta­ria iš nau­jo. Taip su­si­da­ro pro­ble­mos nag­ri­nė­ji­mo, dis­ku­si­jos, gru­pi­nio ap­ta­ri­mo, ben­dra­vi­mo, mąs­ty­mo, vie­nas ki­to ko­re­ga­vi­mo, pa­siū­ly­mų gru­pė.
Pro­de­ka­nė pa­brė­žė, kad taip ug­do­mas me­di­kui bū­ti­nas kli­ni­ki­nis mąs­ty­mas. Šio mo­ky­mo­si me­to­do pri­va­lu­mus pa­ste­bi ir pa­tys stu­den­tai.
 
„Kaip vie­ną svar­biau­sių da­ly­kų ir įvar­di­ja tai, kad nė­ra se­si­ji­nių mė­ne­sio lai­ko eg­za­mi­nų lai­ky­mo, o at­si­skai­to­ma po kiek­vie­no mo­du­lio. Toks mo­ky­mo­si bū­das lei­džia stu­den­tams su­si­kon­cen­truo­ti ir įsi­gi­lin­ti į vie­ną da­ly­ką, o ne pla­čiau nag­ri­nė­ti įvai­rius da­ly­kus. Pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si už­si­ė­mi­mai ska­ti­na mo­ky­tis, ben­drau­ti, bū­ti ak­ty­viems. Tai nė­ra vien pa­skai­tų lan­ky­mas ar prak­ti­nių dar­bų da­ry­mas. Tu­to­rius – dės­ty­to­jas dau­giau tik ste­bi dis­ku­si­jos ei­gą. Stu­den­tų gru­pe­lė iš­si­ren­ka ly­de­rį, ku­ris ve­da dis­ku­si­ją, vis­ką fik­suo­ja. Stu­den­tams pa­tin­ka, kad tai – in­te­rak­ty­vūs už­si­ė­mi­mai, ku­rie juos mo­ty­vuo­ja. Taip su­da­ro­mos są­ly­gos jų sa­va­ran­kiš­ku­mui ska­tin­ti ir at­sa­kin­gam sa­vęs kon­tro­lia­vi­mui“, – dės­tė A.Ba­ra­naus­kai­tė. 

Pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si me­to­do pri­va­lu­mus pa­brė­žė ir LSMU ab­sol­ven­tas, Jau­nų­jų gy­dy­to­jų aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas Mar­ty­nas Ged­mi­nas: „Pro­ble­mi­nis mo­ky­ma­sis – tai hib­ri­di­nis me­to­das tarp cik­li­niais ap­ra­šais ir kom­pe­ten­ci­jo­mis grįs­to mo­ky­mo. Šis mo­de­lis lei­džia žiū­rė­ti į or­ga­niz­mą kaip į vi­su­mą. Pir­mus tre­jus me­tus mo­kai­si ne at­ski­ras dis­cip­li­nas, o mo­du­lius. Pa­vyz­džiui, ju­dė­ji­mo mo­du­lis: vie­ną daž­niau­sių pro­ble­mų – os­te­o­po­ro­zę – ver­ti­ni bio­che­mi­jos, ana­to­mi­jos, fi­zio­lo­gi­jos ir pa­na­šiai at­žvil­giu. Pro­ble­mi­nis mo­ky­ma­sis te­oriš­kai daug at­sa­ko­my­bės per­ke­lia stu­den­tui. Taip su­ma­žė­ja kon­tak­ti­nio dar­bo, be­veik iš­nyks­ta pa­skai­tos ir tu­rė­tų bū­ti ska­ti­na­mas ko­man­di­nis dar­bas.“

M.Ged­mi­nas pa­brė­žė, kad pa­grin­di­nis sie­kis pa­sau­ly­je tu­rė­tų bū­ti per­ei­ti nuo cik­li­niais ap­ra­šais grįs­to į kom­pe­ten­ci­jų mo­ky­mo­si me­to­dą. „Tai – pra­na­šiau­sias me­to­das, nors ir rei­ka­lau­jan­tis daug in­ves­ti­ci­jų. Ga­liu pa­si­džiaug­ti, kad LSMU pra­de­da­ma ei­ti prie kom­pe­ten­ci­jo­mis grįs­to mo­ky­mo­si me­to­do me­di­ci­no­je, tai bus da­ro­ma re­zi­den­tū­ro­je. Aiš­ku, iki­dip­lo­mi­nė­se stu­di­jo­se yra vis dar tai­ko­mas cik­li­niais ap­ra­šais grįs­tas me­to­das, – sa­kė jis. – Pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si mo­de­lis, kaip ir eta­pi­nės kom­pe­ten­ci­jos, te­oriš­kai yra la­bai ge­ras da­ly­kas, bet kaip tai vei­kia re­a­liai, pri­klau­so nuo in­ves­ti­ci­jų, žmo­nių. To­dėl vals­ty­bė, no­rė­da­ma pa­reng­ti ge­rus me­di­ci­nos spe­cia­lis­tus, tu­ri žiū­rė­ti į tai kaip į bran­gų da­ly­ką, rei­kia daug in­ves­tuo­ti į mo­ky­to­jus.
 
LSMU – uni­ver­si­te­tas, ku­ris pir­mas pra­dė­jo kal­bė­ti apie me­di­ci­ni­nę edu­ka­ci­ją, ne apie pul­mo­no­lo­gi­ją, kar­dio­lo­gi­ją ir ki­tas dis­cip­li­nas, bet ben­drai, kaip rei­kia mo­ky­ti mo­ky­to­jus, kad jie ga­lė­tų reng­ti ge­rus spe­cia­lis­tus. Šiais me­tais vyks jau tre­čia kon­fe­ren­ci­ja apie me­di­ci­ni­nę edu­ka­ci­ją. Aiš­ku, dirb­ti dar yra daug kur.
LSMU stip­rio­ji pu­sė – su­telk­tas svei­ka­tos moks­lų fun­da­men­tas. Uni­ver­si­te­tas tu­ri li­go­ni­nę, kur stu­den­tai ga­li prak­tiš­kai pri­tai­ky­ti įgū­džius. Ga­li­my­bių iš­va­žiuo­ti pa­stu­di­juo­ti sve­tur tik­rai daug. Vi­siems re­ko­men­duo­ju pa­ma­ty­ti pa­vyz­džius, kad ga­lė­tų pa­ly­gin­ti si­tu­a­ci­ją.“



 
Interviu

Apie tai, ko­dėl ver­ta rink­tis LSMU ir ko­kios įsi­dar­bi­ni­mo ga­li­my­bes jį bai­gus, kal­ba­mės su Uni­ver­si­te­to pro­rek­to­riu­mi stu­di­joms prof. Kęs­tu­čiu Pet­ri­ko­niu:
 
- Per pas­ta­ruo­sius sep­ty­ne­rius me­tus sto­jan­čių­jų į Lie­tu­vos svei­ka­tos moks­lų uni­ver­si­te­tą skai­čius iš­au­go ko­ne treč­da­liu. Kuo uni­ver­si­te­tas pa­trauk­lus bū­si­mie­siems me­di­kams?
- Pir­miau­sia rei­kė­tų pa­brėž­ti, kad Lie­tu­vos svei­ka­tos moks­lų uni­ver­si­te­tas yra spe­cia­li­zuo­tas, ga­lin­tis pa­siū­ly­ti pla­tų spe­cia­ly­bių spek­trą. Ruo­šia­me ne tik me­di­kus, bet ir gy­dy­to­jus odon­to­lo­gus, far­ma­ci­nin­kus, slau­gy­to­jus, aku­še­rius, er­go­te­ra­peu­tus, ki­ne­zi­te­ra­peu­tus, svei­ka­tos psi­cho­lo­gus, ve­te­ri­na­ri­nės ir me­di­ci­ni­nės ge­ne­ti­kos, taip pat bio­che­mi­jos, la­bo­ra­to­ri­nės diag­nos­ti­kos, mais­to sau­gos bei moks­lo ir ve­te­ri­na­ri­jos spe­cia­lis­tus. Tai­gi iš­si­rink­ti pro­gra­mą, ku­riai esi ga­biau­sias ir ku­ri tau skir­ta, nė­ra su­dė­tin­ga.
 
Esa­me tarp­tau­tiškas uni­ver­si­te­tas, stu­den­tams su­da­ro­mos są­ly­gos pa­gal mai­nų pro­gra­mą iš­vyk­ti pa­si­mo­ky­ti sve­tur, nuo­lat ieš­ko­me tam nau­jų ga­li­my­bių. Stu­den­tai net ke­lis kar­tus ga­li iš­vyk­ti stu­di­juo­ti pa­gal „Eras­mus“ pro­gra­mą, taip pat tu­ri­me re­zi­den­tū­ros ba­zes Vo­kie­ti­jos, Di­džio­sios Bri­ta­ni­jos li­go­ni­nė­se. Lie­tu­vo­je su­lau­kia­me dau­giau­siai stu­den­tų iš už­sie­nio. Dažniau­siai jie ren­ka­si me­di­ci­nos stu­di­jų pro­gra­mą, odon­to­lo­gi­ją, kur vyks­ta stu­di­jos an­glų kal­ba. Su­lau­kia­me stu­den­tų dau­giau nei iš 40-ies ša­lių, dau­giau­siai – Iz­ra­e­lio, Šve­di­jos, Vo­kie­ti­jos, Is­pa­ni­jos.
 
Tarp­tau­tiš­ku­mui ug­dy­ti nuo šių me­tų yra miš­rios gru­pės, lie­tu­viai ga­li at­ei­ti į už­sie­nie­čių gru­pes. Taip pat tu­ri­me dės­ty­to­jų at­vy­ki­mo pro­gra­mą, uni­ver­si­te­tas kiek­vie­nam fa­kul­te­tui fi­nan­suo­ja tam tik­rą pi­ni­gų su­mą.
Uni­ver­si­te­te daug dė­me­sio ski­ria­ma stu­di­jų ko­ky­bei, tai di­dži­ą­ja da­li­mi yra sie­ja­ma su ab­sol­ven­to pa­si­ren­gi­mu prak­ti­kai. Sie­kia­me už­tik­rin­ti, kad spe­cia­lis­tai ga­lė­tų bū­ti kon­ku­ren­cin­gi tarp­tau­ti­niu ly­giu.
 
- Kaip jū­sų pa­ruo­šia­mus spe­cia­lis­tus ver­ti­na darb­da­viai?
- At­si­lie­pi­mai pui­kūs. Darb­da­viai vis ak­ty­viau įsi­trau­kia į mū­sų veik­las, ko­mi­te­tus, ku­riuos tu­ri kiek­vie­na pro­gra­ma, iš­sa­ko pa­ste­bė­ji­mus. Džiau­gia­mės, kad mū­sų po­žiū­ris, tai, ką sie­kia­me dieg­ti ir ug­dy­ti stu­den­tams, la­bai ge­rai at­lie­pia dar­bo rin­kos po­rei­kius. Skai­čiai kal­ba pa­tys už sa­ve – aš­tuo­nias­de­šimt pro­cen­tų stu­den­tų sėk­min­gai įsi­dar­bi­na kva­li­fi­ka­ci­ją ati­tin­kan­čio­se įstai­go­se. Tai – vie­nas di­džiau­sių įsi­dar­bi­na­mu­mo ro­dik­lių iš vi­sų uni­ver­si­te­tų ir, be abe­jo, – vie­nas ro­dik­lių, pa­tvir­ti­nan­čių aukš­tą stu­di­jų ko­ky­bę.
 
- Kaip uni­ver­si­te­tui pa­vyks­ta iš­lai­ky­ti aukš­tą stu­di­jų ko­ky­bės kar­te­lę?
- Pas­ta­rai­siais me­tais stip­riai su­ak­ty­vė­jo stu­di­jų pro­gra­mų ko­mi­te­tų veik­la, grei­tai re­a­guo­ja­ma į ap­klau­sas, nuo­mo­nes, darb­da­vių at­si­lie­pi­mus, ko­le­gų pa­ste­bė­ji­mus. Ieš­ko­me ga­li­my­bių, kad ir dės­ty­to­jai bū­tų įver­tin­ti, ir bū­tų at­si­liep­ta į stu­den­tų pa­gei­da­vi­mus. Ak­ty­vi šių ko­mi­te­tų veik­la – vi­di­nis stu­di­jų ko­ky­bės už­tik­ri­ni­mo ga­ran­tas. Dau­ge­lis mū­sų svar­biau­sių pro­gra­mų iš­ori­nių eks­per­tų yra ak­re­di­tuo­ti mak­si­ma­liam lai­ko­tar­piui.
 
Mū­sų uni­ver­si­te­tas vie­nas iš ke­lių, ku­rie lai­kė­si Moks­lo stu­di­jų įsta­ty­mo ir per­nai vyk­dė ro­ta­ci­ją, kad vals­ty­bės ne­fi­nan­suo­ja­mo­se vie­to­se stu­di­juo­jan­tie­ji tu­rė­tų ga­li­my­bę per­ei­ti į fi­nan­suo­ja­mą vie­tą. Taip stu­den­tai ska­ti­na­mi siek­ti re­zul­ta­tų, tad vals­ty­bės fi­nan­sa­vi­mą tu­rin­tis stu­den­tas ga­li jį pra­ras­ti, jei yra ne­mo­ty­vuo­tas. Me­di­ci­nos moks­lai ne­leng­vi, ta­čiau kai jau bai­gi stu­di­jas, tam­pi spe­cia­lis­tas. Taip pat nuo­lat ke­lia­ma pri­ėmi­mo į stu­di­jas kar­te­lė: mi­ni­ma­lus kon­kur­si­nis ba­las (šie­met šis „slenks­tis“ bus ne ma­žes­nis nei 4) įta­kos sto­jan­čių­jų skai­čiui ne­tu­ri. Stu­di­juo­ti čia ren­ka­si mo­ty­vuo­ti, ge­rai pa­si­ren­gę jau­nuo­liai: be­maž sep­ty­nias­de­šimt pro­cen­tų įsto­ju­sių­jų kon­kur­si­nis ba­las vir­ši­ja sep­ty­nis.
 
- Di­džiau­sias dė­me­sys uni­ver­si­te­te ski­ria­mas kom­pe­ten­ci­joms ug­dy­ti. Ko­kios są­ly­gos tam su­da­ry­tos?
- Vi­so­se pro­gra­mo­se stu­den­tai mo­ko­si dirb­ti su nau­jau­sio­mis tech­no­lo­gi­jo­mis ir tai­ky­ti jas prak­tiš­kai. Uni­ver­si­te­te vei­kia itin pa­žan­gus me­di­ci­ni­nės si­mu­lia­ci­jos cen­tras, ku­ria­me mo­ko­ma imi­tuo­jant su­dė­tin­gas kli­ni­ki­nes si­tu­a­ci­jas: nau­do­ja­mi dirb­ti­niai re­a­lius pa­cien­tus ar at­ski­ras kū­no da­lis imi­tuo­jan­tys mu­lia­žai, ma­ne­ke­nai, tad prak­ti­nius įgū­džius me­di­ci­ną ir slau­gą stu­di­juo­jan­tieji įgy­ja drą­siau ir sau­giau. Čia bū­si­mie­ji me­di­kai iš­moks­ta nau­jų me­to­dų, ben­dra­vi­mo ir ko­man­di­nio dar­bo. Uni­ver­si­te­te taip pat vei­kia ke­lios hib­ri­di­nio mo­ky­mo au­di­to­ri­jos, ku­rio­se prak­ti­nius įgū­džius stu­den­tai pa­gal tam tik­rą me­to­di­ką ga­li la­vin­ti 24 va­lan­das per pa­rą ir 7 die­nas per sa­vai­tę.
 
To­liau to­bu­li­na­me pro­ble­mi­nio mo­ky­mo­si me­to­dą. Tai – me­di­ci­nos stu­di­jų pro­gra­mos stan­dar­tas ne tik Eu­ro­po­je, bet ir pa­sau­ly­je. Kaip vie­nas me­to­dų pro­ble­mi­nis mo­ky­ma­sis su­da­ro kiek­vie­nos stu­di­jų pro­gra­mos di­des­nę ar ma­žes­nę da­lį. Dar vie­na nau­jo­vė, ku­ri bus per ar­ti­miau­sius me­tus įdieg­ta ša­lia pro­ble­mi­nio mo­ky­mo, – kom­pe­ten­ci­jų įgi­ji­mu grįs­tų stu­di­jų mo­de­lis iš re­zi­den­tū­ros per­kel­tas į iki­dip­lo­mi­nes stu­dijas, kad eta­pi­nės kom­pe­ten­ci­jos bū­tų įgy­ja­mos ir įver­ti­na­mos dar iki di­plo­mo ga­vi­mo.

 
Stu­di­jų pro­gra­mos

Vi­suo­me­nės svei­ka­tos fa­kul­te­tas 


LSMU Vi­suo­me­nės svei­ka­tos fa­kul­te­to de­ka­nė prof. Ra­mu­nė Ka­lė­die­nė:

- Vi­suo­me­nės svei­ka­ta – at­ei­ties pro­fe­si­ja. Lie­tu­vos gy­ven­to­jai vis la­biau se­nė­ja, dau­gė­ja lė­ti­nių li­gų, ku­rios su­si­ju­sios su ža­lin­gais gy­ven­se­nos veiks­niais. O šian­dien pa­sau­ly­je pri­pa­žįs­ta­ma, kad la­biau­siai val­dy­ti li­gas ga­li­me keis­da­mi žmo­gaus ap­lin­ką, gy­ven­se­ną, įpro­čius. Ben­drau­da­ma su moks­lei­viais pa­brė­žiu, kad tai – di­de­lių ga­li­my­bių fa­kul­te­tas, kiek­vie­nas ga­li ras­ti sau tin­kan­čią stu­di­jų pa­krai­pą. Vi­suo­me­nės svei­ka­tos fa­kul­te­tas iš­si­ski­ria so­cia­li­ne bei hu­ma­ni­ta­ri­ne pa­krai­pa, in­teg­ruo­tų ži­nių apie svei­ka­tą su­tei­ki­mu bei ga­li­my­be įgy­ti svei­ka­tos va­dy­bos, so­cia­li­nio dar­bo me­di­ci­no­je ar svei­ka­tos psi­cho­lo­go spe­cia­ly­bę. Tai at­ve­ria di­de­les įsi­dar­bi­ni­mo ga­li­my­bes re­for­muo­ja­mo­je Lie­tu­vos svei­ka­tos ap­sau­gos sis­te­mo­je.
 
Vi­suo­me­nės svei­ka­tos fa­kul­te­te ren­gia­mi spe­cia­lis­tai, ge­ban­tys ver­tin­ti vi­suo­me­nės svei­ka­tą ir jai įta­ką da­ran­čius veiks­nius, ste­bė­ti ir ver­tin­ti gy­ven­to­jų svei­ka­tos po­ky­čius. Šie spe­cia­lis­tai ben­druo­me­nė­se die­gia svei­ka­tos stip­ri­ni­mo ir li­gų pro­fi­lak­ti­kos prie­mo­nes, svei­ka­tos pro­gra­mas, kon­tro­liuo­ja li­gas ir svei­ka­tą ža­lo­jan­čius veiks­nius, da­ly­vau­ja for­muo­jant svei­ka­tos po­li­ti­ką, va­do­vau­ja svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­goms.
So­cia­li­nis dar­bas me­di­ci­no­je – vie­nin­te­lė Lie­tu­vo­je tie­sio­giai į svei­ka­tos prie­žiū­rą orien­tuo­ta so­cia­li­nio dar­bo stu­di­jų pro­gra­ma. Stu­di­juo­jant su­tei­kia­ma ne tik so­cia­li­nio dar­bo, bet ir me­di­ci­ni­nių ži­nių bei ge­bė­ji­mų, tad bai­gę spe­cia­lis­tai ga­li dirb­ti vi­sų ly­gių svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­go­se, so­cia­li­nės pa­ra­mos ir glo­bos įstai­go­se, ben­druo­me­nių cen­truo­se ir kt.
 
So­cia­li­nių dar­buo­to­jų po­rei­kis Lie­tu­vo­je ne ma­žė­ja, o au­ga. Dar­bo ga­li­my­bės pla­čios, dar­bą ab­sol­ven­tai ran­da ne­sun­kiai. Stu­den­tams dar­bas ne­re­tai pa­siū­lo­mas jau prak­ti­kos me­tu.
Svei­ka­tos psi­cho­lo­gi­jos stu­di­jų pro­gra­ma su­tei­kia ga­li­my­bę įgy­ti tvir­tus psi­cho­lo­gi­jos ir jai ar­ti­mų so­cia­li­nių bei gam­tos moks­lų pa­grin­dus bei ge­rai pa­si­reng­ti dar­bui su žmo­nė­mis. Tu­rė­si­te ga­li­my­bę tie­sio­giai su­si­pa­žin­ti su svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­gų veik­la ir tin­ka­mai pa­si­reng­ti dar­bui. Mo­ky­si­tės dirb­ti ko­man­do­je su svei­ka­tos spe­cia­lis­tais. At­lik­si­te prak­ti­ką di­džiau­sio­je kli­ni­ki­nė­je ba­zė­je Lie­tu­vo­je. Šios stu­di­jos skir­tos tiems, ku­rie sa­vo veik­lą ir kar­je­rą no­rė­tų sie­ti su svei­ka­tos sri­ti­mi. Bai­gu­siems šią stu­di­jų pro­gra­mą su­tei­kia­ma psi­cho­lo­go ba­ka­lau­ro kva­li­fi­ka­ci­ja, to­dėl šios pro­gra­mos ab­sol­ven­tai ga­li tęs­ti stu­di­jas ar pro­fe­si­nę kar­je­rą ir ki­to­se psi­cho­lo­gi­jos ar jai ar­ti­mų moks­lų sri­ty­se.
 
Svei­ka­tos in­for­ma­ti­ka – vie­nin­te­lė Lie­tu­vo­je to­kio po­bū­džio tarp­kryp­ti­nė ir tar­pu­ni­ver­si­te­ti­nė (jung­ti­nės stu­di­jos su Kau­no tech­no­lo­gi­jos uni­ver­si­te­tu) pro­gra­ma. Skir­tin­gai nuo ki­tų in­for­ma­ti­kos pro­gra­mų, ab­sol­ven­tai pa­pil­do­mai su­ži­no apie vi­suo­me­nės svei­ka­tą, jos prie­žiū­rą ir val­dy­mą, svei­ka­tos po­li­ti­ką ir pla­na­vi­mą, bio­me­di­ci­ni­nę in­ži­ne­ri­ją ir bio­me­di­ci­ni­nius pro­ce­sus, bio­fi­zi­ką ir fi­zio­lo­gi­ją, iš­moks­ta tai­ky­ti in­for­ma­ti­kos ži­nias me­di­ci­nos ir vi­suo­me­nės svei­ka­tos sri­ty­se. Šios pro­gra­mos ab­sol­ven­tai ga­lės kur­ti, dieg­ti ir pri­žiū­rė­ti ino­va­ty­vius svei­ka­tos prie­žiū­rai bei stip­ri­ni­mui skir­tus IT pro­duk­tus, dirb­ti ana­li­ti­nį dar­bą, tvar­kant ir ap­do­ro­jant su svei­ka­ta su­si­ju­sią in­for­ma­ci­ją, dirb­ti vals­ty­bi­nė­se bei pri­va­čio­se in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gi­jų, svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­go­se, uni­ver­si­te­tuo­se. Be to, bai­gu­sie­ji šią stu­di­jų kryp­tį tu­ri pla­tų ma­gist­ran­tū­ros pa­si­rin­kimą.
 

Itin pa­trauk­li sri­tis, ku­rią siū­lo­me vie­nin­te­liai, – gy­ven­se­nos me­di­ci­nos ma­gist­ran­tū­ros stu­di­jos. Pir­mie­ji Eu­ro­po­je ren­gia­me to­kius gy­ven­se­nos me­di­ci­nos spe­cia­lis­tus, jie už­si­i­ma ne pro­fi­lak­ti­ka, o li­gų gy­dy­mu kei­čiant žmo­gaus gy­ven­se­ną. Vy­riau­sy­bės pro­gra­mo­je nu­ma­ty­ta, kad nuo šių me­tų to­kie spe­cia­lis­tai tu­ri bū­ti įdar­bin­ti šei­mos gy­dy­to­jo ko­man­do­se.

 
Slau­gos fa­kul­te­tas

LSMU Me­di­ci­nos aka­de­mi­jos Slau­gos fa­kul­te­to de­ka­nė prof. Jū­ra­tė Ma­ci­jaus­kie­nė:

- Slau­gos fa­kul­te­te ren­gia­mi dvie­jų pa­klau­sių ir per­spek­ty­vių spe­cia­ly­bių – ki­ne­zi­te­ra­pi­jos ir er­go­te­ra­pi­jos – spe­cia­lis­tai. Per­nai Jung­ti­nė­se Ame­ri­kos Vals­ti­jo­se abi šios spe­cia­ly­bės bu­vo per­spek­ty­viau­sių pro­fe­si­jų de­šim­tu­ke. Vi­sa­me pa­sau­ly­je ir Lie­tu­vo­je šių spe­cia­lis­tų po­rei­kis au­ga vi­suo­me­nei sens­tant, il­gė­jant gy­ve­ni­mo truk­mei. 
Svar­bi šių stu­di­jų ypa­ty­bė – net tūks­tan­tis va­lan­dų prak­ti­kos, ku­ri at­lie­ka­ma vie­no­je di­džiau­sių li­go­ni­nių Bal­ti­jos ša­ly­se – Kau­no kli­ni­ko­se bei ki­to­se Lie­tu­vos svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­go­se. Įgi­ję pa­kan­ka­mai su­dė­tin­gų at­ve­jų prak­ti­kos, ab­sol­ven­tai pui­kiai pa­ren­gia­mi sa­va­ran­kiš­kai dirb­ti iš kar­to po stu­di­jų.
 
Ki­ne­zi­te­ra­pi­ja – gy­dy­mas ju­de­siu bei fi­zi­niais veiks­niais sveiks­tant po trau­mų ar li­gų – vi­suo­me­nė­je ži­no­ma la­biau: ne­ma­žai LSMU ab­sol­ven­tų sėk­min­gai dir­ba li­go­ni­nė­se, po­li­kli­ni­ko­se, re­a­bi­li­ta­ci­jos, svei­ka­tin­gu­mo cen­truo­se. O štai er­go­te­ra­pi­ja, kai trau­mas pa­ty­rę, nuo įgy­tų ar įgim­tų li­gų ken­čian­tys pa­cien­tai mo­ko­mi ge­ri­nan­čių svei­ka­tą, pa­de­dan­čių ap­si­tar­nau­ti veiks­mų, – pa­ly­gin­ti nau­ja ir vis dar te­bep­lė­to­ja­ma sri­tis. Pa­sau­ly­je er­go­te­ra­pi­ja mi­ni šim­tuo­sius gy­va­vi­mo me­tus, Lie­tu­vo­je skai­čiuo­ja dvi­de­šimt­me­tį. Šian­dien er­go­te­ra­peu­tų rei­kia ša­lies li­go­ni­nė­se – on­ko­lo­gi­jos, ar­tro­lo­gi­jos ir ki­tuo­se sky­riuo­se, bet jau au­ga šių spe­cia­lis­tų po­rei­kis ben­druo­me­nė­je, pa­cien­tų re­a­bi­li­ta­ci­jai na­muo­se.
Er­go­te­ra­pi­jos stu­di­jos vyks­ta iš­skir­ti­niu pro­ble­mi­nio mo­ky­mo me­to­du: pa­de­da­mi dės­ty­to­jo, stu­den­tai pa­tys spren­džia pro­ble­mas, at­kar­to­ja ga­li­mas si­tu­a­ci­jas, su ku­rio­mis at­ei­ty­je su­si­durs dirb­da­mi.  Er­go­te­ra­pi­jos stu­di­jų pro­gra­ma vie­nin­te­lė Lie­tu­vo­je yra ga­vu­si Pa­sau­li­nės er­go­te­ra­pi­jos fe­de­ra­ci­jos ser­ti­fi­ka­tą, yra pri­pa­žįs­ta­ma tarp­tau­ti­niu mas­tu: ab­sol­ven­tai, įgi­ję ba­ka­lau­ro kva­li­fi­ka­ci­ją, ga­li įsi­dar­bin­ti dau­ge­ly­je pa­sau­lio ša­lių.



 
Ve­te­ri­na­ri­jos aka­de­mi­ja 
Gy­vu­li­nin­kys­tės tech­no­lo­gi­jos fa­kul­te­to de­ka­nas doc. dr. Ro­lan­das Stan­ke­vi­čius:

- Abi­tu­rien­tus, ku­rie mėgs­ta gam­tą ir gy­vū­nus, vi­sus, ku­riems svar­bi gy­vū­nų ge­ro­vė, jų ap­lin­ka ir žmo­nių svei­ka­ta, kvie­čia­me rink­tis gy­vu­li­nin­kys­tės tech­no­lo­gi­jų ir gy­vū­nų moks­lo spe­cia­lis­tų stu­di­jų pro­gra­mas. Tai – iš­skir­ti­nės stu­di­jų pro­gra­mos, to­kius spe­cia­lis­tus Lie­tu­vo­je ren­gia tik ši aukš­to­ji mo­kyk­la. Gy­vu­li­nin­kys­tės tech­no­lo­gi­jas per­spek­ty­vu stu­di­juo­ti dėl to, kad au­gant žmo­nių skai­čiui pa­sau­ly­je, di­dė­ja ir gy­vū­ni­nės pro­duk­ci­jos po­rei­kis. Gy­vu­li­nin­kys­tės tech­no­lo­gi­jų stu­di­jos – itin per­spek­ty­vios, o šio­je sri­ty­je dir­ban­tys žmo­nės – graibs­to­mi. Skai­čiuo­ja­ma, jog per ar­ti­miau­sius tre­jus me­tus gy­vu­li­nin­kys­tės spe­cia­lis­tų Lie­tu­vo­je rei­kės apie bent tris kar­tus dau­giau, nei pa­ren­gia­ma šian­dien. To­kį po­rei­kį le­mia ne tik au­gan­tis šių spe­cia­lis­tų po­rei­kis rin­ko­je, bet ir pla­ti jų ga­li­mos pro­fe­si­nės veik­los sri­tis. Mū­sų ab­sol­ven­tai ga­li dirb­ti ne tik ūky­je. Jie dar­buo­ja­si pri­va­čia­me sek­to­riu­je, ku­ria sa­vo įmo­nes, kon­sul­tuo­ja ūki­nin­kus. Du­rys at­vi­ros ir į vals­ty­bi­nes įstai­gas: daug mū­sų ab­sol­ven­tų dir­ba Že­mės ūkio mi­nis­te­ri­jo­je. Ga­nė­ti­nai nau­ja LSMU yra Gy­vū­nų moks­lo spe­cia­ly­bė, ku­rio­je ga­li­ma rink­tis ki­no­lo­gi­jos, žir­gi­nin­kys­tės spe­cia­li­za­ci­jas ir tap­ti žir­gų ar­ba šu­nų au­gin­to­jais, vei­sė­jais, gy­vū­nų pri­tai­ky­mo vi­suo­me­nė­je spe­cia­lis­tais.
 


LSMU Ve­te­ri­na­ri­jos aka­de­mi­jos Ve­te­ri­na­ri­jos fa­kul­te­to de­ka­nė prof. Vi­ta Riš­ke­vi­čie­nė:

- Ve­te­ri­na­ri­jos fa­kul­te­tas yra vie­nin­te­lis Lie­tu­vo­je, ren­gian­tis ve­te­ri­na­ri­jos gy­dy­to­jus, ve­te­ri­na­ri­nės mais­to sau­gos ir mais­to moks­lo spe­cia­lis­tus. Ve­te­ri­na­ri­nės mais­to sau­gos stu­di­jų pro­gra­ma ren­gia bū­si­muo­sius ko­ky­bės va­do­vus, ins­pek­to­rius, mais­to ir ve­te­ri­na­ri­nės tar­ny­bos dar­buo­to­jus, iš­ma­nan­čius mais­to ga­my­bos, hi­gie­nos, sau­gos kon­tro­lės rei­ka­la­vi­mus. Mais­to moks­lo stu­di­jų pro­gra­ma skir­ta pla­nuo­jan­tiems kar­je­rą mais­to ža­lia­vų ir pro­duk­tų ga­my­bos įmo­nė­se, la­bo­ra­to­ri­jo­se. Spe­cia­lis­tai iš­ma­no mais­to pro­duk­tų su­dė­tį, mo­der­nias bei tra­di­ci­nes mais­to pro­duk­tų ga­my­bos tech­no­lo­gi­jas, ko­ky­bės rei­ka­la­vi­mus, po­vei­kį žmo­gaus svei­ka­tai.


 
 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    Psichologas per ekraną: už ir prieš

    Psichologas per ekraną: už ir prieš

    Šiais laikais žmogus psichologo ar psichoterapeuto paslaugas gali gauti ir neiškėlęs kojos iš namų. Visgi spe...
    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    „Pagaliau nebereikės, negražiai kalbant, virti gydytojui kavos“, – ilgai lauktais pokyčiais džiaugiasi Lietuvos ...

    Budinti vaistinė


    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vasaros sezonui įgaunant pagreitį, specialistai perspėja atkreipti dėmesį į kelionių vaistinėlės sudėtį – ją būtina ruo&scar...
    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    „Sperminas skystas – vartojamas prie bendro silpnumo, po infekcinių susirgimų, prie neurastenijos, prie širdies...

    razinka


    Sveika šeima


    Kaniterapija onkologinius pacientus įtraukia į gyvenimą

    „Oksidacinis stresas yra daugelio ligų šaltinis. Jeigu organizmas pasirengia tariamai kovai, jis iškart silpnėja. Visgi nors apie pusę pacientų patiria stresą, šunys yra pajėgūs jį sumažinti“, – sakė kaniterapijos specialistas, knygos „Didysis šuns šeimininko vadovas“ a...

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Su kiekvienu laipsniu kyla ir savižudybių skaičius

    JAV psichiatrė dr. Narissa Price perspėja, kad ekstremalaus karščio pavojai kur kas didesni nei vien dehidratacija ar šilumos smūgis. „Jei turite psichikos sveikatos problemų, pavyzdžiui, nuotaikos, nerimo sutrikimų, sergate depresija ar šizofrenija, ekstremalus karštis situaciją gali dar labiau paa&...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Lyčių lygybė – ilgalaikės taikos architektė
    Margarita Jankauskaitė Lyčių lygybė – ilgalaikės taikos architektė
    Pagalbos mirti dilemos
    Paulius Skruibis Pagalbos mirti dilemos
    Pažinti sapioseksualą
    Henrikas Vaitiekūnas Pažinti sapioseksualą

    Naujas numeris