„Praėjusiais metais beveik pusė STT atliktų ikiteisminių tyrimų buvo susiję su sveikatos apsaugos sektoriumi“, – komentuodama korupcijos mastą sveikatos priežiūros srityje, tvirtino Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė.
- Kodėl paskutiniu metu girdime tiek informacijos apie galimą korupciją sveikatos apsaugos sektoriuje?
- Informacija apie paskutinius ikiteisminius tyrimus viešąją erdvę pasiekė panašiu metu, tačiau jie nesusiję. Tiesiog, taip susiklostė aplinkybės. Ar kas nors atsitiko? Sakyčiau, kad atsitinka nuolat. Korupcijos požiūriu, sveikatos apsaugos sritis – viena rizikingiausių ir dėl to nuolat sulaukia dėmesio. Per pastaruosius penkerius metus vien STT pradėti arba atliekami aštuoniasdešimt du su sveikatos apsaugos sritimi susiję ikiteisminiai tyrimai. Tai tikrai reikšminga dalis.
- Ar korupcija yra sisteminė sveikatos apsaugos sektoriaus problema?
- Taip. Sektoriui būdinga smulkiosios korupcijos problema: gaudami sveikatos priežiūros paslaugas gyventojai labiau nei kitose srityse susiduria su kyšininkavimu. „Smulkiąja“ ji vadinama santykinai – pagal vidutinį šalies pragyvenimo lygį ten „vaikštančios“ sumos ne tokios ir smulkios.
O sisteminė korupcija susijusi su įtakomis, įsigyjant vaistus ar kitas medicinos priemones, priimant farmacijos sektoriui reikšmingus sprendimus. Tuomet galima įtarti sisteminį poveikį, ir čia jau kalbama apie milijonines sumas. Sveikatos sektoriui būdingas korupcijos mastas – nuo smulkiausio iki stambiausio.
Praėjusiais metais keturiasdešimt aštuoni procentai STT atliktų ikiteisminių tyrimų buvo susiję su sveikatos sektoriumi. Jam tenka reikšminga mūsų darbo dalis.
- Kalbant apie paskutinius atvejus, pavyzdžiui, tyrimą dėl viešųjų pirkimų – kada visuomenė gali tikėtis galutinių atsakymų?
- Stengsimės, kad procesai netruktų daugybę metų. Tačiau, kaip rodo patirtis kitose sisteminės korupcijos bylose, jie gali užtrukti ir tai priklauso ne tik nuo mūsų. Ikiteisminis tyrimas sudaro tik dalį proceso. Didesnę jo dalį neretai užima teisminis nagrinėjimas – tuomet procesas jau ne mūsų rankose. Atsakymai gali paaiškėti ne taip greitai, kaip norėtųsi, bet darome, ką galime, kad viskas truktų kuo greičiau.
Žinoma, situacija nelygi situacijai. Reikėtų siekti, kad tokia ikiteisminio tyrimo trukmė (keletas metų ir daugiau – red. past.) nebūtų norma. Deja, šiandien tai gana įprastas, bet nesveikintinas reiškinys, kai baudžiamasis procesas sudėtingose bylose užtrunka tiek laiko.
- Atlikusi antikorupcinį vertinimą, sausį STT konstatavo, kad vakcinavimas nuo COVID-19 yra nepakankamai kontroliuojamas. Ką apie tai galima pasakyti šiandien?
- Antikorupcinį vertinimą dėl skiepijimo tvarkos atlikome prasidėjus vakcinacijai ir kilus klausimams dėl proceso skaidrumo. Vėliau mūsų analitikai dirbo su masiniais paskiepytų asmenų duomenimis. Taip buvo nustatyti ir viešojoje erdvėje pastarosiomis savaitėmis nuskambėję atvejai, kuomet ir visuomenei žinomų asmenų, medikų giminaičiai buvo paskiepyti galimai nesilaikant prioriteto tvarkos. Tai nėra masinis reiškinys, tačiau atskiri atvejai leido įtarti, kad procesas vyksta nepakankamai skaidriai. Į mūsų pastabas šiandien iš dalies atsižvelgta, reglamentavimas patobulintas.
- Kokias didžiausias korupcijai kelius atveriančias spragas matote sveikatos apsaugos sistemoje? Kokių veiksmų turėtų imtis valdžios institucijos?
- Smulkiosios korupcijos klausimas turėtų likti tarp politinės darbotvarkės prioritetų. Nors kyšio davimo ir reikalavimo rizika gydymo įstaigose kasmet mažėja, padėtis išlieka rimta. Apie septyniasdešimt procentų kyšių gyventojai davė būtent sveikatos priežiūros įstaigose. Šio klausimo negalima palikti be dėmesio. Jei žmogus aiškiai suvoks, kokios paslaugos jam priklauso, kaip, kur ir kada jas galima gauti, rizika, kad asmuo jaus prievolę papildomai susimokėti, bus daug mažesnė.
Vienas svarbiausių dalykų turėtų būti pacientų švietimas. Reikia priminti, kad pacientai visą gyvenimą moka privalomo sveikatos draudimo fondo įmokas, iš kurių už juos ir sumokama. Jeigu pacientas žinotų sumą, kurią gydymo įstaiga gauna už jam suteiktas paslaugas, jis nebesijaustų gydytojui skolingas.
Svarbus ir darbas su gydymo įstaigų personalu, kitokios darbo kultūros formavimas – kad papildomo atlyginimo iš paciento priėmimas nepriimtinas ne tik baudžiamosios teisės požiūriu, bet ir dėl profesinės etikos. Žmonės turėtų būti ugdomi ir skatinami netoleruoti kyšininkavimo bei apie jį pranešti .
Kalbant apie sisteminę arba stambiąją korupciją, vienas svarbiausių dalykų – viešųjų pirkimų centralizavimas ir profesionalumo didinimas. Dažnai abejonių kyla dar poreikių formavimo metu – ar jie nurodomi skaidriai, ar sąlygos nėra pritaikomos vienam tiekėjui, ar įsigijimai yra būtini.
Didelė rizika išlieka, kalbant apie gydymo įstaigoms teikiamą paramą. Parama ar labdara sveikatos apsaugai savaime yra sveikintinas dalykas. Tačiau kai sprendimų priėmėjai tampa remiami (nebūtinai tiesiogiai) pavyzdžiui, farmacijos įmonių, o kartu jie turi priimti sprendimus dėl viešųjų pirkimų, vaistų kompensavimo ar turinčius kitokią įtaką paramos teikėjo finansiniams rezultatams, atsiranda interesų konflikto regimybė.
Politinė valdžia turėtų racionaliau priimti ir įstatymų pakeitimus, kurie visų trijų lygmenų sveikatos priežiūros įstaigų veikloje įneštų daugiau koordinavimo.
- STT sulaiko gydytojus, valdininkus, politikus – žmones, visuomenėje turinčius tam tikrą socialinį statusą. Kaip akistatoje su pareigūnais elgiasi suimtieji?
- Asmenų elgesys įvairus. Dalis pripažįsta kaltę ir bendradarbiauja, dalis kaltę neigia ar atsisako bendradarbiauti. Dar kiti taiko aktyvias gynybos priemones, kartais pasitelkdami viešąją erdvę. Sulaikymų metu asmenys reaguoja įvairiai. Niekam nėra lengva sulaukti tokios „staigmenos“, kaip jo atžvilgiu realizuojamo ikiteisminio tyrimo. Numatydami, kad pasireikš agresija ar reikės jėgos panaudojimo, stengiamės pasitelkti kitas teisėsaugos institucijas, bendradarbiaujame su policija. Bet „baltųjų apykaklių“ bylose tai labiau išimtis nei taisyklė.
Dosjė:
• 2006–2008 m. AB „VST“ teisininkė.
• 2008 m. Vilniaus universitete įgijo teisės magistro laipsnį.
• 2008–2009 m. VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros projektų vadovė.
• 2009–2013 m. dirbo Prezidentūros Teisės grupėje (patarėjo pavaduotoja, patarėja).
• 2013–2020 m. ėjo įvairias pareigas STT.
• Nuo 2016 m. Europos partnerių prieš korupciją tinklo / Europos kontaktinio tinklo prieš korupciją viceprezidento pavaduotoja.
• Nuo 2020 m. STT direktoriaus pavaduotoja.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: