Radiacinis saugumas: atgal į praeitį
Eimantas Šaulitis
2019-07-04
„Jausmas toks, kad Radiacinės saugos centras (RSC) yra laikomas niekalu. Mūsų nekviečia į Vyriausybės posėdžius, su mumis nesitaria. Esame pastatomi prieš įvykusį faktą“, – piktinasi RSC Ekspertizės ir apšvitos stebėsenos departamento direktorius Julius Žiliukas. Trečiadienį Vyriausybė pritarė Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) užmojams likviduoti RSC. Specialistų likimas atsidūrė Seimo rankose.
Baugina ministerijos glėbys
Siūlomas projektas neatitinka Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) reikalavimų. Žinoma, nei Europos Sąjunga, nei TATENA nepasakys, kaip turime tvarkytis, bet jie nurodys, kad turi būti užtikrintas radiacinę saugą vykdančios institucijos nepriklausomumas, žmogiškieji ir finansiniai ištekliai. Pasak J.Žiliuko, nė vienoje Europos šalyje visuomenės sveikatos institucijos nevykdo „reguliatoriaus“ funkcijos radiacinės saugos srityje.
„Daugelis pokomunistinių valstybių šitoje srityje į Lietuvą žiūrėjo kaip į pavyzdį. Jie mums žaliai pavydėjo. Ir vadovai, ir eiliniai darbuotojai važiuodavo mokytis pas mus. Net ir moldavai, kirgizai išskyrė atskiras institucijas, o Lietuvoje grįžtame prie senos sistemos, kuri nepasiteisino. Mūsų darbuotojai nenori patekti į ministerijos glėbį. Jau dabar žmonės eina iš darbo, nes nemato stabilios ateities. Vyriausybė aklai vykdo savo programą, kuria siekiama sumažinti institucijų skaičių, tačiau visiškai negalvoja apie gresiančias pasekmes. Radiacinės saugos padėtis Lietuvoje grįžta į sovietinius laikus“, – įsitikinęs RSC Ekspertizės ir apšvitos stebėsenos departamento direktorius Julius Žiliukas.
Planuoja sutaupyti
Tuo metu SAM tikina, kad pertvarka leis sutaupyti valstybės lėšų. Ministro Aurelijaus Verygos retorika nesikeičia. „Optimizuojant įstaigų veiklą nesiekiama atsisakyti institucijų vykdomų funkcijų, o tik jas išgryninti ir apibrėžti atsakomybes, kad iš sutaupytų resursų būtų galima stiprinti ir gerinti paslaugų kokybę gyventojams bei siekti sveikatos politikos prioritetų ir tikslų“, – kartoja jis.
Į Seimą keliauja įstatymo projektas, pagal kurį 25 metus šalyje funkcionuojantis Radiacinės saugos centras bus likviduotas, o jo funkcijos perduotos Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui (NVSC). Prieš Sveikatos apsaugos ministerijos užmojus piestu stojasi RSC atstovai.
Argumentuodama sujungimo tikslingumą SAM primena, kad istoriškai yra buvęs laikotarpis, kai radiacinės saugos funkcijas vykdė įstaigos, dabar esančios NVSC sudėtyje. Tačiau RSC ekspertai atkerta, kad tuomet institucija nesusitvarkiusi su užduotimis.
NVSC vadovybė nuo platesnių komentarų kol kas susilaiko. Tuo metu, kad Vyriausybės planai skendi miglose, patvirtina Seimo nariai.
Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė „valstietė“ Asta Kubilienė prisipažino dar nemačiusi įstatymo projekto formuluočių, tačiau ji mananti, kad nėra tikslinga naikinti puikiai dirbantį Radiacinės saugos centrą.
Pozicijos
Seimo Sveikatos reikalų komiteto narys liberalas Jonas Liesys:
- Aš pats sau turiu klausimą, kokiu tikslu vykdoma pertvarka. Ar tik siekiama dešimt procentų sumažinti vadybos ir valdymo struktūrų išlaidas, ar čia yra tiesiog neapsižiūrėjimas, mąstymas, kad sujungus institucijas būtinai bus pasiektas geresnis rezultatas. Stipriai abejoju, kad visuomenės sveikatos centras turi reikiamų specialistų. Labai svarbu, kam po sujungimo atiteks pirmumo teisė, kas gros pirmu smuiku. Ar NVSC, ar iš RSC ateinantys žmonės? Jeigu specialistai pereina į kitą vadovavimo lygmenį, viskas gerai, bet jei specialistai lieka už borto – čia katastrofa.
Seimo Sveikatos reikalų komiteto narys konservatorius Antanas Matulas:
- Panašus bandymas buvo dar prieš dešimtmetį. Tada Radiacinės saugos centrą norėta sujungti su Atominės energetikos centru. Tuomet buvo nutarta, kad reikia išsaugoti RSC. Šiandien įstaigos egzistavimas yra dar aktualesnis, nes Lietuvos pašonėje iškilo Astravo atominė elektrinė. NVSC atlieka kitas funkcijas. Toks institucijų stambinimas, mano manymu, yra neracionalus. RSC turi visą reikalingą įrangą, yra sukaupusi daugiametę veiklos patirtį. Jos vykdoma stebėsena turėtų būti išlaikoma. Manau, kad Vyriausybė eilinį kartą skuba, nes rimtesnės diskusijos šiuo klausimu nebuvo. Nemąstoma apie galimas pertvarkos pasekmes. Manau, kad RSC naikinimas dabartinėmis sąlygomis būtų neteisingas sprendimas.
Tarp kitko
Vyriausybė uždegė žalią šviesą ne tik RSC prijungimui. Jos patvirtintas įstatymų pataisų paketas numato šiuos pakeitimus. Lošimų priežiūros tarnyba bei narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas bus sujungtas į Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamentą. Į vieną įstaigą norima sujungti Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centrą, Sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų kompetencijos centrą bei Higienos institutą. Prie Nacionalinio sveikatos centro prijungti siekiama Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centrą bei Radiacinės saugos centrą. Likviduoti ketinama Valstybinį psichikos sveikatos centrą. Reorganizaciją įgyvendinti tikimasi iki 2020 m. pradžios.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: