Lapkričio 6-oji – Atšvaitų diena

www.lsveikata.lt
2014-11-06
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras informuoja, kad lapkričio 6 d. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos inicijuoja Atšvaitų dieną.
Lapkričio 6-oji – Atšvaitų diena
Šių metų pavasarį startavo saugaus eismo projektas „Nebūk briedis“. Tai nacionaliniu mastu veikianti elektroninė atšvaitų platinimo sistema, užtikrinanti patogų patikrintų, kokybiškų ir reikiamus standartus atitinkančių atšvaitų platinimą.

Minėdamos Saugaus eismo dieną, kuri, pagal Atmintinų dienų įstatymą, Lietuvoje kasmet minima balandžio 6-ąją, valstybės institucijos ir visuomeninės organizacijos balandžio 4 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijoje pasirašė Memorandumą dėl saugaus eismo gerinimo, eismo kultūros ugdymo ir avaringumo Lietuvos keliuose ir gatvėse mažinimo. Šis memorandumas įpareigoja vienyti pastangas saugaus eismo gerinimo srityje, glaudžiau bendradarbiauti tarpusavyje, kad būtų išvengta Lietuvos keliuose beprasmiškų mirčių ir sužalojimų. Nepaisant visų pastangų, šiais metais žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičius yra didesnis nei 2013 metais per tą patį laikotarpį. Pernai per 10 mėnesių Lietuvos keliuose žuvo 55 pėstieji, iš kurių 33 tamsiu paros metu, šiemet per tą patį laikotarpį netekome 65 pėsčiųjų, iš kurių net 36 žuvo tamsoje. Dviratininkai taip pat yra labai pažeidžiama eismo dalyvių grupė. 2013 metais per 10 mėnesių žuvo 12 dviratininkų (1 tamsiu paros metu), šiemet 16 (3 tamsiu paros metu).
 
Tamsoje, esant blogam matomumui, neapšviestu keliu einančius žmones vairuotojai dažniausiai pastebi tik transporto priemonei visiškai prie jų priartėjus. Tai pavojinga situacija, galinti sukelti skaudžias pasekmes sveikatai ir gyvybei. Dar pavojingesnė situacija, kai kelyje prasilenkiantys vairuotojai trumpam apakinti žibintų šviesų gali nepastebėti priekyje esančių kliūčių, taip pat pėsčiųjų ar dviratininkų. Su atšvaitu ar žibintu einantį arba dviračiu važiuojantį žmogų vairuotojas gali pastebėti iš maždaug penkis kartus didesnio atstumo nei be atšvaito. To pakanka, kad vairuotojas galėtų sulėtinti važiavimo greitį ir saugiai prasilenkti su pėsčiuoju (dviratininku, vadeliotoju) ar, esant būtinybei, sustabdyti automobilį. Tamsoje ar esant blogam matomumui, palyginti su šviesiuoju paros metu, pėsčiajam, dviratininkui, vadeliotojui galimybė patekti į eismo įvykį padidėja net keletą kartų. Be to, nelaimės pasekmės būna žymiai skaudesnės.
Lapkričio 6 d. kviečiame visus priminti visuomenei atšvaitų svarbą, raginti juos taisyklingai naudoti.


 
Kelių eismo taisyklės nustato:
Vairuotojams
Tamsiuoju paros metu kelyje, išskyrus stovėti skirtas vietas, priverstinai sustojęs motorinės transporto priemonės vairuotojas, išlipdamas iš motorinės transporto priemonės, privalo vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prisisegęs prie drabužių atšvaitą.

Dviratininkams
Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
 
Pėstiesiems
Pėstieji privalo eiti šaligatviais arba pėsčiųjų takais dešine puse, o ten, kur jų nėra, kelkraščiu. Jeigu šaligatvio, pėsčiųjų tako, kelkraščio nėra arba jais eiti negalima, leidžiama eiti viena eile važiuojamosios dalies pakraščiu.

Kelkraščiu arba važiuojamosios dalies pakraščiu einantys pėstieji turi eiti prieš transporto priemonių važiavimo kryptį.
Pėstieji, einantys neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalie kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą. Traukiamas (stumiamas) platesnis nei 1 m vežimėlis turi būti su atšvaitais: kairėje vežimėlio pusėje iš priekio – baltu, o iš galo – raudonu.
Labai svarbu, kad šeimos nariai pasirūpintų labiau pažeidžiamais artimaisiais – vaikais ir garbaus amžiaus žmonėmis, primintų saugaus eismo taisykles, perspėtų apie atšvaitų svarbą, padėtų jų įsigyti. Būtina, kad senatvės sulaukę žmonės ir vaikai įsiklausytų ir suprastų, jog taisyklingai nešiojamas atšvaitas vairuotojui padeda laiku pastebėti einantį žmogų.

 

Patarimai, kaip naudoti atšvaitą
Atšvaitą prie drabužių reikėtų pritvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių.
Pakabinamą atšvaitą, pervertą virvele, segtuku prisekite prie drabužių (pvz., kišenės), dešinėje pusėje, kad jis švytuotų žmogaus kelių aukštyje.
Atšvaitą-juostelę geriausia nešioti ant rankos truputį aukščiau riešo ar ant kojos blauzdos srityje.
Atšvaito paviršiaus plotas turi būti pakankamai didelis (apie 16 cm2), kad transporto priemonės žibintų šviesos galėtų jį apšviesti.
Jei turite tik vieną atšvaitą, jį pritvirtinkite (prisisekite) prie drabužių dešinėje pusėje.
Šių metų pavasarį startavo saugaus eismo projektas „Nebūk briedis“. Tai nacionaliniu mastu veikianti elektroninė atšvaitų platinimo sistema, užtikrinanti patogų patikrintų, kokybiškų ir reikiamus standartus atitinkančių atšvaitų platinimą. Projekto tikslas – skatinti atšvaitų nešiojimo kultūrą ir visuomenei viešinti jų nešiojimo naudą. „Nebūk briedis“ subūrė ir jaunuosius Lietuvos dizainerius, kurie kuria madingus atšvaitus. Pagrindinis projekto partneris yra Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Šiuo projektu siekiama sumažinti eismo nelaimių Lietuvos keliuose, kuriose tamsiuoju paros metu žūsta ar yra sužalojami pėstieji ir dviratininkai, skaičių. Projekto pagrindas – vieno langelio principu ir E-sprendimais pagrįsta atšvaitų platinimo sistema, kuri turi užtikrinti efektyvų atšvaitų platinimą ir vystyti jų nešiojimo kultūrą. Ją galima rasti adresu nebukbriedis.lt.
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras informuoja, kad 2015 m. gegužės 4–10 d. bus organizuojama Trečioji Jungtinių Tautų globali saugaus eismo savaitė. Jos tema – „Vaikai ir saugus eismas keliuose“. Šios savaitės metu bus atkreiptas dėmesys į neatidėliotiną poreikį geriau apsaugoti vaikus. Pasirengimą Saugaus eismo savaitei koordinuos Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Jau dabar siūlomi įvairūs nacionalinio ir vietos lygmens renginiai, įtraukiant ir vaikus, pavyzdžiui, skatinantys vaikus dėvėti atšvaitus, tapti saugaus eismo keliuose žurnalistais ir fotografais. PSO kartu su YOURS (Youth for Road Safety) ketina pradėti kampaniją socialiniuose tinkluose. Daugiau informacijos bus nuolat pateikiama Tarptautinės saugaus eismo savaitės interneto puslapyje www.who.int/roadsafety/week/2015/en. PSO ketina parengti visą seriją informacinių leidinių, susijusių su Saugaus eismo savaitės tematika.
 Parengė Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Neinfekcinių ligų profilaktikos skyriaus visuomenės sveikatos administratorė Liuda Ciesiūnienė

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    Lėtiniai skausmai kantrybės šarvų nepramušė

    Lėtiniai skausmai kantrybės šarvų nepramušė

    „Būčiau susirgusi vėžiu, senai būčiau mirusi, o nuo šios ligos mirtis neateis. Nebent galėjau mirti nuo vaistų“...
    Ir rašo, ir gydo. Kas?

    Ir rašo, ir gydo. Kas?

    Matyti virš kompiuterio palinkusį, klaviatūrą barbenantį mediką – gana įprasta: žodžiais nugula paciento ligos istori...

    Budinti vaistinė


    Vaistininkai: receptus galime pratęsti ir patys

    Vaistininkai: receptus galime pratęsti ir patys

    Gydytojai išrašydami receptus daro daug klaidų, pratęsti receptą poliklinikoje pacientui nepatogu. Vaistininkai siūl...
    Vaistų prieinamumas: ar pakanka finansavimo?

    Vaistų prieinamumas: ar pakanka finansavimo?

    „Kompensavimo sistema ir sąlygos pacientams laiku įsigyti reikalingų vaistų turėtų būti gerinamos“, – Seimo Svei...

    razinka


    Sveika šeima


    Buriavimas: mėlynos kojos, bet rami galva

    Kad buriavimas yra vandens sportas, žino kiekvienas. Tačiau ties čia daugelio žinios apie šią sporto šaką tikriausiai ir baigiasi. Kuo ypatingas buriavimas, kokia jo nauda ir žala sveikatai, kaip įveikti jūrligę ir krantligę, pasakoja buriavimo akademijos „Vėjo pamušalai“ įkūrėjas Vilius Tamkvaitis.

    Sveikatos horoskopas


    Lakpkričio 23-29 d.

    Avi­nas
    Šią sa­vai­tę šil­čiau ren­ki­tės ir ven­ki­te skers­vė­jų. Tre­čia­die­nį ga­li­te su­sap­nuo­ti pra­na­šiš­ką sap­ną. Šeš­ta­die­nis - tin­ka­ma die­na są­na­rių gy­dy­mui ir spe­cia­liems mankš­tos pra­ti­mams.

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    JAV – rekordinis vaistų trūkumas

    Medikamentų krizė JAV pasiekė didžiulį mastą – šalyje šiuo metu trūksta daugiau negu 300 pavadinimų vaistų. Amerikos sveikatos sistemos farmacininkų draugijos vadovas (ASHP) Paul W.Abramowitz CNN teigė, kad šalyje labiausiai trūksta injekcinių vaistų. Problemai spręsti jau teikiamos rekomendacijos. Visgi ka...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Savigrauža. Širdgėla. Susikrimtimas
    Henrikas Vaitiekūnas Savigrauža. Širdgėla. Susikrimtimas
    Ir turtuoliai verkia
    Henrikas Vaitiekūnas Ir turtuoliai verkia
    Kas po devintu prakaitu slypi?
    Henrikas Vaitiekūnas Kas po devintu prakaitu slypi?

    Naujas numeris