CPO LT: viešuosius pirkimus patikėkite mums

Deimantė Gruodė
2021-12-16
Pandemijos metu perkančiosioms organizacijoms, ypač dirbančioms sveikatos priežiūros srityje, buvo didžiulis iššūkis vykdyti viešuosius pirkimus. Kaip žinia, tai – sudėtingas, preciziško kruopštumo bei specifinių žinių reikalaujantis procesas. Kad geriau šiuos darbus patikėti profesionalams, patvirtina ir Respublikinės Panevėžio ligoninės atstovai, teigdami, jog nė už ką negrįžtų prie ankstesnės tvarkos, kuomet viešuosius pirkimus vykdė patys, be VšĮ CPO LT (toliau – CPO LT) pagalbos. Kasmet atliekamos apklausos rodo, jog korupcijos pasireiškimo rizika, perkančiųjų organizacijų nuomone, yra minimali arba jos išvis nebelieka, kuomet prekės ar paslaugos įsigyjamos per CPO LT elektroninį katalogą.
CPO LT: viešuosius pirkimus patikėkite mums
CPO LT, kaip centrinė perkančioji organizacija, turi didesnius pajėgumus bei specializuotus viešųjų pirkimų specialistus. Šioje organizacijoje netgi yra įkurtas Sveikatos srities pirkimų skyrius, kurio darbuotojai specializuojasi būtent sveikatos priežiūros įstaigų viešuosiuose pirkimuose.

Faktas
Nekompetencija viešuosiuose pirkimuose valstybei atsieina brangiau nei korupcija. Remiantis Europos Komisijos paskaičiavimais, jei išspręstume su viešųjų pirkimų profesionalumu susijusias problemas, ES šalys turėtų daugiau nei 80 mlrd. eurų ekonominę naudą.

 
Efektyvi pagalba sveikatos priežiūros įstaigoms
Pagrindinis perkančiųjų organizacijų rūpestis, vykdant viešuosius pirkimus, – šią sritį gerai išmanančių kompetentingų darbuotojų trūkumas. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai nori dirbti savo pagrindinį darbą ir nesirūpinti sudėtingomis viešųjų pirkimų procedūromis.
 
Kad dažnoje didesnėje ar mažesnėje perkančiojoje organizacijoje gebėjimas tinkamai ir kvalifikuotai vykdyti viešuosius pirkimus yra aktuali problema, pastebi ir prie CPO LT vairo stojusi teisininkė Neringa Andrijauskienė: „Ne visose įstaigose viešųjų pirkimų kompetencijos yra stiprios. Daug kartų girdėjome faktą, kad dėl profesionalumo ir iniciatyvos stokos perkančiosios organizacijos praranda keturis kartus daugiau pinigų negu dėl korupcijos. Kai kuriose įstaigose viešųjų pirkimų procedūros primetamos kurio nors skyriaus darbuotojams kaip papildoma funkcija. Vadinasi, kai nėra gilinamasi į viešųjų pirkimų procedūras, nepakankamai gerai išmanomi teisės aktų reikalavimai, nepasiekiami ir efektyvūs pirkimo rezultatai bei neužtikrinamas racionalus įstaigos lėšų panaudojimas.“
 
CPO LT elektroniniame kataloge viešieji pirkimai perkančiosioms organizacijoms suteikia galimybę paprastai ir efektyviai, per keletą darbo dienų įvykdyti ilgai trunkančias viešųjų pirkimų procedūras, užtikrinant racionalų lėšų bei žmogiškųjų išteklių panaudojimą. Visą sudėtingą darbą atlieka CPO LT specialistai: jie vykdo detalią rinkos analizę, rengia pirkimo sąlygas, paskelbia ir įvykdo viešųjų pirkimų procedūras. CPO LT sukurtame ir administruojamame elektroniniame kataloge perkančiosios organizacijos gali formuoti užsakymus, rinktis technines specifikacijas, o tiekėjai, vadovaudamiesi nustatytomis sąlygomis, atnaujinti pateiktus pasiūlymus mažindami kainas.
 

„Šiuo atveju viešųjų pirkimų procedūra – mūsų galvos skausmas. Visą sudėtingą darbą už perkančiąsias organizacijas atlieka mūsų kompetentingi specialistai. Jums tereikia įeiti į CPO LT elektroninį katalogą ir apsipirkti. O ginčai ir pretenzijos bei visos viešųjų pirkimų procedūros yra atliekamos mūsų, kaip kompetencijų centro, kuriame yra profesionalų, išmanančių viešuosius pirkimus ir juos centralizuojančius, koncentracija“, – į perkančiąsias organizacijas kreipiasi CPO LT vadovė Neringa Andrijauskienė.

 

Korupcijos rizika – minimali
Paklausta, kaip pandemija pakoregavo CPO LT darbą, vadovė pasakoja, jog stipriai išaugo darbų apimtys. Pandemijos metu CPO LT buvo didelis ramstis Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) bei jai pavaldžioms įstaigoms, kuomet reikėjo suvaldyti didžiulius pirkimų kiekius. Juolab kad viešumon vienas po kito kilo neskaidrūs viešųjų pirkimų procesai, buvo pradėti STT tyrimai, susiję su plaučių ventiliavimo aparatais, asmens apsaugos priemonėmis. CPO LT elektroninis katalogas – vienas stipriausių įrankių kovoje su korupcija. Jeigu perkančios organizacijos viešuosius pirkimus būtų organizavusios per CPO LT, neabejojama, jog būtų nesusidūrusios su skaidrumo stoka, išlaikiusios savo reputaciją bei sutaupiusios lėšas.
 
Sutaupymas perkant per CPO LT ypač atsispindėjo, kai šalies mastu buvo skelbiamas konsoliduotas vienkartinių medicininių kaukių konkursas. Rezultatas – pasiektas trijų šimtų procentų sutaupymas! „Medicininės kaukės vienetas pandemijos pradžioje kainavo dvidešimt penkis centus. Ligoninių vaistinės apsipirkinėdavo net per skelbimų portalus, o medicininių kaukių dėžutė galėdavo kainuoti net penkiasdešimt eurų. Rinka susireguliavo greitai, kai tiekėjai, norėdami gauti didelį užsakymą, buvo priversti mažinti kainą kaip tikrame aukcione: vieneto kaina tuomet krito iki aštuonių, galiausiai iki trijų centų“, – CPO LT dėka ženkliai sutaupytomis valstybės lėšomis džiaugiasi N.Andrijauskienė.
 
„Pandemijos metu dar labiau sustiprėjo sveikatos srities pirkimų svarba, – mintį tęsia organizacijos vadovė. – Iki pandemijos mūsų elektroniniame kataloge neturėjome nei vienkartinių medicininių kaukių, greitųjų SARS-CoV-2 medicininių testų, kuriais šiuo metu testuojami mokiniai ugdymo įstaigose, nei dezinfekcinių skysčių – tam sukūrėme atskirus modulius, idant perkančiosioms organizacijoms nereikėtų viešaisiais pirkimais rūpintis labiau negu tiesioginiu darbu. Pavyzdžiui, Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija pirkimus galėtų vykdyti pati. Bet ji ne tik naudojasi mūsų katalogu. Laboratorija mums, kaip kompetencijų centrui, apskritai yra delegavusi funkciją. Taip pat ir Respublikinė Panevėžio ligoninė. Jei jai reikia kokios nors prekės, ligoninė CPO LT pirkimų valdymo sistemoje inicijuoja procesą ir jau mūsų komanda jų vardu atlieka visas viešojo pirkimo procedūras, iki kol parenkamas laimėtojas, pasiūlęs mažiausią kainą“, – pasakoja N.Andrijauskienė.
 
Tuo atveju, jeigu gydymo įstaigai reikalingas koks nors specifinis prietaisas, pavyzdžiui, sudėtingas rentgeno aparatas, kurio elektroniniame kataloge tarp 70 pirkimų modulių nėra, – ne bėda. CPO LT gali vykdyti pirkimus pagal pavedimą, kuomet už simbolinį valandinį įkainį, dengiantį tik atliekamo darbo sąnaudas, vykdo pirkimus kitų perkančiųjų organizacijų vardu.
 

L.S. skaičius
96 –
tiek proc. respondentų teigia, kad nebuvo gavę jokių prašymų, siūlymų ar dovanų iš CPO LT elektroninio katalogo tiekėjų, vykdant pirkimus per CPO LT. Tai naujausia – šiais metais atlikta – perkančiųjų organizacijų korupcijos prevencijos apklausa.

 
Darbą patikėjo specialistams
VšĮ Respublikinė Panevėžio ligoninė, nusprendusi įsigyti brangios medicininės įrangos, viešųjų pirkimų vykdymo funkcijas perdavė į CPO LT profesionalų rankas.
„Iš tikrųjų džiaugiamės sutaupydami nemažai įstaigos lėšų. CPO LT, kaip centrinė perkančioji organizacija, turi didesnius pajėgumus bei specializuotus viešųjų pirkimų specialistus. Šioje organizacijoje netgi yra įkurtas Sveikatos srities pirkimų skyrius, kurio darbuotojai specializuojasi būtent sveikatos priežiūros įstaigų viešuosiuose pirkimuose.
Sveikatos priežiūros įstaigoms sudėtinga pačioms organizuoti brangios medicininės įrangos pirkimus. Viešųjų pirkimų įstatymas iš tiesų sudėtingas, todėl siekiama padaryti kuo mažiau klaidų, užtikrinant kuo didesnę konkurenciją, kad būtų sutaupomos PSDF lėšos“, – sako VšĮ Respublikinės Panevėžio ligoninės direktoriaus pavaduotojas infrastruktūrai Mindaugas Čipinys, paklaustas, kodėl kilo poreikis viešuosius pirkimus organizuoti per CPO LT.
 
Per metus ligoninėje yra atliekama apie tūkstantį viešųjų pirkimų procedūrų.
Skaičiuojama, kad pirkimus vykdant per CPO LT sutaupoma apie 10-15 proc. nuo pirkimų vertės, žinant, kad kalbama apie milijoninės vertės medicininę įrangą. Pasak direktoriaus pavaduotojo, bendradarbiavimas su CPO LT ypač pasiteisino pandemijos metu, kuomet gydymo įstaigos lenktyniavo, įsigydamos reikiamas asmens apsaugos priemones.
 
Ligoninės darbuotojams, sako jis, buvo didžiulis iššūkis, kai per pandemiją reikėjo itin skubiai reaguoti, įsigyjant reikiamas medicinines priemones ir kuo operatyviau atlikti viešųjų pirkimų procedūras.

„Mažiausiai, ką norisi daryti, tai papildomais darbais apkrauti ligoninės gydytojus ir kitus specialistus, kurių prioritetas – darbas su pacientais“, – sako M.Čipinys. Tad ligoninės vadovybė pasistengė, kad medikai galėtų koncentruotis tik į tiesiogines savo pareigas, o naujos įrangos įsigijimo rūpesčiai buvo patikėti CPO LT.
 

„Viskas, ką mums reikėjo padaryti, – užpildyti viešųjų pirkimų paraiškas, pateikti technines specifikacijas ir CPO LT mums padėjo įsigyti visą reikiamą medicininę įrangą. Sveikatos srities pirkimų skyriuje dirba kompetentingi, aukštos kvalifikacijos darbuotojai, kurie specializuojasi medicinos prekių ir paslaugų viešųjų pirkimų srityje. Jie darbą atlieka kvalifikuotai, atsako į visus iškilusius tiekėjų klausimus, dėl ko kyla mažiau ginčų“, – privalumus įvardija Respublikinės Panevėžio ligoninės direktoriaus pavaduotojas infrastruktūrai Mindaugas Čipinys, patikindamas, jog įstaiga prie ankstesnės tvarkos nė už ką nenorėtų sugrįžti, tad tikimasi ir toliau plėtoti bendradarbiavimą su CPO LT.

 
Standartizuoja technines specifikacijas
Viena CPO LT prioritetinių sričių – stiprinti sveikatos sektoriaus viešuosius pirkimus, kurie šiai dienai sudaro trečdalį organizacijos užsakymų. CPO LT viešųjų pirkimų specialistai ne vienerius metus specializuojasi vaistų, medicinos įrangos, medicinos priemonių ir kituose viešuosiuose pirkimuose, nuolat sekdami rinką ir joje esančius ūkio subjektus, kainas ir jų pokyčius.
 

„Esu atsakinga už sveikatos sritį, konkrečiai už pirkimus, vykdomus asmens sveikatos priežiūros įstaigų poreikiams patenkinti. Mūsų skyriaus tikslas – užtikrinti, kad sveikatos priežiūros įstaigų poreikiai būtų realizuoti tiek CPO LT elektroniniame kataloge, kuriant naujus ir administruojant esamus elektroninio katalogo modulius, tiek ir vykdant pirkimus pagal perkančiųjų organizacijų pavedimus. Tai yra vykdant pagalbinę pirkimų veiklą, užtikrinant įstaigoms pirkimo procedūrų įvykdymą iki pirkimo sutarties sudarymo“, – sako CPO LT Sveikatos srities pirkimų skyriaus vadovė Dovilė Aleksandravičienė.

 
Sveikatos srities pirkimų skyriuje perkančiąsias organizacijas CPO LT elektroninio katalogo klausimais konsultuoja dvi konsultantės, pirkimus organizuoja ir vykdo penki aukštos kvalifikacijos darbuotojai. Be to, kiekvienai specifinei sričiai, tokiai, kaip medicininė įranga, dezinfekciniai tirpalai, asmens apsaugos priemonės ar vaistai, pasitelkti konkrečios srities ekspertai. Pastarieji dirba tiek rengiant technines specifikacijas, tiek vertinant tiekėjų siūlomus produktus.
Pasak D.Aleksandravičienės, sveikatos sektorius visuomet pilnas iššūkių, kadangi gydymo įstaigoms savalaikiai įsigyti prekes ir paslaugas trukdo ilgos viešųjų pirkimų procedūros, didžiulis žmogiškųjų išteklių poreikis, kylančių ginčų, pretenzijų, teisminių procesų rizika.
 
„CPO LT turi tikslą padėti gydymo įstaigoms išspręsti šiuos klausimus, centralizuojant sveikatos sektoriaus pirkimus. Pirkimų centralizavimo privalumai – ne tik sutrumpintos ir supaprastintos viešųjų pirkimų procedūros, bet ir jų skaidrumas, kuo mažesnės korupcijos pasireiškimo rizikos užtikrinimas. Siekdami šių tikslų, žinoma, susiduriame su tam tikrais iššūkiais, pavyzdžiui, techninių specifikacijų skirtumais kiekvienoje gydymo įstaigoje. Nustatomi skirtingi reikalavimai kelia didesnę ginčų riziką. Nesant standartizuotų techninių specifikacijų ir pačioms gydymo įstaigoms sudėtinga nustatyti reikalavimus, kurie atitiktų jų poreikius“, – sako D.Aleksandravičienė.
 

Tad siekiant parengti kuo kokybiškesnes standartizuotas technines specifikacijas, SAM šiais metais sudarė darbo grupę, į kurią buvo įtraukti ministerijai pavaldžių gydymo įstaigų kompetentingi specialistai, Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai bei savivaldybės pavaldume esančių poliklinikų atstovai.
 
Pasak minėtos darbo grupės pirmininkės, SAM Antikorupcijos ir atitikties skyriaus patarėjos Snieguolės Reklaitienės, per metus turi būti parengtos ne mažiau kaip trys standartizuotos techninės specifikacijos. Šiemet buvo standartizuoti reikalavimai elektrinėms ir mechaninėms funkcinėms lovoms, pusiau automatiniams defibriliatoriams bei vienkartinėms kraujo ėminių sistemoms (iš viso bendrai šių sistemų – 85 pozicijos).
 
„Specifikacijų standartizavimas yra svarbus tuo, kad padeda skaidrinti pirkimus, taupyti pirkimams skiriamas lėšas, mažina galimybes tiekėjams tartis tarpusavyje. Standartizuotos techninės specifikacijos taip pat palengvina gydymo įstaigų darbą rengiant specifikacijas, nes ne visos įstaigos turi pakankamai žmogiškųjų išteklių pirkimo funkcijoms atlikti“, – šio proceso svarbą akcentuoja SAM Antikorupcijos ir atitikties skyriaus patarėja Snieguolė Reklaitienė.
 
Anot SAM atstovės, specifikacijų rengimo procesą sudaro keli etapai. Vienas svarbiausių – rinkos konsultacijos per Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą, kai specifikacijos yra teikiamos tiekėjų pastaboms ir pagal jas koreguojamos. Vėliau specifikacijos tvirtinamos ministro įsakymu ir teikiamos ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei savivaldybių asociacijai.
 

„Gaila, kad tiekėjai gana vangiai dalyvauja rinkos konsultacijose, kuomet gali išsakyti kritiką, pateikti pastabas ir siūlymus. O paskui, kai įsakymu patvirtiname ir gydymo įstaigos jau mėgina skelbti konkursus su standartizuotomis medicininėmis specifikacijomis, jie pradeda reikšti savo nepasitenkinimus, rašyti pretenzijas, esą tam tikri duomenys ar parametrai neužtikrina konkurencijos ir panašiai“, – sako S.Reklaitienė.

 
Standartizuotos techninės specifikacijos yra privalomos ministerijos pavaldžioms sveikatos priežiūros įstaigoms (jų yra šešiolika), o savivaldos pavaldume esančioms sveikatos priežiūros įstaigoms – rekomenduojamos. Pasak S.Reklaitienės, skambina ir iš ministerijai nepavaldžių įstaigų, pastarosios tokias specifikacijas taip pat vertina palankiai. Juolab kad netgi pačiame ministro įsakyme yra prievolė  perkančiosioms organizacijoms, norinčioms geresnių ar jiems tinkamesnių parametrų, tarkime, perkant medicininę įrangą reanimacijos - intensyviosios terapijos skyriui, kai taikomi itin aukšti kokybės reikalavimai, pasiūlymus vertinti ekonominio naudingumo būdu.
 
Rengiant standartizuotas specifikacijas SAM sėkmingai bendradarbiauja su CPO LT, kuri sukūrė atitinkamus modulius medicinos įrangai įsigyti ir sudarė galimybę juos nuolat pildyti naujomis standartizuotomis specifikacijomis.
 
„Mes gavę šią informaciją, nudžiugome ir, žinoma, priėmėme šį pasiūlymą nedelsdami. Sutarėme, kad būtent šias esamas kol kas penkias standartizuotas technines specifikacijas įtrauksime į naujus CPO LT elektroninio katalogo modulius. Tad šiuo metu yra baigiamas kurti ir dar šių metų pabaigoje pradės veikti naujas medicininės įrangos modulis, pagal SAM standartizuotas technines specifikacijas. Gydymo įstaigos turės galimybę centralizuotai įsigyti keturių sekcijų elektrines funkcines lovas, keturių sekcijų mechanines funkcines lovas ir pusiau automatinius defibriliatorius. Taip pat yra parengtos dvi kraujo paėmimo sistemos techninės specifikacijos, kurioms kitų metų pirmą ketvirtį taip pat bus sukurtas naujas elektroninio katalogo modulis. Tai labai džiugina, kadangi kraujo paėmimo sistemos yra būtina kraujo tyrimų atlikimo dalis, be kurios neapsieinama bet kokio dydžio gydymo įstaigoje. Kadangi jų įsigijimo poreikis visuomet yra didžiulis, o konkurencija tarp tiekėjų didelė, neretai kyla ginčai, teisminiai procesai, todėl manome, kad šis žingsnis ypač prisidės prie gydymo įstaigų pirkimų centralizavimo ir jų procedūrų supaprastinimo“, – sako D.Aleksandravičienė.
 
SAM ir toliau ketina standartizuoti medicinos įrangos specifikacijas bei jas viešinti CPO LT.
„Mano, kaip įstaigos vadovės, tikslas – kad CPO LT būtų centralizuotų pirkimų lyderė ir viešųjų pirkimų sistemoje pagrindinę ir didžiausią naštą perimantis subjektas, o taip pat kompetencijų centras, kuris būtų viešųjų pirkimų profesionalų kalvė ir jame dirbtų aukščiausios kvalifikacijos specialistai. Mūsų informacinė sistema, kiekvienas modulis reikalauja daug atsakingo darbo, tiek informacinių sistemų, tiek pirkimų požiūriu. Tad mūsų tikslas yra, kad CPO LT būtų profesionali padėjėja viešųjų pirkimų srityje“, – sako CPO LT vadovė N.Andrijauskienė.
 
Be to, galvojant apie profesionalių viešųjų pirkimų rengimą, Mykolo Romerio universitete pirmą kartą pasiūlyta viešųjų pirkimų teisės programa – nauja disciplina jau sulaukė didelio susidomėjimo tarp besirenkančių studijas. Siekiant paskatinti jaunimą dar labiau rinktis šią specialybę, gabiausiems studentams CPO LT skiria metines stipendijas.

lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 
 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    T.Sveikata: chirurgai – kaip Formulės vairuotojai

    T.Sveikata: chirurgai – kaip Formulės vairuotojai

    „Galbūt rega prastėja, gal judesiai nebe tokie greiti, bet tu kiekvieną dieną galvoji, kad rytoj operacinėje būsi stipresnis...
    Krūtų mamografija gelbėja, koją kiša melagienos

    Krūtų mamografija gelbėja, koją kiša melagienos

    Antrąjį gegužės pirmadienį yra minima Nacionalinė moters sveikatos patikros diena. Nors informacijos apie prevencinių patikrų naud...

    Budinti vaistinė


    Seime gaivinama idėja įteisinti mobiliąsias vaistines

    Seime gaivinama idėja įteisinti mobiliąsias vaistines

    Seime vėl registruotas siūlymas įteisinti mobiliąsias vaistines.  
    Mobiliąsias vaistines M.Jakubauskienė vadina sveikintina iniciatyva

    Mobiliąsias vaistines M.Jakubauskienė vadina sveikintina iniciatyva

    Sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė sako, kad mobiliosios vaistinės būtų gera galimybė priartinti vaistų įsigijimą gy...

    razinka


    Sveika šeima


    Daug vargo dėl invazinių rūšių

    Atšilus orams tarnybos suskubo priminti apie aplinkosaugai pavojingas invazines augalų ir gyvūnų rūšis – jas neapdairūs gyventojai dažnai platina patys. „Europoje yra šalių, kur daugiau nei 5 procentai visos floros sudaro svetimžemės rūšys. Lietuvos invazinių rūšių sąraše tokių ga...

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Pradėta gydyti reta vėžio forma

    „Pirmą kartą įrodėme, kad tokio tipo vaistas gali pagerinti mezotelioma sergančių pacientų išgyvenamumą be ligos progresavimo, palyginti su įprastu gydymu. Tai suteikia didžiulę viltį pacientams ir jų šeimoms“, – komentavo Sautamptono klinikinių tyrimų skyriaus direktorius prof. Garethas Griffithsas. J...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Pasiryžę gimdyti? Niekada!
    Gediminas Karoblis Pasiryžę gimdyti? Niekada!
    Medicinos bendruomenė – atsakingas valstybės partneris. Laikas tai išnaudoti
    Andrej Rudanov Medicinos bendruomenė – atsakingas valstybės partneris. Laikas tai išnaudoti
    Piliulė nuo vienatvės
    Henrikas Vaitiekūnas Piliulė nuo vienatvės

    Naujas numeris