Antrai vadovo kadencijai – be prakaito
Greta Vanagienė
2025-04-10
Seime skinasi kelią Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pataisa, gerinanti sąlygas antrajai gydymo įstaigos vadovo kadencijai pasiekti. Jei šis atitiks steigėjo keltus lūkesčius, kadencija jam būtų pratęsiama be konkurso. „Vadovui nereikėtų drebėti dėl savo kėdės ir be reikalo prakaituoti“, – sako Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Andrius Busila.
„Nauja, dabar siūloma tvarka, manau, bus geras būdas ne susidoroti su blogai dirbančiais vadovais, bet priešingai, išlaikyti gerai dirbančius, kurie gali būti atleidžiami be pagrindo“, – įsitikinęs Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Andrius Busila, kalbėdamas apie gydymo įstaigų vadovų galimybę antrai kadencijai likti be konkurso.
Išvengtų nereikalingos įtampos
Pokytį inicijavusi Seimo Sveikatos reikalų komiteto narė Jurgita Sejonienė argumentuoja, kad regioninės įstaigos gali susidurti su aukštos kompetencijos ir tinkamo išsilavinimo vadovų trūkumu. O siekiant pritraukti specialistus vadovauti šioms įstaigoms, įstatymo pataisos gali tapti papildoma motyvacine priemone. Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Andrius Busila tokią kolegės iniciatyvą palaiko, pridurdamas, kad tai būtų ir perteklinės biurokratijos atsisakymas.
„Jei įstaigos vadovas, priklausomai nuo jos pavaldumo – ministro ar savivaldybės mero – per vadovavimo metus buvo vertintas gerai ir kasmet buvo pasiekti įstaigos veiklos tikslai, jis būtų skiriamas be konkurso antrajai kadencijai“, – patikslina inicijuojamas įstatymo pataisas parlamentaras.
Įstatymo pataisoje nurodoma, kad Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemai (LNSS) priklausančių valstybės ir savivaldybių biudžetinių bei viešųjų įstaigų vadovai į darbą priimami viešojo konkurso būdu. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių bei viešųjų įstaigų, išskyrus viešąsias įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos licenciją, vadovai į darbą priimami penkerių metų kadencijai.
Pasibaigus pirmajai penkerių metų kadencijai, vadovas gali būti skiriamas be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu jo vadovaujama įstaiga kiekvienais kadencijos metais pasiekė tiems metams sveikatos apsaugos ministro ar savivaldybės mero patvirtintus veiklos rezultatų vertinimo rodiklius. Tos pačios LNSS priklausančios valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės ir ne anksčiau kaip po penkerių metų nuo paskutinės kadencijos pabaigos, jeigu paskutinė kadencija buvo iš eilės antra.
Remiantis projektu, likus šešiems mėnesiams iki vadovo kadencijos pabaigos (jeigu įstaigos vadovo kadencija nustatoma pagal šios dalies nuostatas), šios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija arba visuotinis dalininkų susirinkimas skelbia viešą konkursą vadovo pareigoms eiti. Išskyrus atvejus, kai vadovas paskiriamas be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai.
Užkerta kelią atleisti be pagrindo
„Savivaldybė ar ministerija, siekdama įvertinti vadovo rezultatus, galėtų steigti darbo grupę“, – svarstė A.Busila, kaip tinkamai įvertinti vadovavimo pajėgumus.
„Pats dar būdamas Panevėžio visuomenės sveikatos biuro vadovu su meru ruošdavome metines veiklos užduotis ir po metų meras jas vertindavo – įvykdžiau jas ar ne“, – patirtimi dalijosi Seimo narys, teikdamas, kad tokia sistema iš tikrųjų veikia.
Pasak jo, naujoji tvarka teigiamai vertinamam ir penkerius metus dirbančiam vadovui padėtų išvengti nesaugumo jausmo. „Jam nereikėtų drebėti dėl savo kėdės ir be reikalo prakaituoti laukiant antrosios kadencijos“, – kad darbą galėtų tęsti ir be konkurso, aiškino parlamentaras.
Tiesa, A.Busila atkreipė dėmesį – skiriamo įstaigos vadovo pataisos pasiūlyme įvedamas ir žodis „galima“, kuris steigėjams leidžia apsidrausti ir savo nuožiūra priimti sprendimą, skirti vadovą antrai kadencijai už gerus rezultatus ar ne.
„Pats steigėjas įvertintų, ar skirti vadovą be konkurso, ar vis dėlto organizuoti konkursą. Gali būti išsakytas lūkestis vadovui pasitempti, apsvarstyti darbo rezultatus, galbūt įvesti pokyčių“, – teigė A.Busila, neabejodamas, kad minėti siūlymai įneštų teigiamų pokyčių.
Jis priminė ir anksčiau galiojusią tvarką, kuomet kadencijos
sveikatos priežiūros įstaigų vadovams nebuvo ribojamos, o pasibaigus šių vadovavimo metams automatiškai buvo pratęsiama. Tai, anot jo, augino amžinus „sėdėtojus“.
„Būdavo amžinų vadovų, kurie ir trisdešimt metų prasėdėdavo poste, todėl kalbėta, kad vėliau įvesta konkursų tvarka buvo būdas atsikratyti blogai dirbančių vadovų. O nauja, dabar siūloma tvarka, manau, bus geras būdas ne susidoroti su blogai dirbančiais vadovais, bet priešingai, išlaikyti gerai dirbančius, kurie gali būti atleidžiami be pagrindo“, – įsitikinęs A.Busila.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: