Pasak ekspertų, korupcija sveikatos sistemoje prasideda nuo politikų, kurių parengti įstatymai gali neigiamai paveikti visuomenės sveikatą, rinkodarą ir pirkimus, sveikatos priežiūros paslaugų teikimą.
Prasideda nuo politikų
Pranešimą apie korupciją sveikatos sistemoje parengė „Transparency International“ – organizacija, kovojanti su korupcija ir veikianti daugiau nei šimte pasaulio šalių. Korupcija sveikatos sistemoje prasideda nuo politikų, kurių parengti įstatymai gali neigiamai paveikti visuomenės sveikatą, rinkodarą ir pirkimus, sveikatos priežiūros paslaugų teikimą.
„Transparency International“ vaistų ir sveikatos priežiūros programos vadovė Sophie Peressonsaid sakė: „Nuo politiko iki paciento korupcija tapo šio vykdomo verslo dalis. Bet tai turi liautis jau dabar, todėl mūsų tyrimas yra bandymas su tuo kovoti. Mums reikia, kad suinteresuotosios šalys susivienytų prieš korupciją sveikatos sektoriuje. Atėjo metas, kai mes visi nustosime kišti savo galvas į smėlį ir korupciją matysime kaip esminę problemą.“
Ima kyšius ir įdarbina pažįstamus
Individai, kompanijos ir kitos grupės pasinaudoja sveikatos sistemos reguliavimu, turinčiu apsaugoti pacientus nuo sveikatos priežiūros paslaugų ir gydymo pavojų. Institucijos, kurios akredituoja sveikatos profesionalus, priima kyšius ir įdarbina pažįstamus, kuriems nė nepakanka kvalifikacijos.
Pavyzdžiui, JAV Sveikatos apsaugos ministerijos inspekcijos biuro federaliniai agentai atskleidė, kaip medikų licencijavimo tarybos vadovai Puerto Rike ėmė kyšius už pridėtus papildomus kvalifikacijos balus pretendentų dokumentuose. Kiekvienas kandidatas tarnybai paklodavo po 5,4 tūkst. eurų.
Korupcija tyrimų ir plėtros srityje gali privesti prie nesaugaus ir neefektyvaus produktų patekimo į sveikatos sistemą ir medicininių žinių sukompromitavimo. Korupcija pasireiškia tuomet, kai tyrėjai sufalsifikuoja duomenis paraiškoje dotacijai gauti, kad apgautų finansuotojus; piktnaudžiaujama gauta parama; etikos komitetai konfliktuoja dėl skirtingų interesų; universitetams nepavyksta susitvarkyti su piktnaudžiavimu atliekant tyrimus; tyrėjai rengia darbo patikrinimus, kad sumažintų žalą; kompanijos, žurnalai ir individai bando nuslėpti neigiamas patikrinimų išvadas.
Portalo „MedPage Today“ redaktorius bei „Retraction Watch“ bendraįkūrėjas Ivan Oransky yra mokslinio aplaidumo savanoris stebėtojas. „Tai, kas nutinka klinikinių tyrimų metu, nėra rezultatų suklastojimas, tačiau planuoti patikrinimą norint gauti tam tikrus rezultatus – tai yra nederamas elgesys. Kalbant atvirai, man tai švelnesnė korupcijos versija, kurią sunku pastebėti. Kai kuriais atvejais tai blogiau nei iš karto sufalsifikuoti klinikinio darbo duomenis, nes tai klastinga ir veikia žmones tiesiogiai“, – sakė I.Oransky.
Rinkodara ir pirkimai
Rinkodara yra rizikinga sritis, kadangi čia sukasi didelės pinigų sumos. Korupcija gali privesti iki netinkamų produktų ir nereikalingo gydymo naudojimo. Europoje ir JAV skaidrumas tarp kompanijų ir gydytojų finansinio bendradarbiavimo didėja, bet daugelyje pasaulio šalių nėra privaloma tai viešinti, o bausmės yra pernelyg mažos.
Vienoje šalyje pardavimų konsultantai siūlydavo paslaugas šeimos gydytojams – paimti vaikus iš mokyklos, juos mokyti papildomai, ir visa tai nebuvo laikoma kyšiu. Korupcija pirkimuose gali baigtis pasenusių, pavojingų arba neveikmingų produktų, įrangos ir paslaugų įsigijimu. Angela Ma Neira yra vaistų kompanijos „Abbott“ Kolumbijoje ir Venesueloje kontrolės ir etikos vadovė.
Ji „Transparency International“ papasakojo apie savo patirtis. „Žmonės, atsakingi už sprendimų nupirkti tam tikrus produktus priėmimą, gali turėti ryšių su farmacijos kompanijomis. Pavyzdžiui, jie gali būti giminaičiai, draugai arba įsipareigoję vienas kitam profesiškai. Kompanijos gali pasinaudoti tokiais interesų konfliktais ir sėkmingai vykdyti savo verslą“, – pasakojo A. Ma Neira.
Lietuvoje
Prieš dvejus metus STT skelbė, kad tarp Lietuvos gyventojams aktualių problemų korupcija užima šeštą vietą po mažų atlyginimų, bedarbystės, alkoholizmo, emigracijos, kylančių kainų.
Gyventojai kaip labiausiai korumpuotas institucijas įvardijo sveikatos apsaugos institucijas – 55 proc. (2011 m. buvo 60 proc.); teismus – 30 proc. (42 proc.); policiją – 26 proc. (38 proc.); Seimą – 26 proc. (47 proc.); savivaldybes – 25 proc. (35 proc.).
Korupcijos tipai reguliavimo srityje
Pareigūnai tam tikrus sprendimus priima dėl asmeninių ar politinių ryšių.
Netinkamas produktų patvirtinimas.
Netinkamas produktų kokybės patikrinimas.
Netinkama produktų atranka.
Netinkamas sveikatos priežiūros specialistų akreditavimas.
Netinkamas sveikatos įrangos sertifikavimas.
Netinkamas sveikatos universitetų sertifikavimas.
Korupcijos tipai tyrimų srityje
Tyrėjai netinkamai naudoja finansavimą ir atlikę patikrinimus apsigina pateikdami klaidinančius faktus.
Piktnaudžiavimas tyrimų finansavimu.
Netinkamas patikrinimo vykdymas.
Netinkamas vadovavimas patikrinimui.
Klaidinantis tyrimo rezultatų platinimas.
Korupcijos tipai rinkodaros srityje
Medikai reikalauja arba priima dovanas iš tiekėjų mainais į skatinimą vartoti tam tikrus produktus.
Netinkamas sveikatos priežiūros profesionalų skatinimas.
Netinkamas sveikatos priežiūros institucijų ir pareigūnų skatinimas.
Netinkamas pacientų organizacijų ir profesionalų asociacijų skatinimas.
Įtaką darantis finansavimas keliant medikų kvalifikaciją.
Netinkami rinkodariniai patikrinimai.
Melaginga ar klaidinga informacija apie produktus.
Įtikinimas, kad pacientai serga, nors taip nėra.
Komentuoti: