„Šiemet būsimiems slaugytojams – šimtu valstybės finansuojamų vietų daugiau negu pernai“, – pasiektu laimėjimu pasidžiaugė švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė. Atidavus duoklę prioritetinėms studijoms, toliau ministerijos akys krypsta į atsakingą dirbtinio intelekto ir skaitmeninio raštingumo vartojimą ugdymo įstaigose.
„Paskatinti likti Lietuvoje gali ne tik darbo vietos, deramas darbo užmokestis, bet ir paramos ar pritrau-kimo priemonės, pavyzdžiui, studijų kainos apmokėjimas būsimiems specialistams, kurias galėtų taiky¬ti sveikatos priežiūros įstaigos, savivaldybės“, - sako švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė.
- Slaugytojų trūkumas šalyje – kritinis. Kas daroma siekiant paskatinti rinktis šios specialybės studijas?
- Slaugos ir akušerijos studijos – prioritetinės, todėl kuo daugiau stojančiųjų skatiname rinktis šias studijas. Vyriausybė praėjusią savaitę priėmė sprendimą didinti valstybės finansuojamų vietų skaičių slaugos ir akušerijos studijose. Universitetuose padidinome trisdešimčia valstybės finansuojamų studijų vietų, kolegijose – septyniasdešimčia. Tai – reikšmingas skirtumas. Valstybė į šias studijas pasiruošusi investuoti daugiau. Būsimiems sveikatos priežiūros specialistams kasmet nuosekliai daugėja valstybės finansuojamų profesinio mokymo vietų. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, skirstydama profesinio mokymo valstybės finansuojamas vietas, nagrinėja darbo rinkos prognozes, atsižvelgia į Sveikatos apsaugos ministerijos, darbdavių užsakymus, kiek ir kokių specialistų reikėtų parengti.
- Nuogąstaujama, kad vaistininkų darbo rinkoje situacija nestabili – kiekvienais metais į pensiją išeina daugiau žmonių, negu universitetuose yra paruošiama specialistų. Prognozuojama, jog problema tik gilės. Oponentai gi tikina problemos nematą – esą tai verslo atstovų verkšlenimai dėl pančiojamos vaistinių tinklo plėtros. Sekate šias tendencijas?
- Poreikį dėl farmacininkų ir kitų sveikatos priežiūros specialistų mums pateikia Sveikatos apsaugos ministerija. Į farmacijos studijų valstybės finansuojamas vietas kasmet įstoja vis daugiau pirmakursių. Jei 2021-aiais jų buvo 45, 2022 – 60, 2023 – 67, pernai įstojo 70. Bendrai pastaraisiais metais stojančiųjų į farmacijos studijas skaičius išlieka stabilus. Į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas farmacijos studijas pernai buvo priimti 146 pirmakursiai, 2023 – 148, 2022 – 130, 2021 – 138.
Vis dėlto čia svarbu pabrėžti verslo atstovų vaidmenį – darbuotojų pritraukimas dažniausiai priklauso nuo darbdavių intereso, vaistinių tinklo plėtros. Įprastai vaistinių tinklas platus didžiuosiuose miestuose, sunkiau pritraukti farmacininkus į mažesnius miestelius, tačiau, kaip minėjau, stojančiųjų skaičius didėja…
- Regionams masiškai trūkstant gydytojų kyla diskusijų įpareigoti gydytojus rezidentus dalį rezidentūros laiko praleisti ir regioninėse ligoninėse? Pritariate tam?
- Natūralu, kad toks sprendimas rezidentams keltų iššūkių, bet čia norime įžvelgti pozityviąją pusę – regionų stiprinimą. Juolab kad vienas šios Vyriausybės prioritetų – regionų plėtra. Tokiu sprendimu siektume sudaryti palankesnes sąlygas plėsti rezidentūros bazių skaičių Lietuvoje ir taip skatinti jaunųjų gydytojų pritraukimą į regionines sveikatos priežiūros įstaigas. Įteisinta ir tai, kad papildoma darbo užmokesčio dalis, mokama iš rezidentūros bazės lėšų, nuo 2023-iųjų prisidėtų ne mažiau kaip vienu procentu, nuo 2024-ųjų – ne mažiau kaip dviem procentais, o nuo 2025-ųjų ne mažiau kaip trimis procentais ir taip kasmet iki 5 procentų. Svarbu, kad gydytojai rezidentai nebūtų traktuojami kaip nemokama darbo jėga. Na, o rezidentūros bazės skatinamos įvertinti tikruosius poreikius, kiek gydymo įstaigoms rezidentų iš tiesų reikia.
- Kas galėtų sumažinti jaunų, ką tik studijas pabaigusių specialistų migraciją į užsienį?
- Paskatinti likti Lietuvoje gali ne tik darbo vietos, deramas darbo užmokestis, bet ir paramos ar pritraukimo priemonės, pavyzdžiui, studijų kainos apmokėjimas būsimiems specialistams, kurias galėtų taikyti sveikatos priežiūros įstaigos, savivaldybės. Šiuo klausimu daug prisideda savivalda, sudarydama su jau besimokančiais studentais sutartis, užtikrindama būstą, apmokėdama kelionės išlaidas, mokėdama stipendijas. Savivaldos vaidmuo išties svarbus ir didelis, nes jos atstovai geriausiai mato, ko labiausiai reikia jų savivaldybei.
Medikų bendruomenės vaidmuo taip pat svarbus – medikus vienijančios asociacijos galėtų aktyviau bendradarbiauti su mokyklomis, savivaldybėmis. Tarkim, organizuoti renginius slaugos svarbai parodyti, kad jaunimas rinktųsi šią profesiją. Visada sveikatos priežiūros institucijas skatiname aktyviau bendradarbiauti su aukštosiomis mokyklomis, savivaldybėms nustatant specialistų poreikį ir užmezgant ryšį su studentais.
Vis dėlto kiekvienoje profesijoje ypač svarbu palanki darbo aplinka, šiltas kolektyvas, orus atlyginimas.
- Pakalbėkime apie moksleivius. Valdantieji susirūpinę, kaip integruoti dirbtinį intelektą į jų ugdymo procesą. Jei nemokysime vaikų, kaip naudotis šiuolaikinėmis technologijomis maksimaliai efektyviai, atsiliksime. Tai daryti esą trukdo menkos skaitmeninio raštingumo plėtros galimybės. Kalbama su ironija – mokyklose trūksta elementarių vadovėlių… Ar tikrai mes taip atitolę nuo technologijų?
- Dirbtinis intelektas į mokyklas ateina sparčiai. Juo naudojasi ir mokiniai, ir mokytojai. Tai – įrankiai, kurie gali padėti mokytojams automatizuoti dalį ugdymo procesų, pavyzdžiui, užduočių vertinimą, grįžtamojo ryšio teikimą. Tokiu būdu daugiau laiko lieka mokytojų kūrybiškumui, individualiam mokinių ugdymui. Be to, dirbtinis intelektas gali būti naudojamas ir individualizuotai mokymosi patirčiai, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ar poreikius.
Pasisakome už atsakingą skaitmeninių technologijų naudojimą. Atnaujintoje informatikos bendrojo ugdymo programoje pakeistas ne tik dalyko pavadinimas, bet atsiranda ir svarbios temos: darbas su duomenimis, dirbtinis intelektas, virtualus mokymasis, saugus elgesys, kibernetinis saugumas. Mokiniai supažindinami ne tik su dirbtiniu intelektu, bet ir su jo galimybėmis ir grėsmėmis. Kaip tik ministerijoje sudarome darbo grupę dėl dirbtinio intelekto atsakingo naudojimo ir tolesnių sprendimų. Mums svarbu, kad ir mokytojai būtų pasirengę saugiai bei atsakingai naudoti dirbtinio intelekto sprendimus, turėtų skaitmenines kompetencijas. Tam buvo vykdomos skaitmeninių kompetencijų stiprinimo veiklos. Tuo keliu ir einame.
Dosjė
1994-1995 m. Lietuvos muzikos akademijos Klaipėdos fakulteto muzikos edukologijos magistrė.
1988-1994 m. Lietuvos muzikos akademijos Klaipėdos fakulteto muzikos mokytoja-choro dirigentė.
1995-1998 m. Klaipėdos Simono Dacho vidurinės mokyklos mokytoja.
1998-2000 m. Visagino Česlovo Sasnausko muzikos mokyklos mokytoja.
2000-2007 m. Kauno rajono savivaldybės administracijos Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė.
2007-2011 m. Kauno rajono socialinių paslaugų centro direktorė.
2011-2012 m. Kauno rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja.
2012-2020 m. Seimo narė.
2020-2022 m. Kauno rajono Turizmo ir verslo informacijos centro l.e. pareigas direktorė.
2023-2024 m. Kauno rajono savivaldybės vicemerė.
Nuo 2024 m. Seimo narė.
Nuo 2024 m. gruodžio mėn. švietimo, mokslo ir sporto ministrė.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: