Ar ištirpdys kamščius nemokami autobusai?

Rūta Kerulytė
2019-08-22
Europos Sąjunga trimituoja: lietuviai turi daugiausiai automobilių. Skamba lyg ir neblogai, bet skaičiai rodo liūdną statistiką: rikiuojamės Europos teršėjų sąrašo viršuje. Gyventojams dūstant kamščiuose tikimasi, kad juos išgelbės taršos mokestis ir nemokamas transportas.
Ar ištirpdys kamščius nemokami autobusai?
„Eurostat“ duomenimis, Lietuva yra tarp ES valstybių, kuriose dauguma kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Už Lietuvą didesniais aplinkos taršos rodikliais „džiaugiasi“ tik Lenkija, Bulgarija ir Rumunija.

Faktas
Seime vykusioje tarptautinėje konferencijoje „Ar skatina darnų judumą nemokamas viešasis transportas?“ Lietuvos politikai, visuomenės atstovai ir dalyviais iš Estijos bei Latvijos diskutavo, ar nemokamas transportas išspręstų lietuvių judumo problemas.

 
Išlaidas padengs taršos mokestis?

Aplinkai draugiškas judėjimas – ne tik raumenų tonusui pakelti, o ir aplinkai saugoti. Nors turistai iš užsienio nešykšti gerų žodžių žaliai Lietuvos gamtai, nedideliems miestams ir žaviems senamiesčiams, šalies gyventojams tenkančių automobilių skaičius gerokai viršija Europos Sąjungos vidurkį. „Eurostat“ duomenimis, Lietuva yra tarp ES valstybių, kuriose dauguma kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Už Lietuvą didesniais aplinkos taršos rodikliais „džiaugiasi“ tik Lenkija, Bulgarija ir Rumunija. Būtina ieškoti būdų, kaip paskatinti žmones automobilius naudoti rečiau, taip mažinant CO2 emisijas. Tai įgyvendinti tikimasi su premjero Sauliaus Skvernelio pažadėtu taršos mokesčiu.
 
Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika „Žinių radijui“ aiškino, kad lėšos, surinktos iš taršos mokesčio, galėtų prisidėti prie nemokamo viešojo transporto įvedimo. „Manau, kad mokestį investuojant į oro taršos mažinimą, galėtume prisidėti prie savivaldybių biudžetų, tai galėtų būti kaip nemokamo viešojo transporto kompensacija“, – žadėjo K.Mažeika. Šiai nuomonei antrino ir vardo neviešinęs Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas: „Jeigu taršos mokestis išvystų dienos šviesą, ministerijos pasiūlymas būtų, kad mokesčių lėšos, surinktos iš visuotinio apmokestinimo, eitų į fondą remti mažiau taršius automobilius, viešąjį transportą, dalijimosi sistemas.“
Tiesa, mokestis jau sulaukė kritikos, mat apmokestinant taršius automobilius, kentės mažiausias pajamas gaunantys gyventojai, neturintys patogaus viešojo transporto ir neįperkantys aplinkai draugiško automobilio.
 
Nemokamo transporto vilionės
Kaip aplinkos saugojimo panacėja vis užmetamas nemokamo transporto jaukas. Gal tikrai kelionė be bilieto sudomins lietuvius? Politikai, ypač prieš rinkimus, mielai ištraukia nemokamų autobusų kozirį, esą tai svarbi darnaus judumo mieste dalis. Juk prieš nosį turime Talino pavyzdį: čia miestiečiai jau šešerius metus keliauja už dyka. Deja, aiškėja, kad nemokamos kelionės visų bėdų neišspręs.
 

UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Stebėtojų tarybos narys Liutauras Stoškus nemokamo viešojo transporto klausimu skeptiškas. Juk karšta vasaros popietė autobuse ir taip primena viešąją pirtį, o keleiviai kaip silkės statinėje gabenami visais metų laikais. „Štai ką mes turime: piko metu šešis septynis keleivius kvadratiniame metre! Vadinasi, viršijamos visos normos. Kur sodinsime keleivius?“ – retoriškai klausė L.Stoškus.

 
Atsiradus nemokamam transportui sulauksime vartotojų pagausėjimo, tad reikėtų padidinti ir autobusų skaičių, įrengti papildomų juostų viešajam transportui, antraip kentės kokybė. Be to, nemokamas viešasis transportas toli gražu negarantuoja švaresnio oro ir sveikesnės visuomenės. Pasak L.Stoškaus, daugelyje užsienio miestų, kuriuose įvesdinta ši iniciatyva, sumažėjo pėsčiųjų: viešuoju transportu įveikiami maršrutai, kuriuos anksčiau žmonės žingsniuodavo pėsčiomis. O automobilių vartotojų išliko beveik tiek pat.
 

Autobusas – nepatrauklu
Prieš kalbant apie nemokamą transportą, reikia atsižvelgti į kintančius vartotojų poreikius, tikina specialistai. Juk perpildyti ir apšnerkšti autobusai išties mažai patrauklūs. Šiuolaikiniam miestiečiui itin svarbus komfortas ir kokybė. Anot L.Stoškaus, viešojo transporto žmonės vengia ne dėl paslaugų kaštų, o dėl patogumo trūkumo: „Kodėl dabar žmonės nevažinėja viešuoju transportu? Dėl kokybės. Kitas dalykas – greitis ir dažnumas.“
Žinoma, gyventojų poreikiai regione ir miestuose skirtingi. Jei viešasis transportas kursuoja kas kelias minutes, jis nebėra teisė, jis paslauga, už kurią didžiuosiuose miestuose žmonės linkę sumokėti – kad tik būtų švariau ir patogiau, tikina Europos mobilumo valdymo platformos atstovė dr. Kristina Gaučė.
 

O štai provincijoje viešasis transportas nėra lengvai pasiekiamas, autobusai kursuoja gerokai rečiau. „Yra begalė vietų, kur mobilumas turėtų būti vertinamas ne kaip paslauga, o kaip teisė – maži miesteliai, rajonai. Tačiau didžiuosiuose miestuose kitaip: aš esu smulkioji verslininkė ir kasdien važiuoju viešuoju transportu, man nereikia jo daryti nemokamo. Reikia vengti nemokamą viešąjį transportą daryti nepatrauklų kontingento prasme“, – teigė K.Gaučė. Taigi, norint skatinti naudojimąsi autobusais, pirmiausia reikia kalbėti ne apie nemokamas paslaugas, o apie už bilietus surenkamų lėšų prasmingą panaudojimą.

 
Komentaras
Darnaus judumo ekspertas prie Aplinkos ministerijos Jonas Damidavičius: 

- Reikia atkreipti dėmesį, kad darnaus judumo tikslams įgyvendinti vien tik infrastruktūrinių priemonių nepakaks. Svarbu didelį dėmesį skirti ir švietimui bei kelionės įpročių keitimui. Tą galima daryti įvairiais būdai ir kanalais: darželiuose ir mokyklose per saugaus eismo pamokėles, organizuojant įvairias akcijas, kampanijas, kurios supažindina visuomenę su kasdieninio keliavimo ypatumais ir naudomis. Kalbant apie nemokamą viešąjį transportą, dažnu atveju praktikoje matoma, kad miestams šią paslaugą padarius nemokamą ja naudotis daugiau pradeda ne automobilių vairuotojai, o pėstieji, kurie pradeda trumpus atstumus (1-2 stoteles) įveikinėti viešuoju transportu, kai anksčiau judėdavo pėsčiomis. Atsižvelgiant į tai, automobilių skaičius drastiškai nemažėtų, aplinkos taršos greičiausiai nepavyktų sumažinti vien tik nemokama viešojo transporto paslauga.


lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 
 
 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    Lėtiniai skausmai kantrybės šarvų nepramušė

    Lėtiniai skausmai kantrybės šarvų nepramušė

    „Būčiau susirgusi vėžiu, senai būčiau mirusi, o nuo šios ligos mirtis neateis. Nebent galėjau mirti nuo vaistų“...
    Ir rašo, ir gydo. Kas?

    Ir rašo, ir gydo. Kas?

    Matyti virš kompiuterio palinkusį, klaviatūrą barbenantį mediką – gana įprasta: žodžiais nugula paciento ligos istori...

    Budinti vaistinė


    Vaistininkai: receptus galime pratęsti ir patys

    Vaistininkai: receptus galime pratęsti ir patys

    Gydytojai išrašydami receptus daro daug klaidų, pratęsti receptą poliklinikoje pacientui nepatogu. Vaistininkai siūl...
    Vaistų prieinamumas: ar pakanka finansavimo?

    Vaistų prieinamumas: ar pakanka finansavimo?

    „Kompensavimo sistema ir sąlygos pacientams laiku įsigyti reikalingų vaistų turėtų būti gerinamos“, – Seimo Svei...

    razinka


    Sveika šeima


    Buriavimas: mėlynos kojos, bet rami galva

    Kad buriavimas yra vandens sportas, žino kiekvienas. Tačiau ties čia daugelio žinios apie šią sporto šaką tikriausiai ir baigiasi. Kuo ypatingas buriavimas, kokia jo nauda ir žala sveikatai, kaip įveikti jūrligę ir krantligę, pasakoja buriavimo akademijos „Vėjo pamušalai“ įkūrėjas Vilius Tamkvaitis.

    Sveikatos horoskopas


    Lakpkričio 23-29 d.

    Avi­nas
    Šią sa­vai­tę šil­čiau ren­ki­tės ir ven­ki­te skers­vė­jų. Tre­čia­die­nį ga­li­te su­sap­nuo­ti pra­na­šiš­ką sap­ną. Šeš­ta­die­nis - tin­ka­ma die­na są­na­rių gy­dy­mui ir spe­cia­liems mankš­tos pra­ti­mams.

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    JAV – rekordinis vaistų trūkumas

    Medikamentų krizė JAV pasiekė didžiulį mastą – šalyje šiuo metu trūksta daugiau negu 300 pavadinimų vaistų. Amerikos sveikatos sistemos farmacininkų draugijos vadovas (ASHP) Paul W.Abramowitz CNN teigė, kad šalyje labiausiai trūksta injekcinių vaistų. Problemai spręsti jau teikiamos rekomendacijos. Visgi ka...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Savigrauža. Širdgėla. Susikrimtimas
    Henrikas Vaitiekūnas Savigrauža. Širdgėla. Susikrimtimas
    Ir turtuoliai verkia
    Henrikas Vaitiekūnas Ir turtuoliai verkia
    Kas po devintu prakaitu slypi?
    Henrikas Vaitiekūnas Kas po devintu prakaitu slypi?

    Naujas numeris