Rinkos analitikų „Grand View Research“ duomenimis, sveikatingumo pleistrų rinka pernai siekė beveik 10 milijardų dolerių ir kasmet sparčiai auga. Gamintojai žada stebuklus – mažinti stresą, valyti organizmą, gerinti miego kokybę. Vienintelė problema: už šiuos stebuklus tenka pakloti iki 2 tūkst. dolerių, nors veikimo principų negali paaiškinti net pačių kompanijų vadovai.
Kai Sasekso hercogienė Meghan Markle buvo pastebėta su mėlynu apvaliu lipduku ant riešo, socialiniai tinklai kaito nuo komentarų. Buvo skelbiama, kad ant hercogienės rankos – „biosignalų apdorojimo diskas“. „NuCalm“ prekės ženklas netrukus pranešė apie rekordinius pardavimus, o sveikatingumo pleistrai tapo karščiausia sveikatos industrijos tema.
Ištyrę stebuklų nerado
Kai Sasekso hercogienė Meghan Markle buvo pastebėta su mėlynu apvaliu lipduku ant riešo, socialiniai tinklai kaito nuo komentarų. Buvo skelbiama, kad ant hercogienės rankos – „biosignalų apdorojimo diskas“, žadantis ramybę ir atsipalaidavimą be jokių vaistų. „NuCalm“ prekės ženklas netrukus pranešė apie rekordinius pardavimus, o sveikatingumo pleistrai tapo karščiausia sveikatos industrijos tema.
Britų žiniasklaida „NuCalm“ svetainę pavadino marketingo žargono enciklopedija, kurią „derėtų studijuoti kiekvienoje rinkodaros klasėje“. Sveikatingumo pleistrų aprašymuose gausu pseudomokslinių terminų: „neuroakustinė technologija“, paslaptingos „osciliacijos“ ir „vibracijos“, neva keičiančios smegenų bangas. Kompanijos pažadai irgi skamba įspūdingai: greitas, gilus ir ilgalaikis poveikis, lygiavertis dviem valandoms miego vos per 20 minučių.
Toronto universiteto neurologas dr. Matthew Burke'as, ištyręs „NuCalm“ pleistrus, buvo kategoriškas: čia nėra jokio mokslo. „Kompanija kalba apie kažkokius „biodažnius“, kuriuos jų produktas tariamai pagauna ir sutvarko – viskas miglota. Tai tėra paprasčiausias lipdukas.“
Harvardo medicinos mokyklos tyrimas, kurį „NuCalm“ dažnai cituoja kaip neva įrodantį jų pleistrų efektyvumą, pasirodė esąs atliktas su visai kitu produktu – sena 6 tūkst. dolerių vertės medicinine įranga, naudojančia elektros impulsus. Be to, tyrime dalyvavo vos 12 žmonių, ir, kaip „The Guardian“ patvirtino tyrimo vadovas Chung-Kang Pengas, rezultatai niekada nebuvo publikuoti dėl per mažos imties.
Vadovas paaiškinti nesugebėjo
„NuCalm“ vadovas Jimas Poole’as – ne neuromokslininkas, bet psichologijos bakalauras. „The Guardian“ paprašytas paaiškinti, kaip veikia pleistrai, jis įspėjo: „Nersime į kietą, aukšto lygio mokslą.“
Miglotam pasakojimui apie Tesla rites, šešiasluoksnius osciliatorius ir „perikardinio meridiano takus“ įsivažiavus, pats J.Poole’as sutriko: „Nežinau, ar verta tai spausdinti vartotojams, bet bandau jums paaiškinti, ką darome, gerai?“ Vėliau jis prisipažino, kad 99 procentai žmonijos vis dar nesupranta, kaip veikia jo produktas.
J.Poole'as gyrėsi, kad „NuCalm“ trylika metų bendradarbiauja su Pentagonu, moko FBI naujokus ir aprūpina „FedEx“ pilotus. Nei FBI, nei Gynybos departamentas žniasklaidai šių teiginių nepatvirtino.
Placebas už įspūdingą kainą
Anot dr. Matthew Burke’o, sveikatingumo lipdukai gali padėti žmonėms atsipalaiduoti, tačiau ne dėl tų priežasčių, kurias reklamuoja kompanijos. „Jei šie produktai veikia, tai tik dėl placebo efekto. Tikėtina, kad šie lipdukai padeda žmonėms tik psichologiškai – jie jaučiasi gydomi“, – teigia jis.
Mokslininkas aiškina, kad nuoširdus žmonių tikėjimas pleistro nauda biologiškai keičia smegenis – išsiskiria endorfinai ir dopaminas, du neurotransmiteriai, skatinantys gerą savijautą. Šie pokyčiai, anot jo, negydo vėžio, bet gali padėti jaustis mažiau prislėgtam, patirti mažiau skausmo. Problema ta, kad už šį placebo efektą žmonėms tenka suploti įspūdingą kainą – „NuCalm“ sistema su pleistrais, akių kauke ir programėle kainuoja apie 2 tūkst. dolerių.
Vadina apgaule
Panašūs pleistrai skandalingai pagarsėjo ir anksčiau.
2017 metais aktorė Gwyneth Paltrow savo „Goop“ platformoje pardavinėjo „Body Vibes“ pleistrus, kurie neva gerina savijautą ir padeda subalansuoti energiją. Žvaigždė teigė, kad jie pagaminti iš tos pačios medžiagos, kuri naudojama NASA skafandruose astronautų gyvybiniams rodikliams stebėti. NASA atstovai šiuos teiginius greitai paneigė. Kaip rašo „The Guardian“, buvęs NASA žmogiškųjų tyrimų padalinio vyriausiasis mokslininkas „Body Vibes“ produktus pavadino „visiška nesąmone“.
Panašiai sveikatos specialistai vadina ir šiandien itin populiarius detoksikacinius pleistrus pėdoms, „ištraukiančius toksinus“ nakties metu. Ryte nuimtas pleistras būna patamsėjęs – tai gamintojai vadina toksinų pašalinimo įrodymu.
Knygos „The Gospel of Wellness“ autorė Rina Raphael taktiką, kai įmonės manipuliuoja moksliniais terminais, siekdamos apgauti pirkėjus, vadina „mokslo plovimu“. „Žmonės mato sudėtingus terminus, grafikus, nuorodas į tyrimus ir galvoja: „Tai negali neveikti!“ Nors visa tai – gryna apgaulė“, – sako ji.
Sveikatos ekspertai aiškina, kad pleistrai tamsėja ne dėl toksinų, bet dėl prakaito ir drėgmės reakcijos su lipduko medžiagomis. Nėra jokių mokslinių įrodymų, kad per pėdų odą būtų galima ištraukti sunkiuosius metalus, pesticidus ar kitus nuodus.
Komentaras
„Gintarinės vaistinės“ vaistininkė Laura Vanagaitė:
.jpg)
- Teigiama, kad ant odos klijuojami pleistrai gali turėti poveikį sveikatai – mažinti nerimą, skausmą, padėti kovoti su nemiga, skatinti detoksikaciją ar pagerinti kvėpavimą. Jie veikia transderminiu būdu – kai veiklioji medžiaga prasiskverbia per viršutinį odos sluoksnį, pasiekia kraujotakos kapiliarus ir iš ten patenka į sisteminę kraujotaką. Tokių produktų efektyvumas priklauso nuo daugelio veiksnių: molekulės dydžio – kuo ji mažesnė, tuo geresnis pasisavinimas; taip pat nuo medžiagų tirpumo riebaluose ir vandenyje, odos būklės bei veikliosios medžiagos koncentracijos.
Iš visų rinkoje siūlomų pleistrų moksliškai ištirti tik nikotino, hormonų bei skausmą malšinančių vaistų pleistrai. Šie preparatai registruojami kaip receptiniai arba nereceptiniai vaistai ir yra griežtai testuojami.
Nereikėtų pasikliauti vien klientų atsiliepimais ar nuomonės formuotojų reklama. Ieškokite ir patikimų mokslinių tyrimų. Įvertinkite, ar produkto veikimo principas yra fiziologiškai įmanomas, ar nurodyta sudėtis ir veikliosios medžiagos aiškios bei logiškos. Jei etiketėje tik žolelių pavadinimai be veikliųjų medžiagų kiekių – tikėtis poveikio neverta. Sąžiningas gamintojas visada pabrėš, kad tai tik pagalbinė priemonė, skirta tam tikriems simptomams mažinti.
Placebo efektas – realus ir kartais netgi naudingas. Jei žmogus jaučia pagerėjimą, net jei produktas nėra pagrįstas moksliškai, poveikis vis tiek yra tikras. Viskas labai individualu, tačiau svarbu išlaikyti realistiškus lūkesčius.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: