Visi skirtingi, tačiau tilps po vienu mokyklos stogu

Jurgita Ramanauskienė
2023-09-01
Bendrojo ugdymo mokyklos išgyvena permainų laikotarpį. Vis daugiau specialiųjų poreikių turinčių vaikų integruojami į mokymosi procesą, o tai skatina labiau susitelkti tiek pedagogus, tiek pagalbos specialistus. Reali patirtis rodo, jog vardan bendro tikslo galima suremti pečius ir nuversti kalnus.
Visi skirtingi, tačiau tilps po vienu mokyklos stogu
Atvirose klasėse kartu su kitais mokiniais ugdysis po du tris didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius, taip pat po kelis vidutinius specialius poreikius turinčius vaikus. Bendras šioje klasėje besimokančių mokinių skaičius bus mažesnis negu įprastoje klasėje.

Komentuoja specialistė
Kauno J. ir P. Vileišių mokyklos direktorė Dalia Lapėnienė:
 
Nuoširdžios intencijos
Atviros mokinių įvairovei klasės mokykloje suteikia daugiau galimybių įvairiems vaikams, jų tėvams, mokytojams. „Manome, kad išplėtoję darbą su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais labiau atliepsime į XXI a. 3-čio dešimtmečio realybę. Kaip teigia švietimo, mokslo ir sporto ministro patarėjas Ignas Gaižiūnas, turime sudaryti kuo geresnes sąlygas įvairių gebėjimų ir ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukčiai į bendrojo ugdymo mokyklas, suteikti kiekvienam vaikui jo poreikius atitinkantį ugdymą“, – sako Kauno J. ir P. Vileišių mokyklos direktorė Dalia Lapėnienė.

 
Kita vertus, pašnekovė sutinka, jog ateityje laukia dar daug sunkaus darbo – tiek pertvarkant mokymosi procesą, rengiant kvalifikuotus specialistus, tiek keičiant visuomenės nusistatymą. „Žmonės dar išsigandę ir pasimetę, dažniausiai nuogąstauja, jog sutriks didžiosios dalies mokinių darbas pamokose. Tokias nuostatas skatina nepakankamas specialistų, kurie turėtų padėti didelius specialiuosius poreikius turintiems mokiniams, skaičius bei mokytojų kompetencijos gilinimas ir plėtojimas pažinti, ugdyti šiuos ypatingus vaikus“, – pastebi mokyklos vadovė.
 
Adaptuojama aplinka
Mokyklos aplinka turi būti saugi, patogi, šiuolaikiška, funkcionali, greitai pritaikoma skirtingoms veikloms, informatyvi. Kreipiamas dėmesys į kabinetų išdėstymą, tualetų skaičių ir pasiekiamumą, valgyklos, bibliotekos lokaciją, poilsio vietų įrengimą.
 
„Organizuojant ugdymą specialiųjų poreikių turintiems vaikams, papildomai reikia pagalvoti apie saugias erdves ar sensorinį kambarį, kuriame mokiniai gali nusiraminti, pailsėti, atsigauti ir po kurio laiko grįžti į mokymo aplinką“, – teigia pašnekovė. Ji papildo, jog mokykloje reikia turėti mokymosi erdves, atskirtas nuo bendrojo ugdymosi klasių, kuriose galėtų dirbti pagalbos mokiniui specialistai su keliais specialiųjų poreikių mokiniais.
 
Inventoriaus įsigijimas susijęs su papildomomis išlaidomis. „Mokykloje turime turėti tinkamas mokymo priemones ir aprūpinti jomis specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius. Darbas su vaikais, turinčiais elgesio ir emocijų, autizmo spektro sutrikimų, judesio, intelekto ir kitų sutrikimų, skiriasi, – pasakoja direktorė. – Džiugu, kad Kauno miesto savivaldybės projektas dėl Atvirųjų klasių steigimo pateko į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos finansuojamų projektų sąrašą.“
 
Dar vienas svarbus svertas ugdymo procese – pedagogai. „Pasak ilgamečio pedagogo P.Martinaičio, mokyklos vadovui tenka užduotis suburti mokytojus, kurie būtų dvasiškai turtingos asmenybės, įsišakniję savo kultūroje ir gebėtų užmegzti ryšius su ugdytiniais“, – prisimena D. Lapėnienė. Kalbėdama apie pedagogų pasirengimą, mokyklos direktorė akcentuoja savybes, tokias kaip dalykinės ir socialinės kompetencijos, pozityvios nuostatos, priimant mokinių ugdymosi poreikių įvairovę, gebėjimas dirbti komandoje ir bendradarbiauti. 

 
Tikslas – tobulėti kartu
„Siekiant geresnių ugdymo rezultatų, mokytojui tenka glaudžiai bendrauti su kolegomis, pagalbos mokiniui specialistais, mokiniais bei jų tėvais, taip pat atnaujinti žinias ir ugdyti kompetenciją darbui su įvairių poreikių mokiniais. Prireikus konsultuojamės su kitų institucijų specialistais, pvz., su Pedagogine psichologine tarnyba“, – sako mokyklos vadovė. Pasak D.Lapėnienės, svarbu mokytojams, pagalbos vaikui specialistams kaskart ieškoti tinkamų mokymo būdų, mokymo medžiagos ir turėti motyvacijos bei energijos šiam darbui, nes kiekvienas mokinys, tame tarpe ir specialiųjų poreikių vaikas, yra individualus.
 
„Krūviai yra dideli. Norėdamas tinkamai pasiruošti šiuolaikinį skaitmenizuotą pasaulį atspindinčiai pamokai, mokytojas užtrunka ne vieną valandą. Mišriose klasėse yra ir gabių, motyvuotų, ir specialiųjų poreikių turinčių mokinių, todėl mokymo medžiaga turi būti kruopščiai atrinkta ir parengta“, – pabrėžia direktorė. Pašnekovė akcentuoja, jog mokytojo padėjėjas padeda mokiniui nenuklysti nuo pamokos eigos, girdėti ir suprasti mokytojo užduotis, tačiau, jei padėjėjas neturi pedagoginio išsilavinimo, visas krūvis tenka mokytojui.

 
Švietimo pagalbos specialistų komandą sudaro specialusis pedagogas, logopedas, psichologas, socialinis pedagogas, mokytojo/mokinio padėjėjai. „Siekiant gerinti mokyklos mikroklimatą bei užtikrinti mokinių saugumą ir kartu plėtoti įtraukųjį ugdymą, vykdomos įvairios prevencinės veiklos smurto ir patyčių bei kitomis temomis programos. Atliekami klasių mikroklimato tyrimai, sudaromi priemonių planai mikroklimatui gerinti. Vyksta kassavaitiniai Vaiko gerovės komisijos susirinkimai“, – vardina D. Lapėnienė.
 
Asmeninė patirtis
„Šiais metais pradedančios veikti mokinių įvairovei atviros klasės yra pilotinis projektas, todėl mums, mokytojams ir specialistams, tai yra nauja. Klausėme seminarus, dalyvavome mokymuose, turėjome ilgalaikes konsultacijas su PPT tarnyba, bendradarbiavome su VDU mokslininkais. Pamažu susidėliojo matmenys, kaip mokytojų patirtis, išmintis ir žinios sąveikauja šiame atsakingame asmenybės ugdymo etape. Galvojame, tai padės įgyvendinti šiandienos aktualiją – įtraukiojo ugdymo transformacijas švietime“, – tikisi mokyklos direktorė.
 
Mokykloje kuriamos dvi atvirosios klasės (pirma ir penkta), kuriose turės galimybę mokytis specialius ugdymo poreikius turintys mokiniai. Atviroje klasėje kartu su kitais mokiniais ugdysis po du tris didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius, taip pat po kelis vidutinius specialius poreikius turinčius vaikus. Bendras šioje klasėje besimokančių mokinių skaičius bus mažesnis negu įprastoje klasėje, dalį laiko dirbs du mokytojai arba mokytojas ir specialusis pedagogas. Visą laiką dirbs mokytojo padėjėjas, kuris padės šiems ypatingiems vaikams integruotis į bendruomenę.
 
D.Lapėnienė su viltimi žvelgia į ateinančius mokslo metus: „Mes siekiame padaryti viską, ką galime, kad užtikrintume lygias galimybes įvairių poreikių mokiniams tiek socialiniu, tiek švietimo lygiu. Tikiu ir žinau, mokyklos mokytojai, pagalbos mokiniui specialistai, techninis personalas dirbs profesionaliai, kūrybingai ir iš širdies.“

lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 
 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    K.Mateikaitė-Pipirienė: patirti kalnų magiją verta

    K.Mateikaitė-Pipirienė: patirti kalnų magiją verta

    Kalnų gydytoja. Tokią Lietuvoje neįprastą specializaciją įgijusi nefrologė Kastė Mateikaitė-Pipirienė puikiai žino, kokie reikalai...
    P.Aldakauskaitė: sunku pasakyti: „padarėme viską, ką galėjome...“

    P.Aldakauskaitė: sunku pasakyti: „padarėme viską, ką galėjome...“

    „Medicina – dinamiška sritis, kurioje niekada negali sustoti. Būdami šios specialybės atstovai, kiekvieną dieną išgyvename ...

    Budinti vaistinė


    Vaistų trūksta jau ir ligoninėse

    Vaistų trūksta jau ir ligoninėse

    Vaistų tiekimo sutrikimai – nemenkas rūpestis. Vaikų bronchų astmai gydyti mažų dozių inhaliatoriai didmeninės vaistų prekyb...
    Vaistininkai: geidžiami, bet nevertinami

    Vaistininkai: geidžiami, bet nevertinami

    Nors šalies vaistinių tinklas yra vienas tankiausių Europoje, o vaistininkų skaičius, tenkantis gyventojams, viršija...

    razinka


    Sveikatos horoskopas


    Lakpkričio 23-29 d.

    Avi­nas
    Šią sa­vai­tę šil­čiau ren­ki­tės ir ven­ki­te skers­vė­jų. Tre­čia­die­nį ga­li­te su­sap­nuo­ti pra­na­šiš­ką sap­ną. Šeš­ta­die­nis - tin­ka­ma die­na są­na­rių gy­dy­mui ir spe­cia­liems mankš­tos pra­ti­mams.

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Brazilijos policijoje – savižudybių epidemija

    Šokiruojanti statistika atskleidžia, kad savižudybės tapo dažniausia Brazilijos teisėsaugos pareigūnų mirties priežastimi, aplenkdamos žūtis susišaudymuose ar nusikaltėlių išpuoliuose: kas antrą dieną vienas policininkas žūsta pakėlęs prieš save ranką. Ekspertai teigia, kad šią tragišką tende...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Statistika: tikėjimas ir pasitikėjimas
    Henrikas Vaitiekūnas Statistika: tikėjimas ir pasitikėjimas
    Pabėgti nuo alopecijos
    Henrikas Vaitiekūnas Pabėgti nuo alopecijos
    Erzelynė: galvose ir kitur
    Henrikas Vaitiekūnas Erzelynė: galvose ir kitur

    Naujas numeris