Apžvelgusi pastarųjų trejų metų atliktus patikrinimus dėl slaugos paslaugų Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT) nustatė, kad 80-90 proc. atvejų asmens sveikatos priežiūros paslaugos buvo teiktos nekokybiškai, pažeidžiant teisės aktų reikalavimus. Apie pateiktas išvadas ir apie situaciją slaugos įstaigose kalbiname Kauno K. Griniaus Slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninės direktorę Editą Jankauskienę.
„Kaip pagrindinę personalo perspektyvos problematiką, įvardinčiau ne jo trūkumą dabartiniu momentu, bet nepakankamą slaugos finansavimą“, – sako Kauno K. Griniaus Slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninės direktorė Edita Jankauskienė.
- Kaip vertinate slaugos paslaugų kokybės vertinimo išvadas, pateiktas Akreditavimo tarnybos?
- Norėčiau pažymėti, kad VASPVT išvados nėra absoliutus neigiamas slaugos paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos vertinimas. Manau, tikėtis tokio masto veiklos kaip slauga nepriekaištingo organizavimo bei vykdymo būtų nepagrįstas lūkestis. Todėl šiuo atveju ir yra būtini kontrolės mechanizmai, kurie leistų nustatyti neatitiktis bei gydymo įstaigų veiklą perspektyvoje planuoti taip, kad negatyvios patirtys būtų pašalintos. Pozityviai vertinu tai, jog problemos yra pripažįstamos, pastebimos, diskutuojamos. Išvadas yra sunku įvertinti, nes jose nėra nagrinėjami konkretūs netinkamo asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo atvejai, todėl tai laikytina bendro pobūdžio informacija.
- Socialiniuose tinkluose gausu nuomonių ir atsiliepimų apie nepakankamą paslaugų kokybę slaugos įstaigose. Kiek per metus gaunate nusiskundimų iš pacientų artimųjų dėl pacientų priežiūros ir slaugos?
- Per metus ligoninės administracija sulaukia po keletą pacientų ar jų artimųjų skundų. Tiesa, absoliuti dauguma pacientų ar jų artimųjų skundų yra nepagrįsti, nes medicinos mokslas negali sustabdyti natūralius asmens senėjimo procesų. Ligoninės veikloje vadovaujamės asmens sveikatos priežiūra reglamentuojančiais teisės aktais bei gerosiomis atskirų medicinos procesų praktikomis, todėl kartais pacientų artimieji susikuria perdėtus bei nepagrįstus lūkesčius, kylančius iš asmeninių artimojo slaugymo namuose patirčių.
- Daug kalbama apie slaugytojų trūkumą ne tik slaugos, bet ir kitose gydymo įstaigose Koks realus darbo krūvis tenka jūsų ligoninės slaugos specialistams, slaugytojų padėjėjams?
- Ligoninėje šiuo metu bendrosios praktikos slaugytojas slaugo dvidešimt trisdešimt pacientų dienos metu, o paliatyviojoje – dvylika šešiolika, o slaugytojo padėjėjas slaugo dvidešimt dvidešimt keturis pacientus viso budėjimo metu, paliatyviojoje slaugoje – dešimt dvylika pacientų. Šių pajėgumų pakanka teikti kokybiškas slaugos, palaikomojo gydymo bei paliatyviosios pagalbos paslaugas. Kaip pagrindinę personalo perspektyvos problematiką, įvardinčiau ne jo trūkumą dabartiniu momentu, bet nepakankamą slaugos finansavimą.
Komentaras
Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktorė Nora Ribokienė:
- Pagrindiniai radiniai slaugos paslaugas teikiančiose įstaigose ir jų pagrindu konstatuoti teisės aktų pažeidimai:
Nepakankamai ar neišsamiai vertinama ir aprašoma pacientų sveikatos būklė;
Diagnostikos ir gydymo trūkumai – neskiriami laboratoriniai tyrimai ligos dinamikai įvertinti, nevertinami jų rezultatai ir nekoreguojamas gydymas, atsižvelgiant į jų rezultatus;
Netinkama pragulų prevencija – nevertinta pragulų atsiradimo rizika, laipsniai, dinamika, nenaudoti specialūs, apsaugantys nuo pragulų, čiužiniai;
Viršijamos kompetencijos ar įgaliojimai – slaugytojos savarankiškai skiria vaistus, priima sprendimus dėl pacientų sveikatos būklės, viršijant kompetenciją, apibrėžtą atitinkamoje Lietuvos medicinos normoje;
Kai kuriais atvejais, esant poreikiui, neužtikrinamos gydytojo specialisto paslaugos (terapinio profilio, psichiatro) ar stacionarinis gydymas kitoje ligoninėje;
Fizinio suvaržymo priemonių taikymo pažeidimai – taikytos priemonės gydytojui psichiatrui neįvertinus paciento sveikatos būklės, sprendimą dėl fizinio suvaržymo priima slaugytojai;
Netinkamai (periodiškumo, išsamumo aspektais) pildyti medicininiai dokumentai, nesivadovaujant nustatyta tvarka arba apskritai neparengta medicininių dokumentų pildymo tvarka;
Neparengti privalomi vidaus dokumentai arba jų nuostatos prieštarauja įstatymams, SAM įsakymams (pvz.: nėra nurodyta pacientų kreipimosi į įstaigą tvarka, pacientų teisės ir pareigos įstaigoje, pacientų lankymo, išrašymo ir perkėlimo į kitas asmens sveikatos priežiūros įstaigas tvarka, ginčų ir konfliktų tarp įstaigos ir pacientų sprendimo tvarka, informacijos pacientui ir jo artimiesiems apie jo sveikatos būklę teikimo tvarka);
Nepakankama specialistų kvalifikacija – nebaigta privaloma papildoma profesinės kvalifikacijos tobulinimo programa.
Akreditavimo tarnyba, siekdama gerinti teikiamų slaugos paslaugų kokybę, pateikė siūlymus ir juos pristatė SAM:
Parengti stacionarines slaugos paslaugas gaunančių pacientų priežiūros ir sveikatos būklės vertinimo protokolus;
Parengti stacionarines slaugos paslaugas gaunančių pacientų medicininių dokumentų pildymo reikalavimus.
Parengti stacionarines slaugos paslaugas gaunančių pacientų tikėtinų nepageidaujamų įvykių prevencijos ir valdymo protokolus.
Atsižvelgdama į nustatomus paslaugų trūkumus bei pažeidimus, Akreditavimo tarnyba papildė šiuo metu SAM rengiamą Palaikomojo gydymo ir slaugos paslaugos teikimo reikalavimų aprašą būtinais paslaugų kokybės gerinimo reikalavimais.
Be to, Akreditavimo tarnyba pasitarimo su SAM metu nutarė, jog 2023 m. būtų tikslinga atlikti planinius konsoliduotus patikrinimus palaikomojo gydymo ir slaugos paslaugas teikiančiose įstaigose. Šie patikrinimai, kuomet pasitelkiami keli Akreditavimo tarnybos skyriai ir jų specialistų kompetencijos, leidžia identifikuoti sistemines slaugos sektoriaus problemas bei pasiūlyti tinkamiausius jų sprendimo būdus.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: