Nuotolinė stebėsena iš esmės keičia kasdienę sveikatos priežiūrą – tai tarsi virtualus asistentas, atidžiai sekantis jūsų pacientų būklę ištisą parą. Ši paslauga ne tik didina jų pasitenkinimą, bet ir taupo medikų laiką. Kviečiame susipažinti su lietuvių sukurta nuotolinės sveikatos stebėsenos platforma „emetry.health“, kuri išsiskiria galimybe integruoti duomenis į elektroninio sveikatos įrašo sistemą.
Nuotolinės stebėsenos sistema „emetry.health“ – nuolat renka ir sistemina pacientų sveikatos parametrus be medikų įsikišimo – būnant namuose, atostogaujant. Kiekvienas pacientas aprūpinamas lagaminėliu su reikalingais matavimo prietaisais: kraujospūdžio aparatu, gliukomačiu, pulsoksimetru, spirometru, svarstyklėmis, rodančiomis ne tik kūno svorį, bet ir kompoziciją, išmaniuoju laikrodžiu.
Sąsaja su ESĮ
Nuotolinės sveikatos stebėsenos technologija keičia tradicinę sveikatos priežiūrą – tai tarsi virtualus asistentas, atidžiai prižiūrintis ir analizuojantis jūsų pacientų būklę visą parą. Ši inovacija jau ateina į sveikatos priežiūros įstaigas, todėl renkantis nuotolinės stebėsenos sistemą verta pagalvoti, kaip seksis ją susieti su visa likusia gydymo įstaigos informacine sistema.
Kol kas šioje srityje pažangiausias yra lietuviškas nuotolinės stebėsenos produktas „emetry.health“, todėl pakvietėme jo kūrėjus papasakoti apie siūlomus funkcionalumus. Sistemą sukūrusios bendrovės „Softdent“ direktorius Rytis Naginevičius pabrėžia: „emetry.health“ išties tapo pirmu pasirinkimu gydymo įstaigoms dėl sklandžios integracijos su elektroninio sveikatos įrašo (ESĮ) sistema per daugelio naudojamą posistemę FOXUS.
„Mūsų nuotolinė stebėsena atsirado pirmoji Lietuvoje – veikiame nuo 2019 metų ir per tą laiką sukaupėme net iki 700 klientų patirtį Lietuvoje, Portugalijoje bei Šveicarijoje. Tai leido ištobulinti veiksmingas metodikas, technologijas, kurias nuolat toliau vystome“, – pasakojo R.Naginevičius.
Siekdami dar greitesnio atgalinio ryšio apie produktą jie įsteigė pirminės sveikatos priežiūros įstaigą „Drobės kliniką“, tapusia savotiška inovacijų laboratorija, kurioje testuojami naujausi IT sprendimai, idant klientus pasiektų kuo kokybiškesnis rezultatas.
Nereikia net telefono
Kaip žinoma, nuotolinės sveikatos stebėsenos sistema nuolat renka ir sistemina pacientų sveikatos parametrus be medikų įsikišimo – būnant namuose, atostogaujant.
Kiekvienas pacientas aprūpinamas lagaminėliu su reikalingais matavimo prietaisais: kraujospūdžio aparatu, gliukomačiu, pulsoksimetru, spirometru, svarstyklėmis, rodančiomis ne tik kūno svorį, bet ir kompoziciją, išmaniuoju laikrodžiu.
„Emetry.health“ programos vadovė Viktorija Tauraitė pabrėžia, kad didelis jų siūlomo produkto privalumas, jog norint juo naudotis pacientui nereikia turėti išmanaus telefono, diegtis specialių programėlių. „Pastebėję, kad daliai pacientų naudotis šiomis inovacijomis sudėtinga, sukūrėme mobilią stotelę, kurią tereikia prijungti prie elektros ir interneto ir ji pati renka duomenis bei siunčia juos į mūsų duomenų bazę“, – pasakojo V.Tauraitė.
„Vienas pagrindinių mūsų tikslų, kad sistema būtų paprasta naudotis. Jei pacientui tenka aiškintis dėl prietaisų veikimo, duomenų perdavimo, nesklandumų neišvengsime“, – konstatavo pašnekovė.
Lengviau medikams
„Didžiuojamės, kad mus renkasi privačios gydymo įstaigos, kurios jau įžvelgė, jog mūsų produktą naudoti apsimoka. Žinome, kad klientai skaičiuoja kiekvieną išleistą eurą, todėl esame reiklūs patys sau ir stengiamės, kad dirbti su mumis būtų naudinga“, – pasakojo V.Tauraitė.
Ji pastebi, kad nuotolinio sveikatos monitoringo poreikis didelis ir auga toliau. Po pandemijos atsiradusios nuotolinės konsultacijos yra patogios tiek medikams, tiek pacientams, o su šia sistema jos tampa dar efektyvesnės. Nuotolinė stebėsena leidžia sumažinti vizitų pas gydytojus skaičių, valdyti pacientų srautus, optimizuoti darbą, bet tuo pačiu turėti geresnius gydymo rezultatus.
Nuotolinės stebėsenos sistema gali būti pritaikyta prie įvairių sveikatos priežiūros scenarijų ir naudojama ne tik pirminėje priežiūroje, bet ir ligoninėse, slaugos namuose, reabilitacijos įstaigose ir kitur, kadangi gyvybinių rodiklių stebėjimas svarbus tiek sergant lėtinėmis ligomis, tiek sveikstant po operacijų, traumų. Telemetrija populiarėja ir tarp individualių asmenų, norint prevenciškai pasirūpinti savo sveikata ar stebėti artimųjų būklę.
Šeimos gydytojas: tai patogi sistema
Šeimos gydytojas Mindaugas Dūdonis jau kuris laikas dirba su „emetry.health“. Ji pasiteisino dėl kelių priežasčių. Pirmoji, kad visa informacija talpinama ne tik atskiroje platformoje, bet ir paciento kortelėje, kur yra visi svarbūs duomenys: laboratoriniai tyrimai, vizitų gydymo įstaigose informacija, ligų kodai, paskirtas gydymas.
„Patogu, kad, užuot naršius skirtingose programose, galima iškart matyti nuotolinio stebėjimo duomenų sąsajas su vartojamais vaistais, tyrimais ir kita sveikatos informacija e.sveikatoje. Tai leidžia greičiau vertinti paciento būklę, pavyzdžiui, kaip kinta jo cholesterolis, kraujo spaudimas, pradėjus tam tikrus vartoti vaistus ir panašiai“, – kalbėjo M.Dūdonis.
Šeimos gydytojas Mindaugas Dūdonis:
- Gydytojas gali priimti duomenimis pagrįstus sprendimus ir daryti įžvalgas, kurios kitaip liktų nepastebėtos, mat analogiškam rezultatui pasiekti reikėtų rinkti ir analizuoti milžiniškus duomenų kiekius. Praktiškai tai tiesiog neįmanoma. Šiuo atveju gaunu jau susistemintą informaciją – ataskaitas su grafikais, kreivėmis, nuokrypiais nuo normos.
„Gydytojas gali priimti duomenimis pagrįstus sprendimus ir daryti įžvalgas, kurios kitaip liktų nepastebėtos, mat analogiškam rezultatui pasiekti reikėtų rinkti ir analizuoti milžiniškus duomenų kiekius. Praktiškai tai tiesiog neįmanoma. Šiuo atveju gaunu jau susistemintą informaciją – ataskaitas su grafikais, kreivėmis, nuokrypiais nuo normos. Tereikia tuo naudotis paciento labui“, – kalbėjo M.Dūdonis.
Jis atkreipia dėmesį, kad nuotolinis stebėjimas padeda išvengti ir subjektyvių vertinimų, nes pacientai savo būklę apibūdina skirtingai, pateikia ir klaidinančių duomenų. O kur dar balto chalato sindromas – programos kūrėjai jau pastebėjo atvejus, kai pacientų kraujospūdis, temperatūra sukyla tik gydytojo kabinete, o namuose visada atitinka normą. Skirti vaistus tokiems pacientams būtų klaida.
Produktą papildys naujovės
R.Naginevičius atkreipia dėmesį, kad „emetry.health“ renkamų sveikatos parametrų sąrašas nėra baigtinis. „Šiuo metu dirbame su Holterio tyrimu. Bendradarbiaudami su viena šalies ligonine rudenį testuosime aparatą, kuris padės aptikti prieširdžių virpėjimą. Greitu laiku jis bus įdiegtas ir į visą mūsų siūlomą nuotolinės sveikatos priežiūros paslaugų paketą“, – pasakojo R.Naginevičius.
„Gydymo įstaigose neretai naudojami senesnio modelio prietaisai, bet mes dirbame su pačiu naujausiu Holterio modeliu. Netrukus pasirodysiantis aparatas yra klijuojamas ant krūtinės ir jo nereikia nusiimti nei maudantis, nei miegant – kardiogramą jis braižo septyniasdešimt dvi valandas be pertraukos“, – kalbėjo bendrovės direktorius.
Be to, tradiciškai atliekant tyrimą gydytojui reikia įvertinti didelį duomenų srautą. O šis produktas taupys mediko darbo laiką ir pateiks sisteminius duomenis.
Nors „emetry.health“ jau dabar per posistemę FOXUS turi sąryšį su elektroninio sveikatos įrašo sistema, ateityje planuojama žengti dar toliau. „Jau turime minčių, kaip galėtume duomenis perkelti į bendrą Lietuvos e.sveikatos sistemą. Turime patirtį ir galimybes tai padaryti“, – patikino R.Naginevičius.
Dar viena inovacija, su kuria šiuo metu dirbama, – dėžutė vaistams, kuri pypsės, atėjus laikui išgerti medikamentus. Netrukus telemetrijos sistemą papildys ir aplinkos parametrus matuojantys įrenginiai.
Stebimi nuotoliu – sveikesni
Šeimos gydytoju dirbantis M.Dūdonis tvirtina, kad telemetrija skatina pacientus atsakingiau žiūrėti į sveikatą, teigiami pokyčiai motyvuoja palaikyti sveikus įpročius. „Dėl to lengviau ir gydytojui, nes kontroliuojantys savo būklę žmonės rečiau suserga arba serga lengviau“, – pastebėjo pašnekovas.
V.Tauraitė atskleidė, kad vienas pagrindinių iššūkių produkto kūrėjams buvo išlaikyti paciento norą rūpintis savo sveikata: „Tiek Lietuvoje, tiek užsienyje kurį laiką panaudoję prietaisus pacientai ilgainiui pradeda tai daryti rečiau, rezultatams gerėjant nukrypsta nuo sveikos gyvensenos plano.“
„Tačiau mums pavyko rasti sprendimą, kaip suaktyvinti pacientų susidomėjimą: pastebėjome, kad įsitraukus gydytojui motyvacija didėja. Todėl pacientams siunčiame ne tik priminimų žinutes, bet ir kasmėnesines apžvalgas su gydytojo komentarais“, – pasakojo V.Tauraitė.
Tai maksimaliai automatizuota – dirbtinis intelektas suformuoja ataskaitas apie pasiekimus, palygina su praėjusiu laikotarpiu, parodo ne tik asmeninį progresą, bet ir palygina su populiacijos vidurkiu konkretaus amžiaus ir lyties demografinėje grupėje.
„Gydytojui pakanka peržvelgti ir pridėti trumpą komentarą: pakviesti apsilankyti gydymo įstaigoje, pasiūlyti koreguoti gydymą ar tiesiog pasidžiaugus paskatinti taip pat judėti toliau“, – užbaigė V.Tauraitė.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: