Į pacientus orientuota POLA akcija „Neieškok voko, žinok, kokios galimybės pacientams turi būti užtikrinamos“ medikų bendruomenėje sukėlė diskusijas. Vieni tikino, jog reklama įžeidžianti, kiti - kad bent karantino metu galima buvo susilaikyti, treti net linkėjo pacientų organizacijai bankrutuoti. Iš kilusio pasipiktinimo panašu, jog kalbai pasisukus apie korupciją labiausiai trūkta bendradarbiavimo tarp pacientų ir medikų.
Pagalbos onkologiniams pacientams asociacijos POLA prezidentas Šarūnas Narbutas:

- POLA turbūt yra vienintelė pacientų organizacija šalyje, kuri skiria dėmesį korupcijos klausimams sveikatos sektoriuje. Rengiame konferencijas Seime, imamės įvairių iniciatyvų. Plakatai - jokia naujiena. Pernai darėme tą patį su ta pačia žinute: neduok kyšio, nes jis prastesnės paslaugos įrodymas. Žinutės nėra tiesiog mūsų sugalvotos. Prieš pradėdami iniciatyvas apklausėme medikus, su kuriais bendradarbiaujame. Tokių reakcijų kaip iš Lietuvos medikų sąjūdžio nebuvo. Mus žeidžia, kad rengdami pilietiškas iniciatyvas, skirtas pacientams, sulaukiame tokios reakcijos. Žinutes rengiame kartu su „Transparency International“ ir Jaunųjų gydytojų asociacija. Pernai mūsų plakatai sulaukė panašios nuomonės - kaip mes drįstame? Galiu pasakyti, jog drįsime ir toliau kelti tas negeroves, kurios bado akis.
Remiamės STT korupcijos žemėlapiu, kur sveikatos sektorius išlieka tarp korumpuočiausių, ir iš pacientų apie tai girdime. Kai statistika nelieka biurokratų stalčiuose, o yra paviešinama, sulaukiame tokios reakcijos. Žinutė skirta žmonėms, kurie dar prisimena sovietmetį, kuomet norėdamas gauti paslaugą greičiau ar geriau turėdavai duoti kyšį. Šiandien situacija pasikeitusi ir faktai rodo, jog to nereikia. Koronaviruso akivaizdoje nenoriu konfrontuoti su medikais, tačiau įvairiausių epitetų sulaukėme tik pasirodžius šiems plakatams. Tada bandžiau argumentais paaiškinti, jog tai orientuota ne į gydytoją, o į pacientą, kad informacija pagrįsta skaičiais. Socialiniame tinkle sukurtoje medikų grupėje jaučiuosi nuolatos kaltas. Vėl kilus pasipiktinimui į išsakytus kaltinimus tiesiog nebereagavau. Gavome ir elektroninių medikų laiškų, su linkėjimais bankrutuoti, raginimų atsiprašyti, nes gėda... Jei toks supratimas, kad tie, kas turi kitokią nuomonę ar drįsta pasakyti nepatogius dalykus, turi bankrutuoti, tikrai nematome galimybių tęsti konstruktyvų dialogą.
Lietuvos medikų sąjūdžio vadovė Živilė Gudlevičienė:
.jpg)
- Priemonių dėl šios reklamos nesiėmėme, tačiau akcentuojame, net ir kalbėdami su Šarūnu, jog tai nėra etiška reklama. Ne kartą esu dalyvavusi POLA rengiamuose susitikimuose ir paskaitose su „Transparency International“, kur buvo pateikiamos pacientų apklausos. Jose nurodoma, kad vos dvylika procentų apklaustųjų galvojo, jog iš jų reikalaujama kyšio. Tik vienas faktas ir tuo remiantis jie paima ir sukuria tokią reklamą – neduok gydytojui kyšio, ne kyšis gydo ir panašiai. Tai tikrai žeidžia didžiąją daugumą medikų bendruomenės. Mes nesakome, kad nėra kyšius imančių, bet šiais laikais tai - pavieniai atvejai, senoji karta. O tokios žinutės įžeidžia didžiąją dalį medikų. Vyresnės kartos pacientai tiesiog patys nori duoti vokelį. Pati žinau tokių atvejų, kai net susistumdoma gydymo įstaigų koridoriuose, kai pacientas bruka tą vokelį. Mūsų mintis ir yra, kad reklamoje reikia orientuotis į pacientą, o ne į mediką.
Dabar reklama kelia asociacijas, kad medikai reikalauja kyšio. Pirmiausia reikia edukuoti pacientą, kad jis net nenorėtų duoti to kyšio. Žinutė turėtų būti, kad gydytojai jo iš jūsų nereikalauja. Nesusimokėsite nei už geresnę slaugą ar paslaugą, nei už gydytojo šypseną.
Su mumis apie šiuos plakatus tikrai nebuvo kalbėta ir jau ne pirmą kartą pastebime, kad POLA mus daugeliu atveju ignoruoja. Net ir kai Seime vyko spaudos konferencija dėl biudžeto svarstymo, buvo labai negražiai pasielgta teigiant, jog padidinus medikams atlyginimus mirs pacientai, nes neliks pinigų vaistams. Ir tuomet kalbėjome, kad tai neatsakinga gydytojų atžvilgiu. Medikų bendruomenei jau atsibodo būti dėl visko kaltiems. Ko gero, vieną kartą, kad ir po šių plakatų matome, jog veržiasi pyktis ir, matyt, reikės imtis atsakomųjų veiksmų.
Jaunųjų gydytojų asociacijos prezidentė Kristina Norvainytė:

- Reklamą mačiau, kilusio ažiotažo tarp medikų intensyviai nesekiau, tik girdėjau, jog buvo kilęs nepasitenkinimas. Mes, jaunoji karta, galbūt esame mažiau susidūrę su korupcija ir ji mums mažiau asocijuojasi su kyšių davimu. Galbūt vyresnės kartos medikai šiuo atveju sureagavo šiek tiek karščiau, nes jiems tai yra susiję su labai daug skaudulių. Jaunimas jų nematė ir apie juos žino tik iš nuogirdų, kaip buvo seniau. Keičiantis situacijai ir vyresnioji karta nori atsiriboti nuo to suponavimo, kad vokeliai iš viso dar egzistuoja. Tad manau, kad įsijungia psichologinis gynybinis mechanizmas, bet kartu suprantame, jog tie kyšiai vis dar egzistuoja. Ar reklama galėjo būti etiškesnė? Galbūt. Suprantu besipiktinančius, bet turbūt svarbu ir mums, medikams, visuomenei transliuoti tas svarbias žinutes, kuo garsiau apie tai kalbėti.
Reikia didesnio tiek pacientų, tiek medikų bendradarbiavimo, kad visi aiškiai suprastų savo atsakomybes. Ar man yra siūlę pacientai kyšį? Taip. Didmiesčiuose ši praktika gal mažiau gaji, bet regionuose... Kai atsisakai, pacientai pasimeta, bet vis tiek toliau siūlo. Vienintelis veiksmingas argumentas, kai sakai, jog jūs žeidžiate mano garbę ir orumą. Bet kabinetą pacientas vis tiek palieka ir pasimetęs, ir gal net šiek tiek piktas.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: