„Turime apskambinti tūkstančius pacientų ir, vietoj nuotolinės konsultacijos, pasiūlyti kontaktinį vizitą“, - pasakojo medikai po to, kai Vyriausybė priėmė sprendimą, jog gydymo įstaigose nuotolinėms konsultacijoms nebebus teikiama pirmenybė.
Kadangi gydymo įstaigose pernelyg lėtai atnaujinamas tiesioginis paslaugų teikimas, Vyriausybė apsisprendė, jog pirmenybė turi būti teikiama tiesioginėms gydytojų konsultacijoms.
Talonai suplanuoti mėnesiui į priekį
„Sunkiai sekasi, kadangi talonai nuotolinėms konsultacijoms buvo išdalinti visam mėnesiui į priekį, o teisę dėl kontaktinių vizitų buvome palikę spręsti gydytojui. Bet kontaktinių konsultacijų, gydytojų sprendimu, turėjome ne tiek ir mažai. Kas trečias talonas buvo skirtas gyvam vizitui pas šeimos arba vaikų ligų gydytoją“, - sakė Tauragės rajono PSPC direktorius Donatas Petrošius.
Pasak įstaigos vadovo, pandemijos metu gydytojams gal buvo netgi sunkiau priprasti prie nuotolinių konsultacijų, kuomet teko iš esmės perorganizuoti visą darbą su pacientais.
„Žiūrėsime, kiek yra likusių talonų nuotolinėms konsultacijoms, šiuos stengsimės pakeisti į kontaktinius vizitus“, - sakė įstaigos vadovas, pridurdamas, jog keičiasi ir pacientų požiūris. Dalis jų labiau nori pasinaudoti nuotoline paslauga, ypač išrašant vaistus ar siuntimus.
Kadangi gydymo įstaigose pernelyg lėtai atnaujinamas tiesioginis paslaugų teikimas, Vyriausybė apsisprendė, jog pirmenybė turi būti teikiama tiesioginėms gydytojų konsultacijoms. Remiantis atnaujinta tvarka, pirmoji šeimos gydytojo komandos nario ir gydytojo specialisto konsultacija turi būti teikiama tiesioginiu būdu, išskyrus tuos atvejus, kai pacientui įtariama užkrečiamoji liga ir paciento būklė leidžia jam suteikti konsultaciją nuotoliniu būdu.
Turi apskambinti tūkstančius pacientų
„Mūsų įstaigoje antrinio lygio specialistai liepos mėnesį į darbą įsijungė jau visu pajėgumu – pasiekėme per aštuoniasdešimt procentų praėjusių metų lygį. Dabar yra ministro įsakymas, kad nuotolinės konsultacijos netampa prioritetinės, tai yra šeimos gydytojai priima pacientus gyvai. Bet susiduriame su problema, kad pacientai jau buvo užregistruoti nuotolinei konsultacijos ir dabar turime su jais iš naujo susisiekti, išsiaiškinti situaciją, ar nėra karščiuojantis, ir pasiūlyti kontaktinę konsultaciją“, - sakė sostinės Centro poliklinikos direktorius Kęstutis Štaras.
Vadovas neslepia, kad darbuotojams, pirmiausiai registratorėms, joms talkina ir administratorės, tenka didžiulis krūvis. O ir pacientų reakcija, sužinojus, kad vietoj telefoninės konsultacijos gaus gyvą, būna įvairi.
„Dalis nenori atvykti, klausia, o kodėl negalite pakonsultuoti telefonu. Paaiškiname, kad yra pasikeitusi ministro tvarka ir galutinį sprendimą priima šeimos gydytojas. Bet atsisakančiųjų atvykti nėra masiškai. Kiti apsidžiaugia, kad pagaliau bus galima gyvai pasikalbėti su gydytoju, slaugytojomis“, - sakė K.Štaras.
Paklaustas, kaip medikams sekasi laviruoti tarp dažnai besikeičiančių ministro įsakymų, K.Štaras sako, jog medikai jau yra užgrūdinti.
„Be abejo, įsakymą, kada jis įsigalioja nuo kitos dienos, išleisti yra paprasta. Bet reikia suprasti, kad tvarkos keitimas yra sudėtingas procesas. Tiek pacientas, tiek medikas suplanuoja darbus į priekį ir staiga visą tvarką pakeisti tikrai sudėtinga. Bet mes jau esame užgrūdinti“, - sako K.Štaras.
Palikta laisvesnė tvarka
„Nors pirminiam lygiui yra nuimtas prioritetas teikti nuotolines konsultacijas, tiesioginės taikomos tuo atveju, jeigu paciento būklė yra akivaizdžiai paūmėjusi, nežinoma priežastis ir jeigu tai nėra infekcinė liga. Kitaip tariant, yra palikta laisvesnė tvarka“, - sakė Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininkė, šeimos gydytoja Toma Kundrotė.
Anot jos, prieita prie gana racionalaus sprendimo, kuriuo šeimos gydytojai nesiskundžia.
„Iš pradžių norėjo padaryti taip, kad pirminiam lygiui visos nuotolinės konsultacijos būtų tiesioginės, kas yra visiškas absurdas. Nes, kaip žinote, atliekame daug biurokratinio darbo, kurį galime padaryti ir be paciento. Jeigu jam reikia n-ąjį kartą siuntimo pas kurį nors specialistą, jei daug metų žmogus yra tiriamas dėl glaukomos, ar jam būtina atvykti pas šeimos gydytoją? Tikrai nereikia! Jį dėl to vis tiek stebi okulistas“, - sako T.Kondrotė.
Kitiems, jos žodžiais tariant, būtina pasirodyti gydytojui. Pavyzdžiui, vairuotojo sveikatos patikra: nuotoliniu būdu nepatikrinsi nei akių, nei klausos.
Pasak jos, daliai pacientų nuotolinės konsultacijos yra gera išeitis, jie tuo džiaugiasi ir naudojasi ir net nenori su mediku susitikti gyvai. „Pasikalbi su pacientu ir jeigu matai, kad yra gyvos konsultacijos poreikis, tau neaiški jo diagnozė, be abejo, reikėtų apžiūrėti. Ir kitus gydytojus skatinčiau tai daryti. Bet jeigu viskas yra aišku kaip ant delno arba reikalingi tik formalūs dalykai, pavyzdžiui, siuntimų rašymas, nėra prasmės eiti. Pacientai džiaugiasi, kad nereikia atvykti bei laukti už gydytojo kabineto durų“, - sako T.Kundrotė.
Komentaras
Bendrosios praktikos (šeimos) gydytojų asociacijos prezidentas prof. Julius Kalibatas:
- Ministro įsakymu prioritetas nuotolinėms konsultacijoms yra atmestas. Bet dalis nuotolinių konsultacijų išlieka. Aišku, nuotolinės konsultacijos galimos puikiausiai, kada yra lėtinė liga ir reikia pratęsti vaistus, kada ligonis vartoja medikamentus ir jam prasideda kokia nors alerginė reakcija. Tada gydytojas gali pasakyti, vaisto nevartokite, atvykite pas mane ir užrašo vizitui.
Mano nuomone, nuotolines konsultacijas reikia itin gerai reglamentuoti. Daugelyje šalių teko stebėti, kad konkrečiai nuotolinės konsultacijos vykdomos tam tikru laiku, pavyzdžiui, nuo devintos iki dešimtos valandos ryto ir visi pacientai žino, kad tik tuo metu galima skambinti. Tai gali reglamentuoti pačios įstaigos arba ministro įsakymas, kad, gink Dieve, nuotolinės konsultacijos negali būti, jei yra nauja liga, nematytas, nežinomas ligonis, kad jam nebūtų padaryta žalos. Visą laiką sakiau studentams ir gydytojams, kad neapžiūrėjus paciento, negalima skirti nei gydymo, nei vaistų. Koronavirusas ir pandemija šiek tiek pakeitė situacija, šeimos daktarai pradėjo daryti tai, ko buvo mokami... nedaryti.
Bet kokiu atveju, kuo mažiau nuotolinių konsultacijų, tuo geriau, tuo aukštesnė suteikiamų paslaugų kokybė. Kada buvo paskelbtas karantinas, nuotolinės konsultacijos nepagerino gydymo ir diagnostikos kokybės, priešingai, netgi šiek tiek pažemino. Ir nei gydytojai buvo patenkinti, nei pacientai. O dabar prisikaupė tiek masė sveikatos problemų, masė vizitų buvo atidėta ir tos problemos susivyniojo į didžiulį kamuolį.
Žinoma, ši ministerija ir jos vadovavimas specifinis. Per daug nesidžiaugia nei šeimos gydytojai, nei administracija, nes tikrai įsakymai įsakymus keičia. Kompensuojamųjų vaistų sąrašai buvo keičiami taip dažnai, kad gydytojai nespėdavo priprasti prie vienų vaistų, staigia atsiranda kiti. Manau, kad problemų gydytojams ši ministerija sukūrė daugiau negu reikėtų, vietoj to, kad jas padėtų spręsti.
Komentuoti: