Motociklininkus pražudo noras paskraidyti

Miglė Petkutė
2024-09-12
„Tyrimai ne kartą parodė, kad motociklų saugumas yra keliomis dešimtimis kartų mažesnis nei automobilių“, – sako kelių eismo specialistas Saulius Šuminas. Vis dažniau pasigirstant pranešimų apie A1 kategorijos transporto priemonių avarijas, specialistai įspėja nepasiduoti norui praskrieti gatvėmis, o dėmesį atkreipti ne tik į greitį, bet ir į oro, kelio sąlygas.
Motociklininkus pražudo noras paskraidyti
Iš 100 eismo įvykiuose dalyvaujančių motociklų ir mopedų vairuotojų žūsta ar sunkiai sužalojama 19 eismo dalyvių, vidutiniškai kasmet žūsta 17 motociklų vairuotojų.

Didžiausias mirtingumas
 
Transporto kompetencijų agentūros (TKA) duomenimis, iš eismo dalyvių didžiausia rizika žūti ar būti sunkiai susižeistiems tenka motociklų ir mopedų vairuotojams. Iš 100 eismo įvykiuose dalyvaujančių motociklų ir mopedų vairuotojų žūsta ar sunkiai sužalojama 19 eismo dalyvių, vidutiniškai kasmet žūsta 17 motociklų vairuotojų. Šių metų pirmą pusmetį žuvo du motociklininkų vairuotojai ir 17 motociklų vairuotojų, tai – 10 asmenų daugiau nei pernai.
 
„Atsižvelgiant į eismo įvykių aplinkybes bei nukentėjusius eismo dalyvius TKA specialistai sudarė labiausiai nerimą keliančių problemų penketuką. Nustatyta, kad viena didžiausių rizikų žūti pagal eismo įvykio pobūdį ir aplinkybes – atsitrenkimas į medį. Neužtikrintas saugumas šalikelėse – vienas požymių, parodančių, jog keliai Lietuvoje vis dar nėra pakankamai saugūs. Norint nebeturėti žuvusiųjų eismo įvykiuose, ypač svarbu užtikrinti saugią kelių infrastruktūrą. Už kelių priežiūrą atsakingos įmonės privalo šalinti juose esančius saugos trūkumus, o rekonstruojant ar tiesiant naujus kelius būtina atsižvelgti į visų eismo dalyvių saugumą, – teigė TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas.
 

„Regitros“ duomenimis, pastaraisiais metais yra matoma auganti tendencija norinčiųjų įgyti A, A1, A2 kategorijos (motociklai ir triračiai) teisę vairuoti: 2023 m. mokslus pradėjo 6118 asmenų, o vos per šešis šių metų mėnesius – 5003. Daugiausia norinčiųjų yra 16-25 ir 26-35 metų amžiaus kategorijose. 
 
Kaltinami vairuotojai
 
S.Šuminas komentavo, kad avarijų priežastys yra vairuotojų patirties stoka, nemokėjimas įvertinti situacijos. Statistiškai daugiausiai įvykių nutinka užmiestyje ir dažniausiai tai būna ne susidūrimas, o nesuvaldymas transporto priemonės, nuvažiavimas nuo kelio ar atsitrenkimas į medį.
 
„Tyrimai ne kartą parodė, kad motociklų saugumas yra keliomis dešimtimis kartų mažesnis nei automobilių, todėl vairuojant motociklą yra didesnė tikimybė pakliūti į eismo įvykį ir susižaloti. A1 kategorijos transporto priemonė yra manevringa, greita, dėl to kiti vairuotojai ne visada sugeba įvertinti atvažiuojančios transporto priemonės greitį. Didžiuosiuose miestuose būna daugiau eismo įvykių dėl gyventojų koncentracijos, bet mažiau pasekmių. Užmiestyje motociklininkai lekia didesniu greičiu“, – aiškino S.Šuminas.
 

Kelių eismo specialistas Saulius Šuminas atkreipė dėmesį, kad visuomenėje vis dar tvirtai įsišakniję mitai apie motociklus – dažniausiai kaltė yra suverčiama vairuotojui: „Devyniasdešimt procentų atvejų įvykis bus įvardintas kaip vairuotojo kaltė. Taip yra todėl, kad įvykio priežastį reikia rasti greitai, o draudikams žinoti, kas yra kaltas. Viena pagrindinių vairuotojų žūties priežasčių – motociklininkai nuvažiuodami nuo kelio atsitrenkė į medį. Jeigu būtų pasitelkti inžineriniai sprendimai, kurie neleistų motociklui nuvažiuoti nuo kelio, atitvarai, kurie atskirtų eismo srautus, būtų galima situaciją suvaldyti, bet tokios priemonės yra brangios.“

 
Motociklas yra sezoninė transporto priemonė, pavasarį jų vis daugiau išrieda į kelius, o rudenį grįžta į garažus, todėl kitų transporto priemonių vairuotojai nelabai žino, kaip jos veikia bei koks yra jų galingumas.
 
„Pagal Europos Sąjungos direktyvą, yra nustatytas amžius, nuo kada galima vairuoti motociklą. Gauti leidimą vairuoti A1 kategorijos transporto priemonę galima nuo šešiolikos, bet kai kurios šalys pavėlina amžių skatindamos rinktis ne motociklą, o automobilį“, – pasakojo specialistas.
 

Jis pabrėžė, kad vos teisę įgiję vairuotojai skuba pasipuikuoti nesuprasdami, kad važiuoti motociklu dideliu greičiu reikia pasiruošimo: „Jei vairuotojas turi patirties, jis adaptuojasi prie blogo oro, pasirenka tinkamą greitį, bet jeigu esant blogam orui, lyjant, krentant lapams jis važiuojant įprastu ritmu, aišku, avarijos tikimybė tampa didesnė.“
 
Mokomi atsakingai
 
„Regitra“ Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus vadovė Ingrida Čiapė pasakojo, kad vairavimo egzaminas yra detalus ir susideda iš kelių dalių.
 

„Teorijos egzaminą sudaro 35 klausimai iš Kelių eismo taisyklių bei apie saugų eismą: 30 jų yra bendrieji klausimai ir 5 – specifiniai, skirti konkrečiai kategorijai. Tik A1, A2 ir A transporto priemonių kategorijų vairuotojams skirtos temos: apsauginių reikmenų naudojimas, motociklininkų matomumas kitiems eismo dalyviams ir specifiniai rizikos veiksniai ir su sauga keliuose susiję mechaniniai transporto priemonės ypatumai. Na, o kalbant apie praktikos egzaminą, jį sudaro dvi dalys: specialūs manevrai aikštelėje bei važiavimas realiame eisme“, – aiškino ji.
 
Tinkama apranga laikoma tokia, kuri skirta apsaugoti motociklininką, važiuojantį asfalto ar betono danga: šalmas, alkūnių, kelių ir pečių apsaugos, pirštinės bei batai.

 
Komentaras
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė:
 
- Kelyje esate ne vienas – yra pėstieji, kitos transporto priemonės, įskaitant dviračius, mopedus, autobusus, elektrines mikrojudumo priemones, todėl svarbu elgtis protingai, rūpintis savo ir kitų saugumu kelyje ir neskubėti – geriau dvidešimt minučių vėliau nei dvidešimt metų per anksti. Būkite dėmesingi ir susikaupę – vairuojant, ypač mieste, atsipalaiduoti negalima. Dažniausiai eismo įvykiai įvyksta dėl to, kad nesilaikoma saugaus atstumo, tiek iki priekyje važiuojančios transporto priemonės, tiek iš šono.
 
Dalyvauti viešajame eisme leidžiama su motociklu, kuris yra įregistruotas, apdraustas, turi galiojančią privalomąją techninę apžiūrą, tam skirtoje vietoje vertikalioje plokštumoje pritvirtintą valstybinio numerio ženklą, neviršija teisės aktuose nustatyto triukšmo lygio. Pasirenkant važiavimo greitį, privaloma atsižvelgti į važiavimo sąlygas, vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir krovinį, meteorologines sąlygas, eismo intensyvumą, kad būtų galima sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties, lėtinti važiavimo greitį ir prireikus sustoti, jeigu to reikia dėl susidariusių aplinkybių, ypač kai blogas matomumas.
 
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 
 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    Akušeriai lenda iš gydytojų šešėlio

    „Pagaliau nebereikės, negražiai kalbant, virti gydytojui kavos“, – ilgai lauktais pokyčiais džiaugiasi Lietuvos ...
    J.Buterlevičiūtė: gyventi kančioje nėra normalu

    J.Buterlevičiūtė: gyventi kančioje nėra normalu

    „Jis taip vaitodavo iš skausmo, kad galvą užsidengdavo pagalve“, – apie sunkiai sergančiųjų kasdienybę pasakoja skausmo specialist...

    Budinti vaistinė


    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vaistinėlė padės pasiruošti blogiausiam scenarijui

    Vasaros sezonui įgaunant pagreitį, specialistai perspėja atkreipti dėmesį į kelionių vaistinėlės sudėtį – ją būtina ruo&scar...
    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    Istorijos dulkes nupūtus: neįprastos pokario vaistinės

    „Sperminas skystas – vartojamas prie bendro silpnumo, po infekcinių susirgimų, prie neurastenijos, prie širdies...

    razinka


    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Su kiekvienu laipsniu kyla ir savižudybių skaičius

    JAV psichiatrė dr. Narissa Price perspėja, kad ekstremalaus karščio pavojai kur kas didesni nei vien dehidratacija ar šilumos smūgis. „Jei turite psichikos sveikatos problemų, pavyzdžiui, nuotaikos, nerimo sutrikimų, sergate depresija ar šizofrenija, ekstremalus karštis situaciją gali dar labiau paa&...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    Pažinti sapioseksualą
    Henrikas Vaitiekūnas Pažinti sapioseksualą
    Kai kelionė tampa gyvybės klausimu: onkologinių pacientų pavėžėjimas
    Marius Čiurlionis Kai kelionė tampa gyvybės klausimu: onkologinių pacientų pavėžėjimas
    Socdemų sveikatos reforma Jums kainuos sveikatą ir pažeis Konstituciją
    Vytautas Mitalas Socdemų sveikatos reforma Jums kainuos sveikatą ir pažeis Konstituciją

    Naujas numeris