Net ir pakėlus normines studijų kainas, valstybės finansuojamų vietų skaičius pirmosios pakopos ir vientiso sioms sveikatos priežiūros stu- dijoms liks toks pat kaip ir praėjusiais metais, žada švietimo, mokslo ir sporto viceministras Gintautas Jakštas.
- Kokį poveikį aukštojo mokslo studijoms turės COVID-19 pandemija?
Pandemijos padarinius vertinti dar sudėtinga – juos galima tik prognozuoti. Didžiausią įtaką turėjo karantinas, privertęs visas veiklas organizuoti nuotoliniu būdu. Aukštasis mokslas turėjo greitai persiorientuoti. Tai turbūt esminis pokytis, apie kurį buvo kalbama gerą dešimtmetį. Bet kol neatsirado į jį stipriau galinčios pastūmėti išorinės jėgos, į šį pokytį nebuvo koncentruotasi. Tačiau privertus pandemijai aukštosios mokyklos greitai prisitaikė. Manau, kad po pandemijos universitetai elgsis skirtingai: vieni grįš prie įprastinio mokymo, kiti dalį veiklos ateityje bandys vykdyti nuotoliniu būdu. Žinoma, nuotolinės paskaitos visiškai nepakeis „gyvo“ mokymo – ypač ten, kur reikalingi laboratoriniai darbai arba menų krypties studijose. Tačiau kai kuriose paskaitose nemaža dalis turinio galėtų būti pateikiama nuotoliniu būdu. Tai mus išlaisvintų geografiškai, viskas būtų arčiau. Jei prieš trisdešimt metų siekėme, kad kiekviena apskritis turėtų aukštąją mokyklą, o nuo namų ją būtų galima pasiekti per keliasdešimt minučių, dabar atstumas nebėra tiek svarbus. Būdami Lietuvoje, galime studijuoti ir užsienio universitetuose. Nuotolinis ugdymas studijų procesui suteikia lankstumo. Žinoma, aukštesnės jo kokybės link dar reikia atlikti daug žingsnių.
- Metų pradžioje padidintos norminės studijų kainos, taip pat paskelbti planai mažinti valstybės finansuojamų vietų skaičių. Kaip šie pokyčiai palies sveikatos priežiūros studijas?
- Norminių studijų kainų padidinimas sveikatos priežiūros studijoms neturėtų atnešti didelių pokyčių. Padidėjus vienam studentui tenkančiam valstybės finansavimui, galima tikėtis aukštesnės studijų kokybės. Neigiamų padarinių neturėtų būti. Dar iki šio sprendimo priėmimo valstybės nefinansuojamų vietų kainos sveikatos priežiūros studijose buvo didesnės nei tos, kurias apmokėdavo valstybė. Aukštųjų mokyklų teigimu, valstybės finansavimas nepadengdavo studijų procesui reikalingų išlaidų.
Valstybės finansuojamų vietų mažinimas pirmosios pakopos bei vientisosioms studijoms šiemet vyko socialinių mokslų, teisės, verslo ir vadybos kryptyse. Praėjusiais metais nemokamų vietų skaičius joms buvo padidintas daugiau nei du kartus, o tai sukėlė sisteminį šoką – į jas pradėjo perstoti už savo lėšas studijavę, tačiau valstybės finansavimą norėję gauti antrakursiai. Visose kitose kryptyse paliktas praėjusių metų valstybės finansuojamų vietų skaičius.
Palyginti su praėjusiais metais sumažėjo valstybės finansuojamų vietų skaičius medicinos rezidentūrai. Lietuva yra tarp trijų Europos šalių, kur šimtui tūkstančių gyventojų tenka didžiausias gydytojų skaičius, o tūkstančiui gyventojų tenkantis medicinos absolventų skaičius – ketvirtas pagal dydį. Su slaugytojais situacija priešinga – jų skaičius šimtui tūkstančių gyventojų mažesnis nei Europos vidurkis, o parengimas – ketvirtas pagal žemumą. Ar norime, kad išliktų tokia sistema? Matyt, kad ne. Todėl turime galvoti, kaip pritraukti daugiau slaugytojų. Medikų parengimas, žiūrint į visą studijų ciklą, pats brangiausias. Todėl planavimas šioje srityje turi vykti labai atsakingai.
- Aukštųjų mokyklų atstovai teigia, kad egzistuoja sveikatos priežiūros specialistų ir paslaugų poreikio planavimo problema. Tai pripažįsta ir Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai. Ar numatoma ką nors keisti planuojant specialistų poreikį, kaip prie to žada prisidėti Švietimo, mokslo ir sporto ministerija?
- Ministerija skyrė projektinių Europos Sąjungos fondų lėšų Vyriausybės strateginės analizės centrui (STRATA – red. past.), kuris turėjo sukurti valstybės finansavimo planavimo modelį. Buvo parengta abstrakti metodika, kurią sieksime pritaikyti. Esame sukūrę darbo grupę, kuri peržiūrės mokslo ir studijų institucijų finansavimo modelį. Šio proceso dalis bus ir valstybės finansuojamų vietų planavimas. STRATA prognozuoja medicinos specialistų poreikį. Tačiau norėdami tikslesnių prognozių, turime turėti aiškią sveikatos priežiūros paslaugų tinklo viziją. Ankstesnė Vyriausybė buvo paruošusi atitinkamą reformą, tačiau ji nebuvo patvirtinta. Žiūrėsime, ar bus toliau bandoma tobulinti sveikatos priežiūros paslaugų tinklą, nes jis nėra efektyvus ir neatliepia dabartinių standartų. Už specialistų planavimą atsakinga Sveikatos apsaugos ministerija, o mes padėsime įvesti bendrus principus ir įgyvendinti planus. Pats planavimas dabar nėra blogas, tiesiog reikėtų patobulinti kiekvieną jo elementą.
Rezidentams valstybės finansuojamų vietų skiriama ne mažiau, nei jų suplanuota vientisosioms studijoms. Problemų atsiranda tada, kuomet tiek dėl kainų, tiek dėl medicinos studijų populiarumo universitetai priima daug studentų į valstybės nefinansuojamas vietas. Pastaraisiais metais jų skaičius išaugo dvigubai. Vientisąsias medicinos studijas baigę absolventai daugeliu atveju negali tapti tikrais gydytojais nebaigę rezidentūros. Šiame etape būtų siekis turėti tik valstybės finansuojamas vietas. Tačiau, kai valstybės nefinansuojamų studentų skaičius yra taip išpūstas, valstybė tikrai nėra pajėgi visiems studijuojantiems rezidentūroje užtikrinti finansavimą. Todėl tikrai turime pergalvoti specialistų planavimo sistemą. Žinoma, aukštosios mokyklos yra autonominės institucijos, todėl negalime reguliuoti priėmimo į valstybės nefinansuojamas vietas.
- Kaip reikėtų suvaldyti jaunų sveikatos priežiūros specialistų migraciją?
- Migracijos nesuvaldysime. Pasaulis yra globalus, todėl žmonės migruoja. Turėtume siekti, kad migracija nebūtų vienkryptė – kad nebūtume tik specialistus eksportuojanti šalis, bet ir jų pritrauktume. Palaikyti specialistų, kurie kitose šalyse gauna didesnius atlyginimus nei Lietuvoje, teigiamą migraciją yra sudėtinga. Viskas remiasi į tai, kokias jiems galime pasiūlyti sąlygas. Tačiau net jei jos prilygtų toms, kokios yra kitose šalyse, vis tiek atsiras išvykstančių, kurie norės pagyventi ar padirbti kitur – natūrali migracija bus. Žinoma, migracija, kuri vyksta vien ieškant geresnių darbo sąlygų, mūsų netenkina. Sveikatos apsaugai skiriama lėšų dalis nuo BVP nėra didelė. O specialistų kiekis, palyginti su kitomis šalimis pagal gyventojų skaičių, yra labai didelis. Todėl užtikrinti geras sąlygas sudėtinga. Jeigu patobulinsime sistemą ir investuosime į gyventojų skatinimą rūpintis savo sveikata, sportuoti, tuomet reikės mažiau sveikatos priežiūros paslaugų, o specialistams bus galima mokėti didesnį darbo užmokestį ir sukurti geresnes sąlygas.
Dirbtinai sulaikyti migruojančių specialistų, matyt, nepavyks. Galbūt galima svarstyti apie absolventų įsipareigojimą keletą metų padirbti Lietuvoje mainais už valstybės finansavimą ar papildomą skatinimą. Tačiau, kaip rodo statistika, absolventai ir taip kelerius metus po studijų dirba Lietuvoje. Didžioji migracija vyksta, kai yra sukaupta šiokia tokia darbinė patirtis. Medicina, IT, inžinerija – programos, kur ruošiami universalūs specialistai, galintys prisitaikyti dirbti bet kurioje šalyje. Todėl jų išlaikymas kelia daugiausia problemų.
- Lietuvos mokslininkai, tarp jų ir biomedicinos tyrėjai, pasižymi aukšta kompetencija, tačiau jų atliekamiems tyrimams trūksta pakankamo finansavimo. Nekonkurencingas ir mokslininkų (ypač jaunųjų) darbo užmokestis. Ar numatomi pokyčiai šiose srityse?
- Tai pagrindinis tiek mūsų, tiek bendras Vyriausybės siekis. Pažvelgus į Vyriausybės programą ir priemonių planą, jau pirmame prioritete suprantame, kad neskirdami didesnio finansavimo, neturėsime pakankamo aukštojo mokslo lygio. Dabartinėmis sąlygomis, turint ir taip deficitinį biudžetą bei planuojant skolos grąžinimą, rasti lėšų bus sudėtinga. Bet tikiu, kad mums pavyks pasiekti numatytus įsipareigojimus, jog tyrėjų darbo užmokestis iki Vyriausybės kadencijos pabaigos vidutiniškai siektų šimtą penkiasdešimt procentų šalies vidutinio darbo užmokesčio. Didesnis darbo užmokesčio finansavimas reikštų ir didesnes galimybes gauti finansavimą iš Europos Sąjungos fondų. Jų remiamuose projektuose darbo užmokestis negali būti didesnis nei mokamas iš nacionalinio biudžeto. Dėl to dalyvavimas tarptautinėse programose nėra aktyvus, nes dirbant viename projekte kartu su tyrėjais iš kitų šalių, mūsų mokslininkai gaus mažesnį darbo užmokestį – nustatytą pagal tai, koks mokamas Lietuvoje. Tai pagrindinė problema, kurią siekiame spręsti ir didinti finansavimą, kad tyrėjų darbo užmokestis būtų konkurencingas.
Kartu norime peržiūrėti ir tyrėjų karjerą, kad ji atlieptų tarptautinius principus bei būtų patraukli – ne tik dėl darbo užmokesčio, bet ir dėl galimybės kilti karjeros laiptais. Jau šiemet papildomas finansavimas buvo skirtas jauniesiems tyrėjams. Aišku, tai nėra sisteminis sprendimas. Dalyje universitetų net ir vyresniems tyrėjams mokamas mažesnis nei doktorantūros stipendija darbo užmokestis. Tai susiję ir su iki galo nesutvarkytu tinklu, kuris atlieptų mūsų žmonių kompetencijas, tyrėjų ir studentų skaičių. Mūsų finansavimas moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai nuo BVP – perpus mažesnis nei turėtų būti norint proveržio. Todėl galvojame lygiuotis bent į šalis vidutiniokes.
Dosjė
Gimimo data ir vieta: 1990 m. gegužės 28 d., Plungė
Išsilavinimas
• 2013–2014 m. Tilburgo universiteto Ekonomikos ir vadybos fakultetas, finansų ir draudimo matematikos magistras, Nyderlandai
• 2008–2012 m. Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakultetas, ekonometrijos bakalauras
• 2006–2008 m. Plungės „Saulės“ gimnazija
Darbo patirtis
• Nuo 2020 m. gruodžio 21 d. paskirtas švietimo, mokslo ir sporto viceministru studijų, mokslo sritims
• 2016–2020 m. Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) Studijų politikos ir karjeros analizės skyriaus vadovas
• 2015–2016 m. Vyriausybės strateginės analizės centro politikos analitikas
• 2015– 2016 m. AB Lietuvos draudimas, kainodaros ekspertas
• 2012–2013 m. Lietuvos statistikos departamentas, Kainų skyriaus vyr. specialistas
Kita darbo patirtis
Nuo 2018 metų buvo laisvai samdomas švietimo ekspertas. 2020 m. Nacionalinei švietimo agentūrai rengė analizę ir rekomendacijos, kaip geriausiais būdais įvertinti mokinius, Europos profesinio mokymo plėtros centrui (CEDEFOP) - Europos įgūdžių indekso apžvalgą, 2018–2019 m. Europos Komisijos rekomendacijas Vengrijos suaugusiųjų švietimui, „Dvynių projekto“ rekomendacijas Azerbaidžano švietimui. Dalyvavo nacionalinėse ir tarptautinėse (EBPO ir Europos Komisijos) ekspertų ir darbo grupėse.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: