Druskininkų ligoninė pastaruoju metu susiduria su rimtu iššūkiu – jau kelias savaites pacientams patiekiamas maistas kelia pagrįstų abejonių dėl jo kokybės ir saugumo. Įstaigos vadovė Evelina Raulušaitienė teigia, kad nuo liepos, kai maitinimo paslaugas pradėjo teikti UAB „Sotega“, išryškėjo ne tik kokybės, bet ir komunikacijos problemos. Pasak jos, dar pirmo susitikimo su įmonės direktore ir atstovais metu ligoninė aiškiai išsakė savo poziciją: „Vertiname atvira komunikaciją, tikimės greitos reakcijos, lankstumo ir bendradarbiavimo, jei iškyla problemų ar pokyčių poreikis. Mūsų tikslas bendras – kad pacientai gautų sveikatai palankų, visavertį maitinimą“, – pabrėžia vadovė. Tačiau, anot E.Raulušaitienės, į pateiktus pastebėjimus ir pasiūlymus gerinti maitinimą reakcijos nėra. Ji įsitikinusi, kad būtinas visų suinteresuotų pusių – paslaugų teikėjo, ligoninės administracijos ir kontrolės institucijų – glaudesnis bendradarbiavimas. „Tik veikdami kartu galime užtikrinti, kad pacientai gautų saugų ir kokybišką maistą“, – teigia vadovė, pridurdama, kad problemos viešinimas yra ne puolimo priemonė, o būdas paskatinti realius, greitus sprendimus.
Nuo viešojo pirkimo iki nusivylimo
Nuo 2025 m. liepos 21 d. Druskininkų ligoninės pacientų maitinimą perėmė UAB „Sotega“. Įmonė buvo pasirinkta viešojo pirkimo konkurso būdu, kurį, kaip numatyta teisės aktuose, organizavo Centrinė perkančioji organizacija (CPO). Paslaugos įsigytos pagal kainos ir kokybės santykio kriterijų. Ligoninė pasirinko du kokybinius įsipareigojimus: tiekėjas privalo kasdien tiekti raugintus pieno produktus bei per 7 dienas pasiūlyti bent penkias skirtingas vaisių ar uogų rūšis. UAB „Sotega“ pasiūlė vieno paciento vienos paros mažiausią maitinimo kainą – 7,02 Eur su PVM.
Pasak vadovės, jau nuo pirmosios naujojo tiekėjo darbo dienos pradėti fiksuoti pažeidimai, keliantys rimtų abejonių dėl maisto kokybės ir saugumo. Tokia situacija ne tik gali turėti neigiamą poveikį pacientų sveikatai, bet ir menkina ligoninės reputaciją. Visi pažeidimai kruopščiai dokumentuojami, o apie juos informuojamas paslaugos teikėjas ir atsakingos institucijos: Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Sveikatos apsaugos ministerija, Seimo Sveikatos reikalų komitetas, CPO bei steigėjas – savivaldybė.
E.Raulušaitienė pažymi, kad klausimas aptartas ir su savivaldybės vadovais, o iš CPO gautas atsakymas – formaliai korektiškas, tačiau realiam problemos sprendimui reikia aktyvesnio visų institucijų įsitraukimo. Iš Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės Linos Šukytės-Korsakės sulaukta patvirtinimo, jog situacija bus nagrinėjama ir ieškoma sprendimų. Vadovė primena, kad ir kitos šalies ligoninės yra patyrusios panašių problemų su šiuo tiekėju – viena gydymo įstaigos vadovė viešai sakė, kad jiems beliko vienintelis kelias – kviestis televiziją.
„Panašiai jaučiamės ir mes. Viešumas turi savo kainą, bet kartais tai – vienintelis būdas priversti problemas spręsti iš esmės“, – pabrėžia E.Raulušaitienė.
CPO atsakymas: galimybės veikti – užsakovo pusėje
Į Druskininkų ligoninės kreipimąsi CPO pateikė oficialų atsakymą, kuriame nurodoma, kad pagal galiojančią sutartį kontrolės ir poveikio priemonių taikymo teisės priklauso ligoninei kaip užsakovei. Sutartis numato galimybę nepriimti nekokybiškų paslaugų, reikalauti trūkumus pašalinti per 1 valandą, atlikti laboratorinius tyrimus bei taikyti finansines sankcijas – po 300 eurų už kiekvieną pažeidimo atvejį. Esant esminiams pažeidimams, ligoninė gali inicijuoti sutarties nutraukimą ir tiekėjo įtraukimą į nepatikimų tiekėjų sąrašą.
CPO pabrėžia, kad tiekėjas šiuo metu neturi nustatytų pašalinimo pagrindų ir gali dalyvauti pirkimuose, tačiau organizacija pasirengusi konsultuoti perkančiąsias organizacijas dėl sutarčių vykdymo.
Druskininkų ligoninės vadovė akcentuoja, kad popieriuje viskas atrodo tvarkingai – sutartis numato galimybes nepriimti nekokybiškų paslaugų, reikalauti trūkumus pašalinti per 1 valandą, taikyti baudas ar nutraukti sutartį. Tačiau realybėje šių priemonių taikymas susiduria su dideliais praktiniais iššūkiais.
„Prašau, jums kelių savaičių situacija: informavus įmonės personalą, kad reikia pakeisti supelijusį batoną, darbuotojai bėga į parduotuvę pirkti naujo, nes, anot jų, pati įmonė prekes tiekia tik kartą per savaitę, o visa atvežta partija yra supelijusi. Tai – viduramžiškas scenarijus XXI amžiaus sveikatos sistemoje“, – pavyzdžiais kalba Druskininkų ligoninės direktorė Evelina Raulušaitienė.
Ji pastebi, kad nutraukti sutartį taip pat nėra paprasta: „Pagal galiojančią tvarką, prieš dešimt dienų turime apie tai įspėti tiekėją. Per tą laiką turime rasti naują maitinimo paslaugos teikėją, kuris ne tik atvyktų į ligoninę su visa reikalinga įranga, bet ir užtikrintų paslaugą bent mėnesį, kol įvyks naujas viešasis pirkimas. O jo rezultatas – visiškai neprognozuojamas.
Lietuvoje kitų įstaigų praktika rodo, kad tokiose situacijose reali išeitis dažnai būna tik viena – organizuoti maitinimą patiems. Nes kokybiškos paslaugos greitai ir sklandžiai „nusipirkti“ pagal galiojančią tvarką beveik neįmanoma.“
Žinutė CPO: keiskite žaidimo taisykles
„Vertinant minėtą situaciją ir kitus viešai skelbiamus faktus apie netinkamą šios bendrovės veiklą, susidaro įspūdis, kad šiuo metu galiojanti maitinimo paslaugų pirkimo tvarka per CPO neužtikrina, jog į konkursus būtų atrinktos įstaigos, kurių veikla nekeltų abejonių dėl galimybės teikti tinkamos kokybės paslaugas“, – sako E.Raulušaitienė.
Vadovė atkreipia dėmesį, kad klausimas dėl UAB „Sotegos“ paslaugų kokybės jau buvo aptariamas viešojoje erdvėje – įmonės teikiamomis maitinimo paslaugomis skundžiasi ne viena šalies ligoninė. „Visos šalys – ligoninės, mokyklos, darželiai, net Dainų šventės rengėjai – paslaugą perka pagal Viešųjų pirkimų įstatymą. Ir visi gauna tą patį tiekėją, dėl kurio tiek daug aprašytų blogų patirčių. Ir situacija… sėkmingai juda toliau. Neįtikėtina,“ – pabrėžia vadovė.
Jos manymu, tokie signalai turėtų paskatinti peržiūrėti viešųjų pirkimų kriterijus ir įtvirtinti griežtesnius kokybės vertinimo mechanizmus, kad ateityje panašių situacijų būtų išvengta. Gal pats laikas pradėti ne tik formaliai vertinti atitiktį reikalavimams, bet ir pasidomėti, kaip realiai veikia įmonė?
Aptarta ir su Sveikatos apsaugos ministerija
Vadovė primena, kad dar šiais metais vykusiame Alytaus regiono gydymo įstaigų susitikime su Sveikatos apsaugos ministerijos atstovais buvo aptartas maitinimo paslaugų organizavimas per CPO. Susitikimo metu ligoninių vadovai prašė ministerijos įsigilinti į tokių pirkimų praktiką ir įvertinti galimybes ją tobulinti, kad būtų užtikrinta aukštesnė paslaugų kokybė viešosiose įstaigose.
Fiksuoti pažeidimai: nuo pelėsio iki nešvarių indų
Kol atsakingos institucijos dėlioja formalumus, Druskininkų ligoninės administracija toliau fiksuoja pacientų ir darbuotojų nusiskundimus dėl maisto kokybės. Pastabos tiek raštu, tiek žodžiu gaunamos iš pacientų, jų artimųjų ir įstaigos personalo. „Žmonės dalijasi nuotraukomis, nuomonėmis, ir akivaizdu, kad situacija kelia ne tik nepasitenkinimą, bet ir realų nerimą“, – sako E.Raulušaitienė.
Pasak jos, pusryčių metu pacientams buvo patiektas supelijęs batonas (ne vieną kartą), pakitusios spalvos dešra su galimai sugedusio produkto kvapu. Maistas dažnai kartojasi: visą savaitę tiekiami tik maltiniai, o tai neatitinka patvirtinto valgiaraščio. Anot virtuvės darbuotojų, įmonė nespėjo supirkti produktų. Pastebėta ir higienos pažeidimų: arbata vietoje termosų ar virdulių pateikiama stikliniuose ąsočiuose, kurie nuo karščio gali įskilti ir kelti apsiplikinimo riziką. Fiksuotas nešvarių indų naudojimas, nepilnai pateikiamos porcijos, netinkamas įrankių kiekis, savavališki valgiaraščio pakeitimai.
VMVT įsitraukimas
Apie nuolatinius ir sisteminius UAB „Sotegos“ sutarties vykdymo pažeidimus ligoninė informavo Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (VMVT). Tarnyba patvirtino gavusi pranešimus bei nuotraukas ir pradėjo patikrinimo procedūras. Patikrinimo metu bus vertinama maisto kokybė, tiekimo ir laikymo sąlygos, higienos normų laikymasis bei sutartinių įsipareigojimų vykdymas. Druskininkų ligoninė tikisi, kad tyrimas bus atliktas skubiai ir padės užtikrinti saugų bei kokybišką pacientų maitinimą.
Smūgis ligoninės reputacijai
Vadovė pabrėžia, kad tokia situacija tiesiogiai kenkia Druskininkų ligoninės reputacijai. „Per daugelį metų visa mūsų komanda ypač stengėsi, kad ligoninė taptų viena stipriausių ir geriausiai vertinamų rajono gydymo įstaigų Lietuvoje. Tai nėra vieno žmogaus darbas – tai ilgametis, atsakingas ir nuoseklus kolektyvo įdirbis. Nenorime ir neleisime, kad tokie atvejai nubrauktų tai, kas pasiekta per tiek metų.
Esame atsakingi ne tik už gydymo paslaugų kokybę, bet ir už visumą – maitinimas yra neatsiejama gydymo proceso dalis. Pacientai, jų artimieji ir visuomenė mus vertina kaip visumą, todėl net jei maisto tiekimą užtikrina išorinis tiekėjas, atsakomybė galutiniam rezultatui tenka ligoninei. Būtent todėl reaguojame principingai – mums rūpi kiekvienas žmogus, kiekviena detalė ir kiekvienas įspūdis, kurį pacientas išsineša iš gydymo įstaigos“, – sako E.Raulušaitienė.
Dėl Druskininkų ligoninės klausimo L.S. kreipėsi į SAM. Kaip aiškina viešųjų ryšių atstovas Julianas Gališanskis, ministerija Druskininkų ligoninės kreipimąsi dėl maitinimo paslaugų šiuo metu nagrinėja. Anot jų, daugiau skundų dėl UAB „Sotega“ ministerija nėra gavusi.
VMVT – taip pat nagrinėjimo kelyje. „Pranešimas apie šią įmonę gautas, bus atliekamas tyrimas. Daugiau detalių pasidalinti galėsime jam pasibaigus“, – į ilgesnes diskusijas nesivelia tarnyba.
Įstaigos sakosi bendradarbiaujančios
CPO LT komunikacijos vadovė Irma Pukinskaitė dėl Druskininkų ligoninės situacijos L.S. patikina, CPO LT konsultantai ir pirkimų vadovai, atsakingi už modulio administravimą, visuomet pasirengę padėti perkančiosioms organizacijoms sprendžiant konkrečius su sutarčių vykdymu susijusius klausimus.
„Tikimės, kad ši informacija padės Druskininkų ligoninei tinkamai įgyvendinti sutartį ir užtikrinti pacientų saugumą bei paslaugų kokybę“, – bendradarbiavimą demonstruoja CPO LT atstovė, pridėjusi ir sutarties rekomendacijas, kuriomis vadovaujantis esą problemas galima pašalinti.
„Nepriimti nekokybiškų paslaugų, reikalauti pašalinti trūkumus per 1 valandą“, – nurodoma apie vieną užsakovo teisių.
Anot I.Pukinskaitės, tiekėjas UAB „Sotega“ buvo priimtas į modulį, kadangi atitiko visus kvalifikacijos reikalavimus ir neturėjo pašalinimo pagrindų. Taip pat, anot jos, modulio gyvavimo metu CPO LT vykdo planinius (vieną kartą per metus), tiek neplaninius (gavus informacijos dėl tiekėjo galimai turimų pašalinimo pagrindų) tiekėjų patikrinimus, vertindama, ar nėra pagrindų pašalinti tiekėją iš dalyvavimo modulyje.
„Remiantis paskutinio patikrinimo duomenimis bei viešai prieinama informacija, tiekėjas UAB „Sotega“ neturi galiojančių pašalinimo pagrindų, todėl turi teisę dalyvauti modulio pirkimuose per CPO LT elektroninį katalogą“, – aiškina CPO LT atstovė.
Na, o UAB „Sotega“ direktorė Rita Juškienė dėl gydymo įstaigai tiekiamo maisto kokybės – rami. „Visada atsakingai ir operatyviai vertiname gautą informaciją. Patikiname jus, kad darbe visada siekiame užtikrinti aukščiausius kokybės standartus atitinkančias maisto teikimo paslaugas. Aktyviai vertiname situaciją ir bendradarbiaujame su Druskininkų ligonine, siekdami greitai ir efektyviai išspręsti iškilusius klausimus. Mūsų prioritetas – teikti kokybiškas maitinimo paslaugas, kurios atitiktų gydymo įstaigų ir pacientų lūkesčius. Mes reguliariai vertiname ir geriname teikiamas paslaugas, esame atviri konstruktyviam dialogui su visais mūsų klientais“, – tikina oficialų laišką į L.S. klausimus atsiuntusi UAB „Sotegos“ direktorė.
Komentaras
Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė Lina Šukytė-Korsakė:
.JPG)
- Mane labai nustebino, kad Druskininkų ligoninė dėl netinkamo maisto tiekėjo į ministeriją kreipėsi ir raštus rašė, bet jie visiškai į tai nekreipia dėmesio. Suprantu, kad ministerijoje eina kiti projektai, yra papildomų darbų, bet čia turėtų būti viena prioritetinių sričių. Juk tai yra pacientų maistas ir jei jie gauna nekokybišką maistą, tai nesuprantama.
Peržiūrėjau nuotraukas – negalima to toleruoti. Skambinsiu ministerijai ir klausiu, kokių žingsnių imsis. Komitetas rašysime oficialų laišką, kodėl jie visiškai nereaguoja. Tai nepateisinama. Aplaidumas. Gyvename teisinėje valstybėje – kur tada begalima kreiptis, jei nepadeda ministerija?
Mini interviu
Du klausimai Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO) direktorei Neringai Andrijauskienei:
- Kokioje stadijoje Druskininkų ligoninės klausimas dėl maisto tiekėjos UAB „Sotegos“ netinkamos paslaugos kokybės? Ar esate anksčiau sulaukę skundų dėl minėto maisto tiekėjo?
- CPO pavaduotojas ir padalinys atvejį tikrina. Mes savo poziciją Druskininkų ligoninei, Seimo Sveikatos reikalų komitetui ir ministerijai pateiksime įvertinę situaciją. Į Druskininkų situaciją pasižiūrėsime metodiškai, viską susidėliosime – gal net su Druskininkų ligonine pasidarysime nuotolinį susitikimą, aptarsime, kur esminės problemos ir kaip reikėtų tą sutartį valdyti, jei tiekėjas elgiasi piktnaudžiaujančiai, neužtikrindamas tinkamos kokybės paslaugų.
Kad tai pakartotinas negatyvus tiekėjas ir kad dėl jų paslaugų gauname negatyvių raštų – negaliu taip teigti. Pagrinde jų bėdos – sutarties įvykdymo laikotarpiu. Tačiau jeigu principinių sprendimų nesiima perkančios organizacijos ir nenutraukinėja sutarčių, ir kol „Sotega“ nėra nepatikimų tiekėjų sąraše, jie negali būti šalinami. Tai iš mūsų pusės jau būtų perteklinis spaudimas, atribojimas ir teisėtų interesų pažeidimas verslo atžvilgiu.
- Gydymo įstaiga skundžiasi, kad į paklausimus reaguojama vangiai.
- Pagal taisykles, atsakyti į skundus turime per dvidešimt darbo dienų, tačiau šiuo atveju terminas mūsų komandai daug trumpesnis, nei nustatyta mūsų valdymo sistemoje. Žiūrime prioritetiškai – nelaukiame galutinio termino, nes jei yra pirkimai ir jei yra netinkama kokybė, o mūsų klientams reikia skubios pagalbos, stengiamės reaguoti daug greičiau.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: