Nors Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) labiausiai atpažįstamas kaip užkrečiamųjų ligų valdymo įstaiga, jo veikla kur kas platesnė – jis rūpinasi daugybe kitų visuomenės sveikatos saugos aspektų. Statybos projektų derinimas, leidimų vykdyti veiklą išdavimas, paslaugų saugos užtikrinimas, kvapų ir triukšmo valdymas, kosmetikos gaminių saugos priežiūra, biocidinių produktų autorizavimas, vakcinacijos organizavimas – ir tai tik dalis NVSC atsakomybės lauko.
NVSC vadovas Vaidotas Gruodys sako, kad prevencija yra tylusis darbas, – kai jį atliekame gerai, atgarsio visuomenėje mažai – juk paprastai daugiausiai dėmesio sulaukia neigiami įvykiai: „Mūsų tikslas – kad tų neigiamų reiškinių, susijusių su sveikata, nebūtų.“ Verslo organizacijos liudija: NVSC dažnu atveju tampa vedliais, padedančiais joms veikti saugiai ir sklandžiai
Tikslas – ne bausti, o konsultuoti
Viena NVSC veiklų – prižiūrėti, kad gautume saugias paslaugas. Eidami į kirpyklą, sporto klubą, baseiną ar kitą paslaugų teikimo vietą, tikriausiai retai susimąstome apie tai, kokios grėsmės sveikatai ten mūsų gali laukti. Kad mes, vartotojai, galėtume dėl to nesijaudinti ir jaustis ramūs, rūpinasi NVSC specialistai, kurie kasmet prižiūri, ar paslaugų vartotojai paslaugas teikia tinkamai, t. y. ar jos atitinka visuomenės sveikatos saugos reikalavimus. NVSC iš viso prižiūri 14 skirtingų sričių (paslaugų teikėjų) – tai asmens sveikatos priežiūros, ugdymo įstaigos, socialinės globos įstaigos, grožio paslaugos, kosmetikos gamintojai, sporto klubai ir kt.
Pirmiausia šiems paslaugų teikėjams išduodami leidimai-higienos pasai, kurie liudija, kad veiklos sąlygos atitinka sveikatos saugos reikalavimus. Šis leidimas yra pirmas žingsnis saugių paslaugų link – prieš jį išduodami NVSC specialistai kruopščiai įvertina veiklos sąlygas – patalpas, įrangą ir visa tai, kas gali daryti įtaką vartotojų sveikatai. Vėliau paslaugų teikėjai yra prižiūrimi periodiškai ir pagal gaunamus skundus, tačiau pagrindinis priežiūros tikslas yra ne surasti pažeidimus ir nubausti, bet konsultuoti, suteikti informaciją, atsakyti į kylančius klausimus, kad visi trūkumai būtų pašalinti ir nekiltų grėsmė sveikatai.
„Taikome lanksčią ir į pagalbą orientuotą ūkio subjektų priežiūros sistemą. Pirmaisiais metais jų veiklos vietoje teikiame konsultacijas. Taigi kiekviena įstaiga, gavusi leidimą-higienos pasą ir abejojanti, ar teisingai supranta teisės aktus, gali kreiptis į mus konsultacijos. Po metų prasideda planinė kontrolė: ūkio subjektai reitinguojami pagal rizikingumą, sudaromi planai ir atliekami patikrinimai, kurių tikslas pirmiausiai – apsaugoti vartotojų sveikatą. Tad teikiame pastabas, nustatę pažeidimus, nurodome juos pašalinti, konsultuojame, kaip tai padaryti, kad ateityje jie nepasikartotų“, – kaip vyksta patikros procesas, trumpai supažindina NVSC Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Ingrida Skridailienė. Nors grįžtamosios kontrolės metu nustačius veiklos pažeidimą gali būti inicijuojamas licencijų stabdymas, įstaigoms, bendradarbiaujant su Centro specialistais, paprastai pavyksta to išvengti laiku užkardžius pažeidimą.
Skundų tyrimas – pagalba gyventojams
Nors ūkio subjektai prižiūrimi ištisus metus, NVSC kasmet sulaukia gyventojų skundų dėl jų vykdomos veiklos saugumo, taip pat dėl sveikatai įtaką darančių veiksnių, tokių kaip triukšmas, kvapai, cheminė tarša ir pan., į kiekvieną skundą reaguojama, jie tiriami, atliekami tyrimai, matavimai, stengiamasi išspręsti gyventojų problemas.
Tiesa, kartais skundų tyrimą apsunkina informacijos, reikalingos pradėti tyrimus, trūkumas. Kadangi NVSC pavesta tirti skundus tik dėl veiksnių, kurie gyventojų aplinkoje atsiranda dėl ūkinės komercinės veiklos ir tik dėl stacionarių šaltinių, tenka pakartotinai kreiptis į pareiškėją, tikslintis aplinkybes, kad galima būtų užsakyti laboratorinius tyrimus ar matavimus.
„Tokie dalykai užtrunka ir gyventojų yra ne visada vertinami teigiamai. Visgi tokiais atvejais, kai, pavyzdžiui, nenurodytas adresas ar galimi taršos šaltiniai, turime papildomai kreiptis į gyventojus, tikslintis ir sulaukti informacijos, nes nežinome, kur turime vykti ir ką matuoti“, – pasakoja I.Skridailienė.
Tiesa, mainais už triūsą – gyventojų, verslo atstovų padėkos. Mat pašalinus trūkumus, neretai išsprendžiama diskomfortą aplinkiniams kėlusi problema.
„Neseniai iš vienos bendruomenės sulaukėme padėkos dėl išspręstos triukšmo problemos. Džiaugiamės galėdami iš tikrųjų padėti ir atlikti realius darbus. Be abejo, malonu, kai bendradarbiavimo su mumis naudą mato ir ūkio subjektai – vykdydami jų apklausas neretai sulaukiame teigiamų įvertinimų, padėkos žodžių už gerai išaiškintus reikalavimus ir pagalbą juos taikant“, – pasakoja NVSC Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Ingrida Skridailienė.
NVSC direktorius V.Gruodys pastebi, jog vertindamas ūkio subjektų vykdomos veiklos atitiktį visuomenės sveikatos saugos reikalavimams, Centras dažnai atsiduria tarp dviejų ugnių. Mat asmuo, gavęs higienos normų neatitinkančią paslaugą, jaučiantis triukšmą ar kvapus, skundžiasi, tuomet automatiškai lieka nepatenkintas skundžiamas ūkio subjektas.
„Jei išnagrinėję atvejį nenustatome pažeidimo, dėl kurio pateiktas skundas, lieka nepatenkinta skundą pateikusi šalis. Jeigu pažeidimai nustatomi, patikrinimo rezultatai nedžiugina ūkio subjekto. Pasitaiko atvejų, kai skundžia mūsų departamento atliktus veiksmus. Visgi noriu pabrėžti, kad visų mūsų interesas yra bendras – klestintis verslas ir saugi bei sveika visuomenė. Prisiimti atsakomybę, investuoti į savo veiklą, kad ji nekeltų pavojaus sveikatai – turėtų būti prioritetas. Todėl orientuojamės ne į baudimą ar trūkumų paiešką. Siekiame, kad mūsų prižiūrimas ūkio subjektas būtų suinteresuotas veikti sklandžiai. Juk mūsų tikslas – užtikrinti, kad jo vykdoma veikla ar teikiamos paslaugos būtų saugios“, – akcentuoja V.Gruodys.
Dar viena svarbi NVSC prevencinio darbo dalis, skirta užkirsti kelią galimoms grėsmėms sveikatai, susijusioms su ūkine veikla – išankstinis paslaugų ir veiklos vertinimas. NVSC Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja Irena Taraškevičienė pristatydama platų šios veiklos diapazoną, išskiria tik keletą jų – leidimų vykdyti veiklą išdavimas, statinių projektų, planavimo dokumentų derinimas, radiotechninių objektų elektromagnetinės spinduliuotės priežiūra ir kt. Sričių, ką tenka išmanyti, – aibė.
„Specialistai, dirbantys šioje srityje, privalo išmanyti itin daug sričių bei gebėti matyti visumą, kurios ašis – sveikata. Vertindami būsimos veiklos dokumentus bei derindami sprendinius, turime įžvelgti, iš kur gali atsirasti vienas ar kitas veiksnys, pavyzdžiui, triukšamas ar kvapai. Svarbu ne tik patikrinti, ar vykdoma veikla atitiks parametrus, bet ir įsitikinti, ar teisingai tie parametrai buvo įvertinti. Vienas pavyzdžių – akustinės sienos keliuose. NVSC iniciatyva prie gyvenviečių statomos apsaugos nuo gatvės triukšmo. Tikrinant statinio projektą yra įvertinami pateikti duomenys apie numatomą triukšmą artimiausioje gyvenamojoje aplinkoje ir kokias priemones projektuotojas suformavo, kad triukšmą suvaldytų“, – apie darbo specifiką pasakoja NVSC Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja Irena Taraškevičienė ir priduria, kad dar vienas darbo baras, su kuriuo tenka dorotis įstaigai, yra kvapai.
Ji pabrėžė, kad kvapų valdymo sritį Lietuva įdiegė savarankiškai. Tik 2024 m. ES Tarybai oficialiai priimtoje direktyvoje pirmąkart yra įtvirtinamos ES lygmens nuostatos, susijusios su kvapų valdymu. Vertinant poveikio aplinkai vertinimo, poveikio visuomenės sveikatai vertinimo ataskaitas, tikrinant statinių projektus, išduodant taršos leidimų sąlygas siekiama, kad verslas diegtų kvapų valdymo priemones, kad kvapų sklaida būtų suvaldyta. Pasiekta teigiamų rezultatų kvapų valdymo srityje. Deja, tais atvejais, kai verslas veiklą vykdo nesilaikydamas nustatytų kvapų valdymo sąlygų, arba dėl jų nesikreipė taip pažeisdamas teisės aktų reikalavimus, NVSC dėl įgaliojimų ribotumo susiduria su iššūkiais identifikuojant kvapų šaltinius, pasiekiant, kad šaltinių valdytojai imtųsi reikalingų kvapų valdymo priemonių.
„Siekiame būti konsultantai, o ne baudėjai. Dėl to piktybiškų atvejų vis mažėja, verslas pats nori atliepti paslaugų gavėjų lūkesčius ir paslaugas teikti saugiai bei kokybiškai. Paprastai žinia apie tai, kad kas nors susidūrė su problemomis dėl nesaugių paslaugų ar veiklos, šiuolaikinėje visuomenėje greitai pasklinda, o su šia žinia kartu minimas ir įstaigos vardas. Tad kai šioje srityje tyla ir ramybė – vertiname kaip teigiamą mūsų veiklos įvertinimą. Vadinasi, mūsų darbas atliktas gerai“, – sako V.Gruodys ir priduria, projektų suderinama ir leidimų per metus išduodama tikrai daug.
Kuria kolektyvinį imunitetą
Užkrečiamųjų ligų skyriaus vedėjos Orinos Ivanauskienės akiratyje dar vienas platus NVSC veiklos spektras – kontroliuoti užkrečiamąsias ligas. Jų – net 106.
„Užkrečiamųjų ligų valdymas yra iššūkis, kurį priimame kiekvieną dieną. Žinoma, didžiausia našta, susijusi su ligomis, tenka medikams – jie gydo susirgusį žmogų. Mums svarbu, kad tas vienas susirgęs žmogus netaptų protrūkio priežastimi, t. y. kad neužkrėstų kitų arba užkrėstų kuo mažiau. Tai ir yra mūsų užduotis – aiškinamės užsikrėtimo aplinkybes, su kuo susirgę asmenys bendravo užkrečiamuoju laikotarpiu, kad galėtume kuo greičiau pritaikyti priemones, galinčias nutraukti užsikrėtimo grandinę“, – su veikla supažindina specialistė.
Dar viena svarbi NVSC funkcija – imunoprofilaktikos (skiepijimo) kontrolė. O.Ivanauskienė pasakoja, kaip NVSC vertina, ar gydymo įstaigos laikosi imunoprofilaktikos reikalavimų.
„Viena svarbiausių imunoprofilaktikos kontrolės užduočių – vakcinų saugojimo šalčio grandinės reikalavimų užtikrinimas. Stebime, ar įstaigose užtikrinamos tinkamos vakcinų laikymo sąlygos, ar tinkami jų vartojimo terminai ir kontrolės mechanizmai. Čia svarbiausia budrumas – netinkamoje temperatūroje laikoma vakcina gali prarasti veiksmingumą. Šios kontrolės metu, be imunoprofilaktikos darbo organizavimo klausimų, dar atliekamas vaikų nepaskiepijimo priežasčių vertinimas bei aptariamos praėjusių metų vaikų skiepijimo apimtys, teikiamos konsultacijos įstaigoms, kaip geriau parengti ir pasitvirtinti skiepijimo procedūrų aprašus.
Visgi didžiausias iššūkis šiuo metu yra mažėjančios vaikų skiepijimo pagal profilaktinių skiepijimų kalendorių apimtys. Lietuvoje vaikai skiepijami nuo 14 užkrečiamųjų ligų. Pastaraisiais metais nuo nė vienos jų nepaskiepijama 95 proc. vaikų, kaip rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija, kad būtų suvaldytas ligų plitimas. Išeičių ieškoma įvairiomis kryptimis.
„Kasmet stebime šiuos rodiklius ir matome, kad nuo 2010 metų skiepijimo apimtys mažėja. Tam įtakos turi įvairūs veiksniai – atliktos apklausos rodo, kad tėvams trūksta informacijos apie vakcinų veiksmingumą, baiminamasi šalutinių poveikių. Analizuojame duomenis ir stengiamės rasti būdus, kaip keisti šią situaciją. Dirbame su savivaldybėmis, gydymo įstaigomis, kartu aktyviai skleidžiame mokslu grįstą, patikimą informaciją vakcinacijos klausimais visuomenei, kad nepasitikėjimo ir priežasčių ieškoti alternatyvių informacijos šaltinių būtų kuo mažiau“, – pasakoja Užkrečiamųjų ligų skyriaus vedėja Orina Ivanauskienė.
Pasak NVSC atstovės, svarbu rasti kelią į tėvų širdis bei protus. Kartais galbūt naudinga ir viešai pasidalinti tėvų patirtimis, kurios verčia apmąstyti savo pasirinkimus ir sprendimus. Pavyzdžiui, pasitaiko atvejų, kai tėvai tik suaugus vaikui susiima už galvų – mat skiepų pažymėjimo prireikia vykstant į užsienį mokytis ar dirbti. Yra šalių (Jungtinės Amerikos Valstijos, Jungtinė Karalystė), kurios reikalauja įrodymo, jog žmogus yra paskiepytas, priešingu atveju, atsisako įsileisti. Pavyzdžiui, Vokietijoje, Belgijoje neskiepyti vaikai nepriimami į vaikų darželius.
„Kur kas skaudesni pavyzdžiai, kai nepaskiepyti vaikai suserga, pavyzdžiui, tymais, ir serga sunkiai, ištinka koma, atsiranda kitų komplikacijų. Juk norime savo vaikams tik geriausio. Tad kodėl ignoruojame didžiausią medicinos mokslo išradimą – vakcinaciją“, – retoriškai klausia O.Ivanauskienė.
Tiesioginis darbas su žmonėmis kelia iššūkių
V.Gruodys pripažįsta, jog visą Lietuvą apimančių užduočių įvykdymą, neretai apsunkina, kai tai reikia įgyvendinti dirbant tiesioginį darbą su žmonėmis. Ne visada teigiamą jų požiūrį, kartais ir prastą nuotaiką kaip ugnį tenka atremti iš peties dirbantiems NVSC darbuotojams.
„Esu dėkingas kiekvienam, kuris čia dirba sunkų ir atsakingą darbą, ignoruodami kartais neproporcingą darbo užmokestį“, – sako NVSC direktorius.
Personalo skyriaus vedėja Edita Kurienė skaičiuoja, kad šuo metu NVSC turi 530 darbuotojų, tačiau laukia prisijungiant jų papildomai.
„Nuolat stengiamės pritraukti naujų darbuotojų, organizuojame konkursus ir mūsų komandos dalimi tapti kviečiame ne tik visuomenės sveikatos srities, bet ir kitų giminingų sričių specialistus – biologus, mikrobiologus ir kt. Visgi jaučiame, kad darbas viešajame sektoriuje nepakankamai motyvuoja jaunus specialistus. Tam turime stengtis dar labiau – ieškoti būdų, kuo patraukti. Manome, kad didelė motyvacija jaunimui yra ir lankstus darbo grafikas, ir nuotolinio darbo galimybė“, – sako Personalo skyriaus vedėja Edita Kurienė.
Didelis pliusas, anot jos, ir tai ypač vertina darbuotojai, – atviras vadovo požiūris į kiekvieną darbuotoją.
„Vadovas stengiasi sukurti tiesioginį ryšį su kiekvienu darbuotoju, įtraukti juos į procesus. Kviečia į atvirą diskusiją, organizuoja gyvus susitikimus su padaliniais“, – aukšta įstaigos vidine bendravimo kultūra pasidžiaugia personalo vadovė.
Patirtis
Šiaulių miesto savivaldybės mero patarėjas Vincas Urbonavičius:
- Su NVSC vyksta dalykiškas bendradarbiavimas: vieni kitus suprantame ir gerbiame. Daug metų ugdymo įstaigose žiojėjo higienos normų nepaisymo spragos: ypač kliuvo sporto salėms, žaidimų aikštelėms. NVSC atstovų dėka, atlikus patikrinimą ir radus higienos normų neatitikimų, sėdome prie bendro stalo kalbėtis, kaip tai spręsti. Apibrėžėme laiką, iki kada privalome įvykdyti higienos reikalavimus.
Šiandien galime pasidžiaugti bendro darbo rezultatu: NVSC atlikus kontrolę ir pateikus vertinimą, daugumoje bendrojo lavinimo mokyklų atnaujinti stadionai, suremontuotos devynios sporto salės. Savivaldybės administracijai Centro patarimai, žinios ar patikrinimai – naudingi. Nors paprastai baiminamasi, kad inspektoriai iškart „nubauduos“, bendrų trūkumų aptarimas duoda rezultatą. Žmogiškai išdėsčius padėtį ir konstruktyviai sutarus realius terminus kada, kokiu būdu tai sutvarkyti, naudą gauname visi.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: