Centro poliklinikoje standartas virsta realiomis permainomis

Rasa Kasperavičiūtė-Martusevičienė
2025-10-09
Kaip pavasarį Vilniaus miesto savivaldybės patvirtintas asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos vykdymo standartas virsta realiais pokyčiais, galima pamatyti Centro poliklinikoje – didžiausioje Vilniaus viešojoje sveikatos priežiūros įstaigoje su daugiau kaip tūkstančiu darbuotojų.
Centro poliklinikoje standartas virsta realiomis permainomis

Centro poliklinikoje vyksta registratūrų remonto darbai pritaikant jas universaliam dizainui, informacija svetainėje pateikiama lengvai suprantama kalba, sudaryta darbuotojų komanda, atsakinga už standarto diegimą įstaigoje, nepamirštami ir komandos nariai – jiems organizuojami mokymai, esant poreikiui, psichologinę sveikatą stiprina prie kolektyvo prieš keletą mėnesių prisijungusi organizacinė psichologė.
 
„Tikime, kad vadovaudamiesi standartu ne tik teiksime dar kokybiškesnes sveikatos priežiūros paslaugas pacientams, bet ir tapsime įstaiga, kuri garsėja komandiniu požiūriu. Smagu, kad teigiamus pokyčius pastebi ir būtent į mūsų polikliniką įsidarbinti nori vis daugiau jaunų specialistų – pastaruoju metu komandą papildė ne tik 5 šeimos gydytojai, bet ir kibernetinio saugumo specialistas, dvi teisininkės, Klinikinės laboratorijos, Radiologijos ir funkcinės diagnostikos skyriaus vedėjai ir dar nemažai kitų savo srities profesionalų“, – sako poliklinikos direktorė Laima Skrickienė.
 
Siekia vieningos praktikos
 
Šiuo metu poliklinikos Naujamiesčio, Vytenio ir Gerosios Vilties padaliniuose bei Diagnostikos centre vyksta intensyvūs remonto darbai – registratūros atnaujinamos pagal universalaus dizaino principus: erdvės projektuojamos taip, kad būtų patogios visiems, nepriklausomai nuo amžiaus ir fizinių galimybių.
 
„Nors darbus suplanavome dar prieš Vilniaus miesto savivaldybės patvirtintą veiklos standartą, smagu, kad įsibėgėjant jo diegimui įstaigoje, galėsime džiaugtis ir naujomis, patogiomis, asmenims su negalia pritaikytomis registratūrų erdvėmis“, – sako dvejus metus įstaigai vadovaujanti L.Skrickienė.
 
Kovo mėnesį savivaldybės taryba patvirtino dokumentą, kuris tapo kelrodžiu visoms sostinės sveikatos priežiūros įstaigoms. Standartas siekia turėti vieningą paslaugų teikimo praktiką, pasižyminčią pozityvia kultūra ir aukšta paslaugų kokybe. Jo paskirtis – kurti darbuotojams bei pacientams palankią aplinką, kurioje didžiausias dėmesys skiriamas pagarbiam bendravimui, profesionalumui, emociniam ir fiziniam saugumui.
 
Standartas sukurtas vadovaujantis gerąja Lietuvos ir užsienio šalių patirtimi, tarptautinių organizacijų rekomendacijomis bei Vilniuje dirbančių nevyriausybinių organizacijų atstovų siūlymais. Kuriant dokumentą aktyviai dalyvavo visos Vilniaus miesto asmens sveikatos priežiūros įstaigų komandos.
 
Centro poliklinikoje svarbiausi standarto principai jau virto konkrečiais veiksmais. Svetainėje www.pylimas.lt informacija pateikiama lengvai suprantama kalba, specialiai pritaikyta žmonėms su intelekto negalia. Pacientai turi galimybę matyti gydytojų darbo laiką, keliais paspaudimais atšaukti vizitus – nebereikia skambinti ir laukti eilėje.
 

„Jau sudėliojome konkretų planą, kokius klausimus spręsime artimiausiu metu. Ypač daug dėmesio skiriame poliklinikos infrastruktūros ir paslaugų teikimo pritaikymui asmenims su negalia. Mūsų tikslas, kad atvykus į Centro polikliniką jiems nereikėtų papildomai rūpintis dėl to, kaip patekti į pastatą, pasiekti gydytojo kabinetą, ar gauti reikiamą informaciją, – komentuoja L.Skrickienė. – Neseniai subūrėme specialią darbo grupę, kuri analizuoja, kaip efektyviai įgyvendini reikiamus pokyčius. Taip pat intensyviai kuriame savitarnos pacientams portalą – šis projektas leis pacientams savarankiškai atlikti nemažai veiksmų – nuo reikiamų išrašų ir dokumentų operatyvaus gavimo iki sąskaitų apmokėjimo.“
 

„Nors aktyvų standarto įgyvendinimą pradėjome prieš keletą mėnesių, jau pastebime pirmuosius teigiamus rezultatus. Pacientai dėkoja už aiškiau pateiktą ir lengviau randamą informaciją, pasiekia vis daugiau padėkų gydytojams bei Gyventojų aptarnavimo ir informavimo skyriaus komandai už malonų bendravimą ir bendradarbiavimą“, – džiaugiasi Centro poliklinikos direktorė Laima Skrickienė.

 
Svarbiausias – pirmasis kontaktas
 
Nors pokyčių daug, vienas dalykas nekinta – paciento kelias Centro poliklinikoje visuomet prasideda Gyventojų aptarnavimo ir informavimo skyriuje.
 

„Pirmasis kontaktas su pacientu dažnai nulemia jo nuomonę apie visą įstaigą. Mandagus, dalykiškas bendravimas padeda sukurti pasitikėjimą, kad ir medicinos paslaugos bus suteiktos kokybiškai“, – sako Gyventojų aptarnavimo ir informavimo skyriaus vadovė Danguolė Misiūnienė.
 

Anot pašnekovės, pirmadieniais, sergamumo piku, aptarnaujama apie 3,5 tūkst. skambučių per dieną, vasarą – apie 2,3 tūkst. Vidutiniškai kasdien sulaukiama 1,8-1,9 tūkst. skambučių. Darbuotojai registruoja vizitus, suteikia informaciją, atsako į klausimus, padeda spręsti įvairias situacijas. Skyriuje dirba 66 apylinkės administratoriai ir atvejo vadybininkai.
 
„Savivaldybės paruoštas standartas nugulė ant kiekvieno skyriaus darbuotojo stalo. Kartu jį išnagrinėjome, aptarėme, nuolat prisimename ir kartojame mandagaus ir etiško pacientų aptarnavimo taisykles, – pasakoja D.Misiūnienė. – Nagrinėjame darbe pasitaikančias situacijas ir, remdamiesi standartu, mokomės, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje.“
 
Skyriaus vadovė pripažįsta, kad empatija yra būtina dirbant sveikatos priežiūros įstaigoje: „Neretai kitame ragelio gale laukia dar penkiolika tuo pat metu skambinančių pacientų, o situacijų pasitaiko įvairiausių. Džiaugiamės, kad mūsų pacientai dažniausiai yra mandagūs ir geranoriški – kartu su jais kuriame pagarbų ryšį, kuris leidžia rasti pacientams palankiausius sprendimus.“
 
Į kokybę žvelgia visapusiškai
 
Norint kokybiškai aptarnauti pacientus, reikia pasirūpinti ir darbuotojais. Anot Centro poliklinikos vadovės, į darbuotojų gerovę įstaiga investuoja sistemingai – nuo finansinių paskatų iki psichologinės pagalbos.
 
„Daug dėmesio skiriame darbuotojų gerovei: geriname darbo sąlygas, didiname atlyginimus, rūpinamės jų psichikos sveikata. Investuojame į mokymus tiek medikams, tiek visoms darbuotojų grupėms. Reguliariai organizuojame bendravimo, streso ir krizinių situacijų valdymo mokymus“, – vardina L.Skrickienė.
 
Kaip pasakoja Personalo valdymo skyriaus vedėja Eglė Čiaučionienė, darbuotojams skiriamos trys papildomos apmokamos atostogų dienos, kurias jie gali panaudoti ir sveikatos stiprinimui, ir profilaktinei sveikatos patikrai. Taip pat Centro poliklinika yra viena iš nedaugelio valstybinių sveikatos priežiūros įstaigų, draudžianti darbuotojus papildomu sveikatos draudimu.
 
„Papildomas sveikatos draudimas darbuotojams – unikalus dalykas tarp viešųjų įstaigų. Juo draudžiame jau antrus metus iš eilės, o šiemet netgi pavyko padidinti draudimo sumą, – džiaugiasi E.Čiaučionienė, pastebinti tendenciją: darbuotojai, išėję į kitas įstaigas, grįžta. – Vadinasi, einame teisinga kryptimi.“
 
Personalo skyriaus vadovė džiaugiasi, kad Centro poliklinika šiandien yra ne tik VU MF studentų mokslo baze, kuria tapo dar 2012 m., bet nuo šių metų spalio 1 d. yra ir oficiali LSMU rezidentų mokslo bazė.
 

„Didžiuojamės, kad mūsų poliklinikoje teorinių ir praktinių žinių semiasi ne tik Vilniaus universiteto, bet ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto studentai – tapome oficialia LSMU rezidentų baze. Savo gretose jau turime ir pirmąjį rezidentą iš šio universiteto – būsimą šeimos gydytoją. Smagu, kad po mūsų poliklinikos stogu susitinka didžiausių šalyje universitetų, ruošiančių būsimus medikus ir sveikatos specialistus, studentai – tai didelė garbė ir atsakomybė“, – pabrėžė Personalo valdymo skyriaus vedėja Eglė Čiaučionienė.

 
Poliklinika taip pat dalyvauja projekte „Sveikatos specialistų rengimas ir pritraukimas Vilniaus miesto ASPĮ“. Pagal šį projektą, Centro poliklinika įsipareigojo slaugytojams apmokėti dalį studijų arba stipendiją bei suteikti užtikrintą darbo vietą. Šio projekto dėka prie komandos jau prisijungė išplėstinės praktikos slaugytoja, taip pat sudarytos sutartys su dar dviem būsimomis slaugytojomis dėl dalies jų studijų finansavimo.
 
Siūlo psichologinę pagalbą
 
„Jau pusę metų kolektyve turime organizacinę psichologę, kuri aktyviai prisideda prie psichosocialinės atmosferos gerinimo, atlieka apklausas, aktyviai bendrauja su darbuotojais, teikia konsultacijas ne tik profesiniais, bet ir asmeniniais klausimais“, – apie svarbią investiciją į darbuotojų emocinę sveikatą – naują organizacinės psichologės pareigybę – pasakoja E.Čiaučionienė.
 

„Darbuotojai kreipiasi dėl įvairiausių priežasčių – ir darbinių, ir asmeninių. Vieniems užtenka vieno pokalbio – pasikalbėti ir išgirsti, kad jausti stresą yra natūralu. Kitiems reikia kelių susitikimų, kurių metu mokomės ir streso valdymo technikų“, – pasakoja organizacinė psichologė Irmantė Statkonytė, konfidencialiai konsultuojanti poliklinikos darbuotojus tiek gyvai, tiek telefonu ar vaizdo ryšiu.

 
Be individualių konsultacijų, I.Statkonytė organizuoja ir mokymus kolektyvui. „Vedu seminarus apie streso valdymą, konfliktų sprendimą, perdegimo prevenciją. Mokomės konstruktyvaus bendravimo technikų, pagarbaus ir empatiško bendravimo ir bendradarbiavimo.“
 
Kartu su kolegomis psichologė leidžia mėnesinį naujienlaiškį psichologinės sveikatos temomis. „Vieną mėnesį tema gali būti streso valdymas, kitą – asmeninių ribų nustatymas. Pateikiame konkrečius įrankius, pratimus, vaizdo medžiagą – tai, ką darbuotojai gali naudoti savarankiškai“, – aiškina psichologė.
 

Artimiausiuose specialistės planuose – ištirti organizacinį klimatą. „Tai atskleis, su kokiais iššūkiais susiduria darbuotojai, į ką reikėtų orientuotis ir kaip galėtume sukurti geresnes sąlygas darbuotojams“, – planais dalijasi ji.
 
Galimybės augti
 
I.Statkonytė – vienas pavyzdžių, kad Centro poliklinika drąsiai pasitiki jaunais specialistais.
 

„Norime, kad jauni gydytojai turėtų karjeros perspektyvų, galėtų kilti karjeros laiptais. Kai specialistai mato realias galimybes augti, jie lieka“, – strategiją išsaugoti įstaigoje dirbančius medikus atskleidžia direktorės pavaduotoja medicinai Viktorija Žukauskienė.

 
Naujamiesčio padaliniui nuo vasaros vadovauja šeimos gydytojas Irmantas Aleksa, balandį pradėjęs dirbti poliklinikoje, o birželį laimėjęs konkursą ir vedėjo pareigoms užimti.
 
Tapęs vedėju, I.Aleksa ėmėsi pokyčių: peržiūrėjo darbo grafikus, įdiegė būtinosios pagalbos teikimo sistemą, aktyviai įtraukė rezidentus – jie konsultuoja telefonu, išrašo receptus, priima karščiuojančius pacientus.
 
„Nuo liepos komandą papildė keturi nauji šeimos gydytojai: Vilius Jocys, Ugnė Sakalauskienė, Ieva Mažeikaitė ir Ignas Trainavičius. Labai džiaugiuosi taip greitai augančia ir stiprėjančia komanda“, – entuziazmo neslepia vedėjas.
 
Chirurgijos konsultacijų skyriui taip pat vadovauja jaunas specialistas – gydytojas urologas Martynas Stanionis, rezidentūros studijas baigęs prieš pusantrų metų.
 
„Dabar vadovauju 104 žmonių komandai. Keista, kai vyresni kolegos į mane kreipiasi „jūs“,“ – šypsosi vedėjas M.Stanionis.
 

Chirurgijos konsultacijų skyriaus vedėjas Martynas Stanionis plečia veiklą už tradicinės medicinos ribų: medikas veda tinklalaidę apie sveikatą, seksualinius bei intymius klausimus, nagrinėja kai kam dar tabu esančias temas, taip pat organizuoja anoniminių konsultacijų projektą jaunimui, kuriame 18-29 metų jaunuoliai, susiduriantys su klausimais, apie kuriuos nedrąsu kalbėtis, tokiais kaip santykiai, erekcijos problemos, lytiškai plintančios ligos, gauna patikimą informaciją ir profesionalią pagalbą iš savo srities profesionalo.

 

Tikslas – aukščiausias standartas
 
Dar vienas ambicingų planų turintis specialistas – dr. Valdas Banys. Kovą privačią įstaigą iškeitęs į darbą Centro poliklinikoje, jis ėmėsi vadovauti Klinikinei laboratorijai.
 
Jis atsakingas už 60 darbuotojų komandą – laboratorinės medicinos gydytojus, medicinos biologus, biomedicinos technologus, dirbančius skirtinguose padaliniuose. „Didžiausias iššūkis – palaikyti ryšį su visais. Kartą per mėnesį organizuojame komandos susirinkimus – aptariame problemas, vedame mokymus kompetencijoms ugdyti“, – pasakoja dr. V.Banys, Europos klinikinės chemijos ir laboratorinės medicinos federacijos akademijos ir Lietuvos laboratorinės medicinos draugijos valdybos narys.
 
Laboratorijos apimtys įspūdingos – per metus atliekama daugiau nei 1,2 milijono tyrimų. Didžioji dalis – biocheminiai (64 proc.), hematologiniai (16 proc.) ir bendrosios citologijos (11 proc.) tyrimai. Atliekami ir molekuliniai tyrimai, leidžiantys diagnozuoti lytiškai plintančias ligas. Mėginiams tirti naudojamos pažangios technologijos – automatizuoti analizatoriai, skaitmeninė mikroskopija, dirbtinis intelektas, padedantis identifikuoti ląsteles ir sumažinti klaidų skaičių.
 
„Praėjusiais metais atliktas laboratorijos remontas – atnaujintos patalpos, modernizuota įranga, pertvarkytos darbo vietos. Padaugėjo kraujo paėmimo vietų, atskira vieta įrengta gliukozės toleravimo tyrimui (GTM) ir kitoms diskretiškumo reikalaujančioms procedūroms“, – pokyčius komentuoja vedėjas.
 

Klinikinės laboratorijos vedėjas dr. Valdas Banys teigia turintis ambicingų tikslų: „Mūsų laboratorija profesionali, moderni, pažangi ir turi daug potencialo konkuruoti su aukščiausius kokybės standartus atitinkančiomis įstaigomis. Siekiame akredituoti ją pagal ISO 15189 – klinikinėms laboratorijoms taikomą aukščiausios kokybės ir kompetencijų standartą. Lietuvoje šio standarto atitikčiai akredituotos vos septynios laboratorijos, dauguma jų privačios. Įdėję pastangų pretenduotume tapti pirmąja poliklinika Lietuvoje su tokia akreditacija.“

 
Planuojama ir tyrimų spektro plėtra: „Netrukus pasiūlysime pacientams tyrimų paketus bei išsamesnius alergijos tyrimus. Turime du skirtingus alergijų prietaisus, galime ištirti iki 300 alergenų vienu metu. Planuojame atnaujinti hematologinius prietaisus, kad turėtume kraujo ląstelių skaitmeninę mikroskopiją, kur dirbtinis intelektas padeda identifikuoti ląsteles. Ateityje planuojame optimizuoti procesus naudojant robotizuotą kraujo mėginių paruošimo tyrimams įrangą.“
 
Investuoja į diagnostiką

V.Žukauskienė džiaugiasi, kad prieš tris savaites polikliniką pasiekė naujas rentgeno aparatas.
 
„Pavyko atnaujinti dalį įrangos – jau veikia naujasis rentgeno kabinetas su inovatyvia diagnostine įranga. Naujausios kartos skaitmeninis rentgeno aparatas sukurtas greitam ir tiksliam vaizdų gavimui, sutrumpėja tyrimo laikas, įdiegtas skaitmeninis vaizdų apdorojimas, integracija su informacinėmis sistemomis. Tyrimo metu mažesnė apšvita pacientams, o pats procesas patogesnis dėl ergonomiškos konstrukcijos“, – vardija pavaduotoja medicinai.
 
Atnaujinama ir kita įranga. „Tikimės, kad dar šiais metais pacientams galėsime pasiūlyti radiologinės diagnostikos tyrimą, atliekamą visiškai nauju, inovatyviu kompiuteriniu tomografu. Jis jau artimiausiu metu bus įrengiamas mūsų Diagnostikos centre“, – atskleidžia L.Skrickienė ir priduria: – Dideli pokyčiai gimsta iš mažų žingsnių, tik jie turi būti ryžtingi, sistemingi ir gerai apgalvoti Tikiu, kad mūsų komanda, vedina iš veiklos standarto kylančio siekio kaip įmanoma geriausiai pasirūpinti pacientų sveikata, yra įsibėgėjimo etape ir netrukus atsiskleis visas jos potencialas.“

 
Komentaras

Vilniaus vicemerė Simona Bieliūnė:
 
- Centro poliklinika turi aiškų planą ir prioritetus, ką nori pasiekti šiais metais kompetencijų ugdymo ir infrastruktūros tvarkymo srityse. Vyksta projektavimo darbai, netrukus Kauno gatvėje bus atidarytas naujas filialas. Komanda peržiūri, kaip geriau organizuoti paslaugas ir atliepti vilniečių poreikius.
 
Centro poliklinikos komanda viena pirmųjų pradėjo peržiūrėti procesus – kur galėtų supaprastinti paciento užsiregistravimą, vizito atšaukimą ar patekimą pas specialistą. Jie tam skiria labai didelį dėmesį. Tvarkomos registratūros tvarkomos, gerinamos kitų skyrių patalpos.
 
Čia beveik nėra specialistų trūkumo – tai rodo, kad įstaiga suvokia save kaip darbdavį, kuris turi galvoti ne tik apie darbo režimą, grafiko lankstumą ar atlyginimą, bet ir apie kitus dalykus – sąlygas, kultūrą, atmosferą. Medikams ir slaugytojams tai labai svarbu.
 
Daugiau nei tūkstantis medicinos darbuotojų dalyvavo SafeTALK arba ASIST mokymuose – jie dabar labiau pasirengę priimti krizę išgyvenančius pacientus, geriau geba atpažinti problemas. Tai komandinis darbas, horizontalūs klausimai, svarbūs visiems.


lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai! 

Komentuoti:

Vardas:
Komentaras:

    Gydytojas ir pacientas


    S.Tomkevičienė: mums skauda, kai kitam skauda

    S.Tomkevičienė: mums skauda, kai kitam skauda

    „Negali kokybiškai pasirūpinti artimuoju, jei niekas nesirūpina tavimi“, – sako prestižinį apdovanojimą p...
    Už ką dėkoti medikams?

    Už ką dėkoti medikams?

    Du iš trijų – tiek Lietuvos medikų svarstė keisti profesiją. Tyrimas atskleidė, kad psichologinę įtampą kelia ne tik ...

    Budinti vaistinė


    Bus kompensuojami nauji vaistai, skirti gydyti įvairioms vėžio formoms

    Bus kompensuojami nauji vaistai, skirti gydyti įvairioms vėžio formoms

    Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis nuo šiol bus kompensuojami nauji vaistai, skirti gydyti įvairiom...
    Nemaloni staigmena vaistininkams: pastebėjome netyčia

    Nemaloni staigmena vaistininkams: pastebėjome netyčia

    Vaistinių darbuotojus šokiravo vėl keliamos diskusijos dėl jų darbo laiko ilginimo ir atostogų trumpinimo. Šįkart va...

    razinka


    Sveika šeima


    Myli, bet bėga…

    Partneris randa priežasčių nesimatyti po kiekvieno artimesnio momento? Atšaukia bendrus planus paskutinę minutę? Ima ginčytis dėl smulkmenų, kai viskas klostosi gerai? Psichologai ramina: nepriimkite to asmeniškai – tai senos baimės, verčiančios partnerį bėgti nuo artumo.

    Pakalbėkim apie tai


    Svetur


    Juoda kepurėlė – cerebriniam paralyžiui suvaldyti

    Trijų savaičių Teo kietai miega lovelėje, nežinodamas, kad padeda išbandyti naujas technologijas, kurios galėtų pakeisti kitų žmonių gyvenimus. Maža juoda kepuraitė, panaši į įprastą plaukimo ar regbio puolėjo kepurę – nauja Kembridže esančios ligoninės technologija, leidžianti nuskenuoti sparčiai besivystančių kū...

    Redakcijos skiltis


    Komentarai


    „Socialinės valandos“ ar sovietinės tvarkos sugrįžimas?
    Andrius Bagdonas „Socialinės valandos“ ar sovietinės tvarkos sugrįžimas?
    Saldi vaisių skonio muzika
    Henrikas Vaitiekūnas Saldi vaisių skonio muzika
    Psichikos sveikata – daugiau nei asmeninis reikalas
    Karilė Levickaitė Psichikos sveikata – daugiau nei asmeninis reikalas

    Naujas numeris