Pastaruoju metu Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) teko nemažai kritikos, dėl delsimo atnaujinat greitosios medicinos automobilių parką. Tiesa, GMP stočių vadovai sako, kad padėtis nėra tragiška. Atsinaujinti jie stengiasi iš uždirbamų lėšų. Savo ruožtu SAM specialistai teigia, jog įgyvendinus Ketvirtąjį sveikatos apsaugos sistemos pertvarkos etapą geros žinios laukia ir greitosios medicininės pagalbos stočių.
SAM specialistų teigimu, Ketvirto restruktūrizavimo etapo projekte numatoma, planuojant konkrečias jo įgyvendinimo priemones, įvertinti padidėsiančių GMP pervežimų kiekį ir jų išlaidoms kompensuoti reikalingų lėšų poreikį.
Didesnis krūvis GMP
Prieš mėnesį Valstybės kontrolės auditoriai po audito Sveikatos apsaugos ministerijoje konstatavo, jog dėl ministerijos valdininkų vilkinamos greitosios medicinos pagalbos automobilių parko atnaujinimo programos kyla pavojus pacientams. Anot auditorių, gali pradėti strigti skubios pagalbos paslaugos.
„Ministerija, būdama atsakinga už GMP automobilių atnaujinimo programos įgyvendinimą, neužtikrino, kad 2014 metais programa būtų vykdoma ir perkami nauji automobiliai, užtikrinantys operatyvias, skubias ir kokybiškas paslaugas“, - rašoma ataskaitoje.
Ministerijos valdininkai teisinasi, kad GMP automobilių pirkimas neįvyko, nes neatsirado tokių, kurie pasiūlytų priimtiną kainą ir priduria, kad intensyviai rengiamasi naujam pirkimui. Praėjusią savaitę ministrė Rimantė Šalaševičiūtė pristatydama Ketvirtąjį sveikatos sistemos plėtros ir ligonininių tinklo konsolidavimo planą teigė, jog jį įgyvendinus didesnis krūvis teks ir GMP.
Didelės remonto išlaidos

Paskutinis centralizuotas GMP automobilių pirkimas vykdytas prieš daugiau nei septynerius metus. Tuomet buvo įsigyta 170 automobilių. Tiesa, pasak specialistų, pagal Europos Sąjungos standartus GMP automobiliai turėtų būti atnaujinami kas trejus metus, pagal lietuviškus - kas septynerius.
Greitosios medicinos pagalbos įstaigų asociacijos prezidentas Nerijus Mikelionis sako, kad dabartinė GMP automobilių parko padėtis nėra tragiška. „Pagal ministro įsakymą kiekviena GMP privalo turėti automobilių rezervą. Pastaruosius kelerius metus GMP įstaigos naujus automobilius stengiasi įsigyti savo lėšomis arba prašo steigėjų paramos. Būtent dėl to, padėtis nėra katastrofiška. Žinoma, norėtųsi skubesnių žingsnių iš Sveikatos apsaugos ministerijos atnaujinant GMP parką. Iškvietimų daug ir nuvažiuojami atstumai nemaži“, - sako N.Mikelionis.
Klaipėdos greitosios pagalbos stoties vadovas Rimvydas Juodviršis sako, jog GMP automobilių parko atnaujinimas būtinas. „Padėtis - pakenčiama. Klaipėdos GMP stotis turi keturiolika automobilių, seniausi, kurie dar važinėja, yra vienuolikos metų. Didžiausia problema ta, kad į senų automobilių remontą kasmet tenka investuoti po kelias dešimtis tūkstančių. Darbas - intensyvus, atstumai - dideli, natūralu, kad toks automobilis greičiau nusidėvi ir jų renovaciją, ar elementariausių dalių, pavyzdžiui, stabdžių keitimas reikalauja nemažų lėšų“, - sako R.Juodviršis.
Perka lizingu
Vieno GMP automobilio kaina, pasak N.Mikelionio, priklausomai nuo komplektacijos (pavyzdžiui, B tipo su minimalia įranga deguonies aparatu ir neštuvais) kainuoja maždaug 70 tūkst. eurų. Reanimobilis C tipo priklausomai nuo įrangos - nuo 100 tūkst. eurų.
„GMP automobilis - brangus malonumas. Kauno stotis turi 25 automobilius, 7 iš jų yra senesni nei penkerių metų. Vertinant darbo intensyvumą bei kokius atstumus jis nuvažiuoja per metus – tai solidus amžiaus. Rudenį planuojame įsigyti penkis naujus automobilius. Tiesa, tam turėsime pasirašyti lizingo sutartį. Kitų galimybių nėra, nė viena stotis neuždirba tiek, kad laisvai iš savų lėšų galėtų skirti tokias sumas“, - sako N.Mikelionis.
Komentaras
Sveikatos apsaugos ministrės patarėja Janina Kumpienė:

- Ministerija artimiausiu metu skelbs konkursą naujų A, B ir C klasės automobilių įsigijimui. Preliminariai numatoma įsigyti virš 70 automobilių, iš jų C klasės 11, B klasės 37, A klasės – 25.
Taip pat norime informuoti, kad yra nustatyta pacientų pervežimo į perkutaninės koronarinės intervencijos (PKI) arba insulto gydymo centrus dėl ūminio miokardo infarkto su ST pakilimu arba ūminio galvos smegenų insulto bazinė kaina. Be to nuo 2016 m. sausio 1 d. bus papildomai mokama už naują GMP gerų darbo rezultatų rodiklį – darbo intensyvumo rodiklį.
Papildomas mokėjimas už GMP darbo intensyvumą sudarys galimybę papildomai mokėti toms GMP paslaugas teikiančioms įstaigoms, kurių aptarnaujamos teritorijos gyventojams reikia teikti didesnį, negu įprasta šalyje, paslaugų kiekį. Papildomos lėšos leis gerinti paslaugų kokybę. 2016 metams mokėjimui už darbo intensyvumą reikės skirti apie 847 090 eurų. Papildomas mokėjimas už pacientų pervežimą į PKI arba insulto gydymo centrus dėl ūminio miokardo infarkto su ST pakilimu arba ūminio galvos smegenų insulto gydymo leis teisingai kompensuoti GMP paslaugas teikiančių įstaigų patiriamas išlaidas dėl pacientų vežimo ne į artimiausią stacionarines asmens sveikatos paslaugas teikiančią įstaigą, o į PKI arba insulto gydymo centrus. Paciento pervežimo į PKI arba insulto gydymo centrą dėl ūminio miokardo infarkto su ST pakilimu arba ūminio galvos smegenų insulto, kai nuo iškvietimo vietos iki PKI arba insulto gydymo centro yra daugiau nei 50 km, nustatyta 36,96 balo bazinė kaina. Taigi dėl minėtos apmokėjimo už GMP paslaugas tvarkos pakeitimo planuojamas VšĮ Skuodo GMP stoties pajamų didėjimas.
Ketvirto restruktūrizavimo etapo projekte numatoma, planuojant konkrečias jo įgyvendinimo priemones, įvertinti padidėsiančių GMP pervežimų kiekį ir jų išlaidoms kompensuoti reikalingų lėšų poreikį.
.jpg)
Komentuoti: