Prireikė daugiau nei dešimtmečio, kol Tabako kontrolės įstatymo pataisos, kuriomis siekiama drausti tabako gaminių vartojimo skatinimą ir rėmimą, savaitės pradžioje pasiekė Seimą. Dabar įstatyme yra nustatyta tabako reklamos išimtis. Be to, siūloma įgyvendinant su tabako kontrole susijusias politikos kryptis apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų.
Kaip toks valstybės tabako kontrolės politikos griežtinimas prisidės prie rūkymo problemos mažinimo?
Siūloma sugriežtinti valstybės tabako kontrolės politikos vieną principų ir nustatyti, kad draudžiamas tabako gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimas bei rėmimas.
Laiku neatliko pareigos
„Šiuo projektu siekiama ištaisyti buvusių Vyriausybių klaidas. Dar 2004 metais Seimas ratifikavo Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) konvenciją, pagal kurią jokio tabako pramonės rėmimo būti negali, tad reikia laikytis jos nuostatų. Ši problema iškelta dar prieš gerą pusmetį konsultuojantis su Narkotikų, tabako ir alkoholio departamento žmonėmis. Kodėl taip ilgai buvo delsta? Matyt, kažkas laiku neatliko savo pareigos“, – sakė Tabako kontrolės įstatymo pataisas įregistravęs
Seimo narys Antanas Matulas.
Politiko pastebėjimu, dabar yra įteisintas dalinis rėmimas. Pavyzdžiui, tabako gamintojas gali remti renginius, skirtus nepilnamečiams asmenims, ir demonstruoti firmos logotipą.
„Tabako pramonė nužudo milijonus žmonių, todėl jos nušalinimas nuo bet kokių skatinimo priemonių – vienas pažangių žingsnių siekiant, jei ne sumažinti, bent jau sustabdyti rūkymo plitimą. Prie to prisidės ir greitai ant tabako gaminių pakuočių turintys atsirasti atgrasūs piešiniai“, – kalbėjo A.Matulas.
Sankcijos nėra numatytos
„Jau seniai yra prašoma ir laukiama, kada tos nuostatos bus perkeltos į nacionalinę teisę. Sunku suprasti, kodėl per tiek metų tai dar neatlikta. Jei neklystu, Lietuva net buvo kažkokiu būdu paskelbusi PSO, kad tai jau yra padaryta. Ši konvencija šalims yra privaloma, bet nėra tiesioginio taikymo. Kaip įstatymas ji pradeda galioti tik ją perkėlus į teisinę bazę. Galbūt neskubėta dėl to, jog tai nėra direktyva, kurios neįgyvendinimo atveju būtų taikomos sankcijos“, – sakė Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Sveikatos tyrimų instituto vadovas,
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas gydytojas psichiatras prof. dr. Aurelijus Veryga.
Profesoriaus nuomone, šio įstatymo pataisos prie rūkymo mažinimo prisidėtų netiesiogiai – per lobistinės veiklos suvaržymą. Jis pastebėjo, jog tiesioginės efektyvios priemonės siekiant pažaboti tabako vartojimo mastus žinomos seniai.
„Tai – visų pirma efektyvus, ne kosmetinis, akcizo didinimas tabako gaminiams, nelegalių prekių apyvartos kontrolė, rūkančių žmonių infomavimas apie rūkymo žalą, nuotraukų ant gaminių pakuočių poveikis. Taip pat – specialios pagalbos teikimas, turintiems priklausomybę nuo rūkymo ir norintiems mesti“, – siūlymus vardijo A.Veryga.
Drausti ar daugiau šviesti?
Vilniaus miesto klinikinės ligoninės direktoriaus pavaduotojo,
Lietuvos gydytojų sąjungos Vilniaus rajono filialo vadovo gydytojo chirurgo Eduardo Pabarčiaus manymu, beatodairiški griežti draudimai neveda prie gero rezultato ir problemų išspręsti nepadeda.
„Niekas nediskutuoja, kad rūkymas žaloja sveikatą. Tačiau abejočiau, ar siūlymas eliminuoti galimybę tabako gamintojams remti renginius visada tinkamas. Juk kitą kartą tabako gaminiai yra tik vienas iš firmos produktų. Be to, išties yra remiama daug gerų projektų, labdaringų akcijų, nebūtinai siekiant propaguoti vieną ar kitą savo gaminį. Tokios pataisos galėtų paskatinti ir šešėlinio verslo plėtrą“, – kalbėjo jis.
Gydytojas sutiko, jog konvencijos nuostatas perkelti į teisinę bazę reikėtų, tačiau nebūtinai pažodžiui – galima būtų įvesti tik tam tikrus apribojimus. Pavyzdžiui, firma logotipą rodyti gali, tačiau turi nepropaguoti paties rūkymo. Pasak jo, reikėtų pasidomėti, kaip šios nuostatos vykdomos kitose Europos šalyse.
„Geriau daugiau dėmesio skirti žmonių švietimui. Galimos tokios įstatymo pataisos: jei tokia firma remia renginį, turėtų tam tikrą sumą pinigų skirti specialiam edukaciniam nepriklausomam fondui, kuris organizuotų prevencines programas prieš rūkymą. Galima nustatyti vyresnį amžių, nuo kada būtų galima įsigyti tabako gaminių, bandyti riboti jų pardavimo laiką. Tačiau vargu ar nepakeitus žmogaus mąstymo tokios priemonės bus veiksmingos“, – įsitikinęs E.Pabarčius.
Komentaras
Europos komisaras Vytenis Povilas Andriukaitis:
- Seimo narių iniciatyva – logiška ir naudinga, atitinkanti bendras pozicijas, kad reklama tabako atžvilgiu turi būti uždrausta viešosiose erdvėse ir nebūtų prieinama nei paaugliams, nei vaikams. Ar tai duos naudos? Šį klausimą dažniausiai kelia tabako industrijos atstovai arba suinteresuotos pusės, kurios iš reklamos gauna pajamų. Bet visuomenės sveikatos prasme yra visiškai aišku, kad tabako reklama turėtų būti visiškai išguita iš viešosios erdvės. Nebent galėtų likti specializuotose parduotuvėse.
Kokią įtaką tam tikros industrijos Lietuvoje turi įstatymų leidybai?
Šiandienių sukrėtimų akivaizdoje galima lengvai matyti, kad tokie pasiūlymai, kad tabako reklamai būtų taikomos išimtys dėl juridinių, fizinių asmenų gaminių renginių metu, rėmėjų sąrašuose, rodo visiškai materialinį interesą ir atsirandančią įtaką įstatymų leidybai, kuomet po to Seime daromos keistos išimtys.
Dabar gauname paskutinius duomenis iš šalių narių, kiek jau perkėlė Tabako direktyvas į nacionalinę teisę, kiek perkėlė iš dalies, o kiek dar vėluoja ir dėl kokių priežasčių.
Vienuolika šalių jau perkėlė. Bet, žinoma, vienos perkėlė pilnai, kitos – dalinai. Kitose šalyse pasiūlymai yra arba parlamentinėje stadijoje ir Parlamentuose vyksta debatai. Arba nebuvo galima jų patvirtinti, kadangi šį mėnesį vyko rinkimai, pavyzdžiui, Kipre ar Ispanijoje.
Mes dabar renkame visus duomenis, po to pradėsime savo procedūras su šalėmis narėmis, dėl ko jos neperkelė arba vėluoja tai padaryti.
Lietuva iš dalies perkėlė Tabako direktyvą. Dabar vertinsime perkėlimo apimtį, bet matau, dar yra papildomų siūlymų, kurie atitinka Tabako direktyvos reikalavimus.
Komentuoti: