Pirmoji medikų profesinė savivalda – Lietuvos Respublikos odontologų rūmai – vienija gydytojus odontologus, gydytojus odontologus specialistus, burnos priežiūros specialistus bei įgyvendina jų savivaldą. Taip pat Rūmai vykdo strateginius sveikatos sistemos odontologinės priežiūros bei pagalbos uždavinius, rūpinasi odontologinės veiklos Lietuvoje plėtra, pacientų švietimu, odontologų profesiniu mokymu ir kvalifikacijos kėlimu, medicinos kultūra.
Pasak Lietuvos Respublikos odontologų rūmų tarybos pirmininko Alvydo Šeikaus, šie Komiteto sprendimai – Praktikos įstatymo projektą tobulinti, o Rūmų įstatymo projektą atmesti – visiškai neaiškūs, nes priėmus Praktikos įstatymo projektą atsiras teisės aktų nesuderinamumas, t.y. Praktikos įstatymo projekte įtvirtintos nuostatos prieštaraus galiojančiam Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymui.
Rūmus ir visą Lietuvos odontologų bendruomenę bei pacientus ateinančius ketverius metus atstovaus naujai išrinkta Odontologų rūmų taryba, kurią sudaro gydytojai odontologai ir burnos priežiūros specialistai iš visos Lietuvos, taip pat akademinės bendruomenės nariai. Rūmų narių įgaliotinių susirinkimo (konferencijos) metu naujai išrinkta Rūmų taryba vienbalsiai išrinko Rūmų tarybos pirmininką.
Balsų dauguma antrai kadencijai tarybos pirmininku išrinktas gydytojas odontologas ortopedas Alvydas Šeikus, nuoširdžiai, atkakliai atstovavęs Lietuvos odontologų bendruomenei ir pacientų interesams praėjusius ketverius metus, sunkiu darbu ir ne visada populiariais, bet reikalingais sprendimais ir iniciatyvomis užsitarnavęs odontologų bendruomenės pagarbą.
Rūmų tarybos pirmininkas A.Šeikus Įgaliotinių susirinkimo (konferencijos) metu, kuriame dalyvavo daugiau nei du tūkstančiai narių, odontologų bendruomenei pristatė Rūmų 2012-2016 m. veiklos ataskaitą, tolesnes veiklos gaires, Rūmų finansinę atskaitomybę, primindamas, kad Rūmuose buvo atliktas nepriklausomas auditas, kurio metu finansinėje veikloje nerasta nė vieno pažeidimo. Odontologų rūmų tarybos pirmininkas pabrėžė, kad leidinys apie ketverių metų Rūmų veiklą yra nemokamai išplatintas visiems Rūmų konferencijos dalyviams, taip pat šis leidinys yra viešai prieinamas Rūmų internetinėje svetainėje, taigi Rūmai buvo, yra ir bus skaidri, solidi, atvira ir tvarkinga organizacija.
Įgaliotinių susirinkimo (konferencijos) metu tarybos pirmininko pavaduotojais išrinkti akademinės bendruomenės atstovai: gydytoja vaikų odontologė, VU Medicinos fakulteto Odontologijos instituto doc. dr. Vilma Brukienė ir burnos higienistė Panevėžio kolegijos Sveikatos priežiūros katedros lektorė Rima Adomaitienė. Susirinkimo (konferencijos) metu išrinktas Rūmų Garbės teismas ir Revizijos komisija.
„Dvylika metų sėkmingai vykdome Rūmams suteiktas valstybės funkcijas, jaučiame atsakomybę dėl odontologijos paslaugų kokybės ir pacientų saugumo Lietuvoje, užtikriname odontologų etikos kodekso laikymosi priežiūrą ir rūpinamės, kad nuolat būtų gerinamos gydytojų odontologų ir burnos priežiūros specialistų profesinės žinios, tačiau veiklą pradedanti naujoji Rūmų taryba vėl susiduria su atkakliu bandymu toliau žlugdyti Rūmų veiklą. Rūmų garbės narė, Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė Dangutė Mikutienė vėl stengiasi išbalansuoti odontologų savivaldos darbą,“ – sako Rūmų tarybos pirmininkas A.Šeikus.
Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komitete birželio 1 d. buvo svarstomi Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos įstatymo Nr. i-1246 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-3955 (Praktikos įstatymas) ir Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo Nr. ix-1929 4, 6, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-3956 (Rūmų įstatymas), kuriuos 2016 m. balandžio 5 d. svarstė ir jų tolimesnei eigai pritarė Lietuvos Respublikos Seimas.
Minėti projektai buvo parengti, įgyvendinant Šešioliktosios Vyriausybės 2012–2016 metų programą, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seime. Abu projektai buvo rengiami apie dvejus metus, atsižvelgiant į visus teisės aktų nustatytus reikalavimus, įtvirtinančius licencijuojamai veiklai skaidrius, viešus, proporcingus reikalavimus bei užtikrinančius viešąjį visuomenės interesą, suderintą su kompetentingomis valstybės institucijomis.
Šiais projektais sukuriama papildoma nauda:
1.
pacientui (bus suteikta papildoma teisinė apsauga dėl paslaugų kokybės);
2.
valstybei (šiuo metu esamas odontologų bei odontologinių įstaigų licencijavimo modelis nesukelia finansinės naštos valstybei. Rūmai, būdami asociacija, išlaikomi narių įnašų, paramos bei kitų teisėtų finansavimo šalinių dėka. Taigi, vertinant projektų galimą poveikį valstybės biudžetui, akivaizdu, kad jo įgyvendinimas nepareikalautų papildomų lėšų, nes būtų užtikrinta esamo licencijavimo modelio tąsa);
3.
pačiam odontologijos sektoriui (paminėtais projektais sudaromos aiškesnės, skaidresnės bei nuoseklesnės licencijavimo sąlygos, užtikrinamas sąlygų įgyvendinimo stabilumas, sukuriama teisinė aplinka išduoti licenciją per įmanomai trumpą terminą (kitą dieną nuo dokumentų pateikimo dienos arba paraiškoje nurodytą dieną, kai ši diena yra vėlesnė nei paraiškos pateikimo diena, sudaromos prielaidos ženkliai sumažinti administracinę naštą ir supaprastinti administracines procedūras)).
Rūmų Tarybos pirmininkas A.Šeikus pažymi, kad analogiškas medicinos gydytojų licencijavimo reguliavimas, buvo įtvirtintas Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatyme (priimtas 2015 m. spalio 15 d. ir įsigaliojo 2016 m. sausio 1 d.). Tačiau Seimo Sveikatos reikalų komitetas, vadovaujamas Dangutės Mikutienės, pateikė išvadas, kad Praktikos įstatymą dar reikia tobulinti, o Rūmų įstatymo projekto pataisas, kurios jau buvo patvirtintos Seime – atmesti, kadangi galimai vėl norima teikti D.Mikutienės parengtą Rūmų įstatymo projektą, kuris nustatytų Lietuvos Respublikos odontologų rūmų vykdomų valstybės deleguotų funkcijų, t.y. gydytojų odontologų, gydytojų odontologų specialistų, burnos priežiūros specialistų bei odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkcijų perdavimą Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai prie Sveikatos apsaugos ministerijos. Kartu siekiama galimai dar kartą trukdyti Seimo darbą, iškeliant tas pačias iniciatyvas, kurios Seime jau buvo atmestos.
Pasak Rūmų Tarybos pirmininko A.Šeikaus, šie Komiteto sprendimai – Praktikos įstatymo projektą tobulinti, o Rūmų įstatymo projektą atmesti – visiškai neaiškūs, nes priėmus Praktikos įstatymo projektą atsiras teisės aktų nesuderinamumas, t.y. Praktikos įstatymo projekte įtvirtintos nuostatos prieštaraus galiojančiam Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymui.
Atsižvelgiant į tai, visiškai pagrįstai formuojasi nuomonė, kad Seimo Sveikatos reikalų komitetas, atmesdamas Rūmų įstatymo projektą, galimai teiks Seimui svarstyti Komiteto parengtą naujos redakcijos Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (XIIP-3087(3)), nepaisant to, kad 2016 m. balandžio 5 d. Seimas atmetė Seimo Sveikatos reikalų komiteto pateiktus Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos įstatymo pakeitimo ir Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimo įstatymo projektus, kurie buvo Komiteto parengti kaip naujos redakcijos Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3087(3) lydintieji dokumentai, įtvirtinantys tokį patį reguliavimą (kuriam Lietuvos Respublikos Seimas nepritarė) kaip ir Komiteto parengtas naujos redakcijos Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-3087(3).
A.Šeikaus teigimu, Rūmams kelia susirūpinimą, kad dėl paminėtų priežasčių Seimo Sveikatos reikalų komitetas, priimdamas sprendimą atmesti Rūmų įstatymo projektą, galimai tendencingai siekia iš esmės pakeisti reguliavimą, susijusį su Rūmų veikla, o pateikdamas, kaip argumentą, Komiteto parengtą naujos redakcijos Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (XIIP-3087(3)), įtvirtinantį teisinio reguliavimo modelį, kuriam Seimas nepritarė ir atmetė, leidžia manyti, jog galimai mėgins, nepaisydamas Seimo narių nuomonės, teikti ydingą Seimo Sveikatos reikalų komiteto parengtą naujos redakcijos Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (XIIP-3087(3)).
Dvylika metų veikiantys Odontologų rūmai vienija 7791 narį. Ši organizacija licencijuoja gydytojus odontologus, burnos priežiūros specialistus bei odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigas ir yra įsitikinę, kad pirmoji medikų savivaldos organizacija dirba skaidriai, nuosekliai, visokeriopai padėdama spręsti iškilusias problemas odontologijos srityje Sveikatos apsaugos ministerijai, kitoms valstybės institucijomis. Odontologų rūmai plačiai atveria galimybes jų veikloje dalyvauti akademinei bendruomenei, valstybės institucijoms, per deleguotus šešis atstovus į Rūmų licencijavimo komisijas, pacientų organizacijoms, Konkurencijos tarybai, Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, Valstybinei mokesčių inspekcijai ir kitoms institucijoms. 2016 m. balandžio 25 – gegužės 9 dienomis Rūmai atliko narių apklausą, kurios rezultatai parodė, kad 81,9 proc. gydytojų odontologų ir burnos priežiūros specialistų yra priimtina Rūmų veikla, narystei Rūmuose neprieštarautų 74,4 proc. respondentų. Taigi Lietuvos Respublikos odontologų rūmai dar turi, ką taisyti ir tobulinti. Pasak Rūmų tarybos pirmininko A.Šeikaus, nereikia užsiimti destrukciniais darbais, galimai siekiant asmeninių interesų, o būtina stengtis tobulinti tai, kas jau sukurta, išsaugant bendras europines tradicijas ir vertybes.
Komentuoti: