Trumpasis greitosios pagalbos numeris 033 toliau kaitina aistras. Aštri diskusija jau persikėlė į Teisės ir teisėtvarkos komitetą (TTK), kur sprendžiama dėl greitosios medicinos iškvietimo numerio integravimo į Bendrąjį pagalbos centrą (BPC). Savo ruožtu sergančiuosius vienijančios organizacijos sako, kad atsisakius tiesioginio numerio visų pirma būtų nuskriausti pacientai.
Vidaus reikalų ministerija planuoja, kad nuo 2019 metų turėtų likti vienintelis pagalbos numeris 112. Tačiau 76 proc. surengtos apklausos dalyvių pasisakė už numerio 033 išlikimą, kad galėtų tiesiogiai be tarpininkų prisiskambinti į greitosios medicinos pagalbos dispečerinę.
Pasisako už numerio išsaugojimą
Vidaus reikalų ministerija planuoja, kad nuo 2019 metų turėtų likti vienintelis pagalbos numeris 112. Tačiau tokiems planams priešinasi GMP stočių darbuotojai.
„Noriu pabrėžti, kad trumpasis GMP numeris niekaip netrukdo ir neturi įtakos Bendrojo pagalbos centro darbui. Numeris 112 Lietuvoje funkcionuoja pakankamai gerai, atsižvelgiant į tai, kiek yra skiriama lėšų, ir visos specialiosios tarnybos su jais bendradarbiauja.
Mūsų sistemos yra integruotos tarpusavyje programiniu būdu, duomenys gaunami automatiškai iš Bendrojo pagalbos centro, kada reikia ir kitų tarnybų pagalbos. Kitaip sakant, jeigu yra kompleksinis įvykis. Jeigu yra medicininis įvykis ir reikia spręsti medicininę problemą, be jokios abejonės, tai turi daryti specialistai profesionalai remdamiesi medicininiais algoritmais. Ką mes sėkmingai ir darome“, – sako Lietuvos greitosios medicinos pagalbos įstaigų asociacijos valdybos pirmininkas ir Kauno miesto greitosios pagalbos stoties vadovas Nerijus Mikelionis.
Birželio pabaigoje Lietuvos greitosios medicinos pagalbos įstaigų asociacijos užsakymu atlikta visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ Lietuvos gyventojų apklausa. Jos metu buvo klausiama, ar visuomenė šalia veikiančio bendrojo pagalbos numerio 112 norėtų turėti galimybę kreiptis tiesiai į greitosios medicininės pagalbos dispečerinę trumpuoju numeriu 033?
Beveik aštuoniasdešimt apklaustųjų (76 proc.) pasisakė už numerio 033 išlikimą, kad galėtų tiesiogiai be tarpininkų prisiskambinti į greitosios medicinos pagalbos dispečerinę.
„Panaikinus numerį 033, kuriuo žmonės gali susisiekti su GMP dispečerine, nieko nepasieksime. Vis tiek žmonės, kurie turi medicininių problemų, buvo ir bus perjungiami į GMP dispečerinę.
Yra infrastruktūra, kuri sukurta remiantis sveikatos apsaugos ministro įsakymais ir reikalavimais, funkcionuojanti ir teikianti medicininę paslaugą. Net ir panaikinus numerį 033 žmonės vis tiek turės patekti į GMP dispečerinę. Tik tiek, kad mes dar turėsime papildomą lanką padaryti: keliauti per bendrąjį pagalbos skambutį. Tad numeris visiškai jokios reikšmės nevaidina, išskyrus tai, kad jis leidžia žmogui greičiau pasiekti dabar esančią, dirbančią GMP dispečerinės struktūrą, apeinant bendrąjį pagalbos centrą ir netrukdant jo darbo medicininiais klausimais. Bendrasis pagalbos centras kompetencijų teikti medicininę pagalbą neturi“, – sako N.Mikelionis.
Diskusija per ilgai užsitęsusi
Klausimas dėl trumpojo medicininės pagalbos numerio persikėlė į Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą.
„Yra priimti įstatymai ir jie turi būti vykdomi, o diskusija per ilgai užsitęsusi. Tokia nuomonių kaita man sufleruoja, kad niekas žmonėmis nenori rūpintis, o rūpinasi kas ką pirks. Kažkam labai rūpi organizuoti ir vykdyti viešuosius pirkimus.
Negali valstybėje klausimai nesispręsti dešimtį metų. Diskusija, planai, susitarimai tiesiog absurdiški, kai nėra vykdomas įstatymas“, – sako TTK narys Vitalijus Gailius.
O ką parlamentaras atsakytų į tai, kad vienu trumpuoju pagalbos numeriu 112 naudojasi tik šešios Europos Sąjungos šalys? Pagal Europos Sąjungos direktyvas, numeris 112 turi veikti visose šalyse narėse. Tačiau paliekama galimybė kiekvienai jų turėti kitą trumpąjį, kaip šiuo atveju greitosios medicinos pagalbos, numerį. „Aš pats esu teisininkas. Tai tuomet mes turėjome priimti kitokį teisinį reglamentavimą arba jį keisti, o įstatymo nevykdyti paprasčiausiai negalima“, – sako V.Gailius.
Kiekvienas turi dirbti savo darbą
„Iš pacientų pusės žvelgiant būtų patogiau, kad išliktų numeris 033. Todėl, kad yra dalis vyresnio amžiaus žmonių, kurie pripratę prie šio numerio ir juo automatiškai skambina. Tai yra senoji karta, kuri dabar daugiausiai serga. Jauni, aišku, nelaukia ir stengiasi patys važiuoti į gydymo įstaigą. Manau, kiekvienas turi daryti savo darbą. Vis tiek kada yra artesnės pagalbos, jos reaguoja greičiau“, – sako Hipertenzija sergančiųjų asociacijos prezidentė Audronė Leleikienė.
„Tikrai yra žymiai geriau, kai yra abu numeriai. Iš patirties galiu papasakoti, kaip žmogui buvo iškviesta greitoji pagalba į Mindaugo gatvę Širvintose, o greitoji ieškojo Mindaugo gatvėje Vilniuje ir atvažiavo į Širvintas tik po dvidešimt penkių minučių. Žmogui po infarkto jau nebegalėjo niekuo padėti. Savo ruožtu 033, kiek žinau, bendrauja tiesiogiai su medikais ir iškvietimo informacija iš karto perduodama artimiausiai GMP brigadai. Per 112 – pati esu skambinusi, pralaukiau tris minutes, niekas neatsiliepė, tiesa, tuo metu reikėjo ne medicininės pagalbos. Bet įsivaizduokite, jeigu būtų reikalinga skubi medicinos pagalba, tai tikrai pritariu, kai yra abu telefono numeriai.
Kai žmogus jau žino, kokia pagalba jam yra reikalinga, galėtų medikams skambinti tiesiogiai. Priešingu atveju, atimama dar viena galimybė sulaukti greitesnės pagalbos ir konkrečios, kada žinai, ko tau reikia“, – sako Lietuvos astmos klubų asociacijos prezidentė Eglė Kvedaraitė.
Savo ruožtu Lietuvos pacientų forumo pirmininkė Ieva Drėgvienė mano kitaip: „Aš manau, kad pacientams yra geriau, kad pagalba ateitų kuo greičiau ir kuo kokybiškesnė, o dviejų numerių turėjimas kai kuriais atvejais pacientus klaidina“.
Komentaras
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Povilas Urbšys:
- Svarbiausia yra žmogaus poreikis. Jeigu jis kreipiasi nurodytu pagalbos telefonu ir dar jam reikia vėl atkartoti ir nupasakoti savo būseną ar būklę, tai atsiliepia paslaugos operatyvumui ir kokybei. Ar tas numeris yra 112, ar 033, tai turi apspręsti būtent teikiamos paslaugos greitumas ir kokybė. Esu nuomonės, kad turi būti pasirinktas tas variantas, kuris labiausiai atitiktų žmonių lūkesčius. Man keista, kada mes iškeliame direktyvą aukščiau visko. Vadinasi, institucijose pertvarkos vyksta ne ta kryptimi, kad būtų derinamasi prie žmonių, o kad žmogus derintųsi prie besikeičiančios institucijos. Mes turime užduoti klausimą: ar žmogus procedūrai, ar procedūra žmogui turi tarnauti? Aš manau, kad turi derinti ne žmogų prie numerio, o numeris turi būti derinamas prie žmogaus. Pastarajam tikrai nėra svarbu, ar jis vieną numerio derinį rinks, ar kitą. Jam svarbu, kad tarnyba greičiau sureaguotų ir atvažiuotų jam padėti.
lsveikata.lt „Facebook“. Būkime draugai!
Komentuoti: